POTENSI OBJEK WISATA TORAJA UTARA BERBASIS KEARIFAN LOKAL SEBAGAI SUMBER MATERI GEOGRAFI PARIWISATA

Masri Ridwan, Ach. Fatchan, I Komang Astina

Abstract


This research focused on the tourism potential of North Toraja based on local wisdom. The method of this study implemented qualitative using ethnography approach. The results showed that (1) the tourism objects in North Toraja are potential in the aspect of culture, nature and history (2) the tourism areas in North Toraja must be under supervised and controlled by Foundations, Farmers, Local Government, and family. (3) Development of tourism objects in the basis of local wisdom supports the continuation of tourism in North Toraja. (4) Tourism in North Toraja based on local wisdom can be used as a source of learning materials for Tourism Geography courses in the Department of Geography, State University of Makassar. The implication of this study will be used a source of support materials Tourism Geography subjects particularly in Tourism Potential Local Content.

Penelitian tentang potensi obyek wisata Toraja Utara berbasis kearifan lokal. Hasil dari penelitian digunakan sebagai sumber materi pendukung matakuliah Geografi Pariwisata. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, bertujuan menghasilkan laporan etnografi. Hasil penelitian adalah (1) kawasan obyek wisata Toraja Utara memiliki potensi wisata budaya, alam dan sejarah (2) Pengelola kawasan wisata Toraja Utara diantaranya: Yayasan, Petani, Pemda, dan Keluarga. (3) Pengembangan Objek wisata berbasis kearifan lokal setempat mendukung kelangsungan wisata di Toraja Utara. (4)  Wisata Toraja Utara berbasis kearifan lokal dapat digunakan sebagai sumber materi belajar M.k Geografi Pariwisata Jurusan Geografi FMIPA Universitas Negeri Makassar yakni Materi Potensi Wisata lokal.               


Keywords


tourism objects; local wisdom; source of materials; objek wisata; kearifan local; sumber materi

Full Text:

PDF

References


Agin, D. 2015. Makalah Analisis Teori Fungsionalisme, (Online), (http://dea-agin.blogspot.co.id/2015/04/makalah-analisis-teori-

fungsionalisme.html), diakses 22 Maret 2016.

Astina, I. K. 1999. Geografi Pariwisata. Malang: Universitas Negeri Malang.

Badan Pusat Statistik. 2015. Kabupaten Toraja Dalam Angka. Rantepao: BPS Toraja Utara.

Belawati, T, dkk. 2003. Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Pusat Penerbitan Universitas Terbuka.

Creswell, W. J. Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed (edisi ketiga). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Elizar, B. Pembelajaran Kesenian Talempong Pacik di Sekolah. Jurnal Bahasa dan Seni, vol.6 No.1: 19—24

Kantor Camat Ke’te. 2015. Demografi Kecamatan Ke’te. Kantor Kecamatan Ke’te. Ke’te: Arsip.

Kantor Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Toraja Utara. 2015. Objek Wisata Daya Tarik Toraja Utara. Rantepao: Arsip.

Kantor Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Toraja Utara. 2015. Rincian Penerimaan Objek Wisata Toraja Utara Tahun 2014.

Ranteao: Arsip.

Nugroho, I. 2011. Ekowisata dan Pembangunan Berkelanjutan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sedarmayanti, 2014. Membangun dan Mengembangkan Kebudayaan dan Industri Pariwisata (Bunga Rampai Tulisan

Pariwisata). Bandung: PT Refika Aditama.

Sumarmi. & Ach. A. 2014. Geografi Lingkungan Berbasis Kearifan Lokal. Malang: Aditya Media Publishing.

Sunaryo, Bambang. 2013. Kebijakan Pembangunan Destinasi Pariwisata (Konsep dan Aplikasinya di Indonesia). Yogyakarta:

Gava Media.

Spradley, P. J. 2007. Metode Etnografi. Yogyakarta: Tiara Wacana.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i1.6601

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License