PENGARUH MODUL PROGRAM KRPL BERBANTUAN PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH (PBM) TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF DAN SIKAP PEDULI LINGKUNGAN SISWA KELAS VII SMPN 18 MALANG

Mardiana Mardiana, Mimien Henie Irawati Al Muhdhar, Sueb Sueb

Abstract


This study aims to determine the effect of the program modules KRPL PBM aided the learning outcomes of cognitive learning environment and caring attitude seventh grade students of SMPN 18 Malang. Student learning outcomes as measured in the form of cognitive learning outcomes and environmental care attitude. This study was a quasi-experimental (quasy experiment) design with nonequivalent pretest posttest control group design. The study population is all students of class VII SMP Negeri 18 Malang academic year 2016/2017. This research sample class VII E, VII F and VII I selected cluster random sampling. Hypothesis test uses statistical analysis to Anacova. Based on the results of the analysis can know do that F count for cognitive learning outcomes generated amounted to 8.086 with 0.001 significance alpha smaller than 0.05 (<0.05), so it can be concluded that there are differences in cognitive learning achievement among students in grade control and experiment, F count for environmentally conscious attitude generated amounted to 17.273 with a significance of 0.000 of alpha 0.05 (<0.05), so it can be concluded that there are differences in the achievement of environmentally conscious attitude among students in grade control and experiment. So we can conclude, that the treatment of the learning effect on the cognitive learning environment and a caring attitude. Based on further with LSD test showed that the experimental class module KRPL program exhibited significantly different PBM assisted with PBL model class or with a conventional class of cognitive learning outcomes and environmental care attitude.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada pengaruh modul program KRPL berbantuan PBM terhadap hasil belajar belajar kognitif dan sikap peduli lingkungan siswa kelas VII SMP Negeri 18 Malang. Hasil belajar siswa yang diukur berupa hasil belajar kognitif dan sikap peduli lingkungan. Penelitian ini termasuk dalam eksperimen semu (quasy experiment) dengan desain pretest posttest nonequivalent control group design. Populasi penelitian ini seluruh siswa kelas VII SMP Negeri 18 Malang tahun pelajaran 2016/2017. Sampel penelitian ini siswa kelas VII E, VII F, dan VII I yang dipilih secara cluster random sampling. Uji hipotesis menggunakan analisis statistik dengan anakova. Berdasarkan hasil analisis dapat diketahi bahwa F hitung  untuk hasil belajar kognitif yang dihasilkan adalah sebesar 8,086 dengan signifikansi 0,001 lebih kecil dari alpha 0,05 (<0,05), sehingga dapat disimpulkan ada perbedaan pencapaian hasil belajar kognitif antara siswa di kelas kontrol dan eksperimen. F hitung untuk sikap peduli lingkungan dihasilkan adalah sebesar 17,273 dengan signifikansi 0,000 lebih kecil dari alpha 0,05 (<0,05), sehingga dapat disimpulkan ada perbedaan pencapaian sikap peduli lingkungan  antara siswa di kelas kontrol dan eksperimen. Maka dapat disimpulkan, bahwa perlakuan terhadap pembelajaran berpengaruh terhadap hasil belajar kognitif dan sikap peduli lingkungan. Berdasarkan uji lanjut dengan LSD menunjukkan bahwa kelas eksperimen dengan modul program KRPL berbantuan PBM berbeda signfikan dengan kelas model PBL ataupun dengan kelas konvensional dari hasil belajar kognitif dan sikap peduli lingkungan.


Keywords


module program KRPL; PBM; cognitive; environmental care attitude; pengaruh modul program KRPL; PBM; kognitif; sikap peduli lingkungan

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. 2014. Desain Sistem Pembelajaran Dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: PT Refika Adikarya.

Akinoglu. O., & Tandagon. R. O. 2007. The Effects Of Problem-Based Active Learning In Science Education On Students Academic Achievement, Attitude And Concept Learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, Volume 3, Nomer 1, 71—81.

Anderson, L. W. & D.R. Krathwohl. 2001. Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives Abridged Edition. New York: Addision Wesley Longman, Inc.

