HASIL BELAJAR ASPEK KETERAMPILAN IPA PADA PEMBELAJARAN LEVEL OF INQUIRY TINGKAT INQUIRY LESSON DI SMP

Yeni Hariningsih, Lia Yuliati, Ibrohim Ibrohim

Abstract


Learning science in junior high school in general is focused on mastery of concepts and basic science has not yet developed abilities, such as the ability berinkuiri. Therefore, it is necessary to find the appropriate steps to improve the process of learning science. The purpose of the study iniuntuk improve learning outcomes by using the skill aspect of inquiry learning model level. The method used in this research is mixed method. The instrument used is the syllabus, lesson plans, and the observation sheet keterampilan.Teknik data collection using observation. Aspects of data analysis skills using data reduction method, coding and interpretation. Results of research conducted on 36 students showed the ability berinkuiri learners increased by using the model level of inquiry. Results of learners aspect of overall skill increases with the good category. The conclusion from this study that the use of models level of inquiry to improve the ability berinkuiri learners and improve learning outcomes aspects of science skills of learners.

Pembelajaran IPA di SMP pada umumnya masih menekankan pada penguasaan konsep dan belum mengembangkan kemampuan dasar sains, seperti kemampuan berinkuiri.Oleh karena itu perlu ditemukan langkah yang tepat untuk memperbaiki proses pembelajaran IPA. Tujuan dari penelitian iniuntuk meningkatkan hasil belajar aspek keterampilan dengan menggunakan model pembelajaran level of inquiry. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu mixed methode. Instrumen yang digunakan yaitu Silabus, RPP dan lembar observasi keterampilan. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi. Analisis data aspek keterampilan dengan menggunakan cara mereduksi data, pengkodean dan interpretasi. Hasil penelitian yang dilakukan pada 36 peserta didik menunjukkan kemampuan berinkuiri peserta didik mengalami peningkatan dengan menggunakan model level of inquiry. Hasil belajar peserta didik aspek keterampilan secara keseluruhan meningkat dengan dengan kategori baik. Kesimpulan dari penelitian ini bahwa penggunaan model Level of Inquiry dapat meningkatkan kemampuan berinkuiri peserta didik dan juga meningkatkan hasil belajar aspek keterampilan IPA peserta didik.


Keywords


level of inquiry; learning outcomes skill aspect; IPA; hasil belajar aspek keterampilan; IPA

Full Text:

PDF

References


Arti, E. S. 2014. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Materi IPA Kelas VIII sebagai Upaya Peningkatan Keterampilan Ilmiah dan Penguasaan Konsep Peserta Didik SMPN 2 Bondowoso. Tesis tidak diterbitkan. Malang. Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Depdiknas. 2006. Panduan Pengembangan IPA Terpadu. Jakarta: Balibang Depdiknas.

Hidayat, R. 2013. Profil Kemampuan Berinkuiri Siswa dan Hasil Belajar Siswa Setelah Diterapkan Model Pembelajaran Level of Inquiry. Tesis tidak diterbitkan. Bandung. Universitas Pendidikan Indonesia.

Kirschener, A. P. Sweller, J & Clarck, E.R. 2006. Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of The Failure of Contructivis, Discovery, Problem Based Learning, Experiental and Inquiry Based Teaching. Education Psychologist, 41(2), 78—86 (online). http://www.ydae.purdue.edu/lth/hbev/document.

Kemendikbud. 2013. Permendikbud No. 103 Tentang Pembelajaran pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta: Kemendikbud

Kemendikbud. 2014. Permendikbud No. 53 Tentang Penilaian Hasil Belajar oleh Pendidik pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta: Kemendikbud.

Naungehalern, P. & Thammasena, B. 2009. Cognitive Development, Analytical Thinking, and Learning Satisfication of Second Grade Students Learned Through Inquiry Based Learning. Journal of Asian Social Science 5(10):82—87.

Puskur. 2007. Panduan Pengembangan Pembelajaran IPA Terpadu. Jakarta: Pusat Kurikulum Balitbang Depdiknas.

Rustaman. 2003. Model-Model Pembelajaran. Bandung: PT Raja Grafindo Persada.

Sariati, D. 2013. Analisis Keterampilan Proses pada Penggunaan Hierarki Inkuiri dan Dampaknya terhadap Literasi Sains Siswa SMP. Tesis tidak diterbitkan. Bandung. SPS Universitas Pendidikan Indonesia.

Savery, J.R. 2006. Overview of Problem Based Learning: Definition and Distinetion. Interdisiplinary Journal of Problem Based Learning volume 1, issue 1. (online). (http://dx.doi.org/10.7771/1541-5015.1002). diakses 5 April 2014.

Sund& Trowbridge. 1973. Teaching Science by Inquiry in the Scondary School. Ohio:Ball dan Howell Company.

Taufiqullah, M. 2015. Analisis Keterampilan Ilmiah dan Penguasaan Konsep IPA Siswa SMP Kelas VIII pada Pembelajaran Model Levelof Inquiry Tahap Inquiry Lesson. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Wenning, C.J. 2005. Hierarchies of Pedagogical Practices and Inquiry Processes. J. Phys. Tchr. Educ.Online 2(3): 1—12.

Wenning, C. J. 2010. Level of Inquiry: Using Inquiry Spectrum Learning Sequences toTeach Science (Shaded sections added January 2012). J. Phys. Tchr. Educ. Online, 5(3): 11—20.

Wenning, C. J. 2011. The Levels of Inquiry Model of Science Teaching. J. Phys. Tchr. Educ. Online, 6(2): 9—16.

Widyastono, S dan Suwondo. 2014. Pengembangan Kurikulum di Era Otonomi Daerah dari Kurikulum 2004, 2006 Ke Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Yuliati, L. 2008. Model-Model Pembelajaran Fisika Teori dan Praktik. Malang: Lembaga Pengembangan Pendidikan dan Pembelajaran Universitas Negeri Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i8.6669

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License