PENERAPAN TEAMS GAMES TOURNAMENT UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS KELAS IV SDN BLABAK 1 KANDAT KEDIRI

Moh. Adnan Khohar, Ruminiati Ruminiati, Munzil Munzil

Abstract


The purpose of this research is to improve the social studies grade IV SDN Blabak 1 Kandat Kediri through the implementation Teams Games Tournament (TGT). This type of research is the Classroom Action Research (PTK). This research is located at Jalan Kediri, Blitar, Kediri Kandat. The subjects in this study were students of class IV SDN Blabak 1 Kandat Kediri totaling 29 children, with the number of students 12 and older schoolgirls 17 children. This study was conducted in 2 cycles and each cycle consisting of 3 meetings. The instrument used was observation completely learning activities by students and teachers. Observation assessment of affective and psychomotor, and cognitive abilities test. Assessment of cognitive cycle students achieve mastery gained 72.23% and cycle II reached 82.75% in psychomotor in the first cycle and reach 69.4% in the second cycle reaches 87.92% for affective students in the first cycle and the second to reach complete 67.23% and 74.13%. The conclusion of this study reveal that through the implementation of TGT in the learning process at school are able to improve learning outcomes IPS fourth grade students at SDN 1 Blabak Kandat Kediri year 2015/2016 on the development of material production technology, communications, and transportation.

Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa kelas IV SDN Blabak 1 Kandat Kediri melalui penerapan Teams Games Tournament (TGT). Jenis penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Lokasi penelitian adalah di Jalan Kediri-Blitar Kandat Kediri. Kemudian subjek dalam penelitian ini adalah siswa-siswa kelas IV SDN Blabak 1 Kandat Kediri yang berjumlah 29 anak, dengan jumlah siswa 12 anak dan siswi 17 anak. Penelitian ini dilaksanakan dalam 2 siklus dan setiap siklus terdiri atas 3 pertemuan. Instrumen yang digunakan adalah lembar observasi keterlaksanaan aktivitas pembelajaran oleh siswa dan guru. Lembar observasi penilaian afektif dan psikomotor anak, serta soal tes kemampuan kognitif. Penilaian kognitif siklus I diperoleh ketuntasan siswa mencapai 72,23% kemudian siklus II mencapai 82,75% pada ranah psikomotor pada siklus I mencapai 69,4% kemudian pada siklus II mencapai 87,92% untuk ranah afektif siswa pada siklus I dan II mencapai ketuntasan 67,23% dan 74,13%. Kesimpulan dari hasil penelitian ini menunjukkna bahwa melalui penerapan TGT dalam proses pembelajaran di SD mampu untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa kelas IV SDN Blabak 1 Kandat Kediri tahun 2015/2016 pada materi perkembangan teknologi produksi, komunikasi, dan transportasi.


Keywords


application TGT; the social studies; students; penerapan TGT; hasil belajar IPS; aktivitas siswa

Full Text:

PDF

References


Hamalik, O. 2013. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Prastowo, A. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Yogyakarta: Diva Press.

Prastowo, A. 2014. Bahan Ajar Innovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Rusman. 2014. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sanjaya, W. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana Prenadamedia.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i9.6864

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License