Arbaat, H., Norshariani, A. R. & Sharifah Intan, S. S. A. 2010. The level of environmental. Knowledge, awareness, attitudes and practices among UKM students. Journal of science. Vol 13. No 2: 5—8.

Burris, S., & Garton, B. L. 2007. Effect of Instructional Strategy On Critical Thinking and Content Knowledge: Using Problem-Based Learning in the Secondary Classroom. Journal of Agricultural Education. Vo. 48(1): 106—116.

Daryanto. 2013. Menyusun Modul Bahan Ajar Persiapan Guru dalam Mengajar Yogyakarta: Gava Media.

Depdiknas.2008. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.

El-Shaher, A., & Gaber, H. 2014. Impact of Problem-Based Learning on Students`Critical Thinking Dispositions, Knowledge Acquisition and Retention. Journal Of Education and Practice, Vol.5, No.14, 74—85.

Handriani, D. 2014. Implementasi kurikulum 2013 dengan model problem based learning untuk meningkatkan sikap peduli lingkngan dan prestasi belajar IPA materi lingkungan kelas VII H SMP Negeri 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2013/2014. Prosiding Seminar Biologi Vol 11, No 1 (2014).

Hasanah, N. 2012. Penerapan Probelm-Based Learning Melalui Strategi Belajar Preview, Question, Read, Reflect, Recite, and Review terhadap Kemampuan Berpikir Kritis, Hasil Belajar Kognitif, dan Hasil Belajar Afektif Siswa Kelas VII SMPN 18 Balikpapan. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Hunt, D. P. 2003. The Concept of Knowledge and How To Measure It. Journal of Intellectual Capital. Vol, 4 No. 1, 100—113.

Kementrian Pertanian. 2012. Pengembangan Kawasan Rumah Pangan Lestari, panduan.pdf), diakses 5 April 2015. (KRPL). (Online), (http://www.litbang.pertanian.go.id/krpl/isi).

Kresnawati, N. 2013. Korelasi Kualitas Pembelajaran Geografi dan Hasil Belajar dengan Sikap Peduli Lingkungan Siswa Kelas XII IPS SMA Negeri 1 Ponorogo. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Li, L. K. Y. 2012. A Study of the Attitude, Self-efficacy, Effort and Academic Achievement of City Students towards Research Methods and Statistics. Discovery–SS Student E-Journal, Vol. 1, 2012, 154—183.

Masek, A. & Yamin. S. 2011. The Effect of Problem Based Learning on Critical.

Median, A. 2012. Pembelajaran Biologi menggunakan Model Problem Based Learning melalui Metode Ekperimen Laboratorim Bdan Lapangan ditinjau dari Keberagam Kemampuan Berpikir Analitis dan Sikap Peduli Lingkungan. Prosiding Seminar Biologi. Vol 9, No 1. Seminar Nasional IX Pendidikan Biologi.

Prastowo, A. 2013. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif: Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Yogyakarta: Diva Press.

Santoso, H. 2007. Pengaruh Pembelajaran Inkuiri dan Kooperatif terhadap Hasil Belajar Kognitif, Kemampuan Berpikir Kritis, dan Kemampuan Kerjasama Siswa SMA Berkemampuan Atas dan Bawah di Kota Metro Lampung. Disertasi tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Silver, C. E. H., & Barrow, H. S. 2006. Goals and Strategies of a Problem-Based Learning Facilitator. The Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning. Volume 1, No. 1 Hal. 21—39.

Sudjana, N. 2012. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sungur, S., & Tekkaya, C. 2006. Effects of Problem-Based Learning and Traditional Instruction on Self-Regulated Learning. The Journal of Educational Research, Vol. 99 (No. 5). Thinking Ability: A Theoretical and Empirical Review. International Review of Social Sciences and Humanities, Vol.2, No.1, 215—221.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 30 Tahun 2003 tentang Tujuan Pendidikan Nasional.

Wahyunani, E. 2013. Pengembangan Modul Geografi Modul Depdikanas pada Kompetensi Sumber Daya Kelas XII SMA. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Warsono & Hariyanto. 2013. Pembelajaran Aktif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i1.6604

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License