IMPLEMENTASI SUPERVISI KLINIS DALAM MENINGKATKAN PROFESIONALISME GURU

Yulia Jayanti Tanama, Achmad Supriyanto, Burhanuddin Burhanuddin

Abstract


This study aims at improving teacher professionalism. This study employed descriptive qualitative case study using supervision instrument. The data were obtained through observation, interview, and documentation. The data were analyzed through several steps such as obtaining data, reducing data, presenting data, and drawing a conclusion. The result of this study showed that the implementation of clinical supervision which is conducted in three stages (planning, execution, and feedback responding) was positively running and able to improve the professionalism of teacher. Several attempts to improve and develop teacher professionalism were made such as material comprehension, learning method and media used designation.

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan profesionalisme guru. Metode yang digunakan kualitatif deskriptif dengan rancangan penelitian studi kasus menggunakan instrumen supervisi. Pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan studi dokumentasi. Teknik analisis data meliputi pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan implementasi supervisi klinis yang dilaksanakan dalam tiga tahap yaitu tahap perencanaan, tahap pelaksanaan, dan tahap umpan balik telah berjalan dengan baik dan dapat meningkatkan profesionalisme guru. Berbagai upaya peningkatan dan pengembangan profesional guru telah diusahakan, seperti penguasaan materi, pemilihan metode pembelajaran, dan media yang digunakan.


Keywords


clinical supervision; teacher professionalism; headmaster; supervisi klinis; profesionalisme guru; kepala sekolah

Full Text:

PDF

References


Archeson, K.A. & Gall, M.D. 1980. Techniques in the clinical supervision of the teahers: Preservice and Inservice Applications.New York & London: Longman.

Bahri, D.S. 2005. Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Burhanuddin, dkk. 2007. Supervisi Pendidikan dan Pengajaran: Konsep, Pendekatan, dan Penerapan Pembinaan Profesional. Malang: Rosindo.

Cogan, M. 1973. Clinical Supervision. Boston: Houghton-Mifflin.

Daresh. 1989. Supervision as Aproactive Process. New Jersey: Longman.

Jasmani & Mustofa, S. 2013. Supervisi Pendidikan. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Goldhammer, R. 1969. Clinimaryanical Supervison: Special Methods for the Supervison of Teacher. New York: Hlot, Rinehart and Winston.

Maryono. 2011. Dasar-Dasar dan Teknik Menjadi Supervisor Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Mulyasa, E. 2008. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nuratin, H. 1989. Supervisi Pengajaran (Teori dan Praktik). Jakarta: Dep. P & K Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah/Madrasah.

Pidarta, M. 2009. Supervisi Pendidikan Kontekstual. Jakarta: Rineka Cipta.

Sahertian, P. A. 2008. Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan Dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia.

Jakarta: Rineka Cipta.

Sergiovanni, T. & Starrat, R.J. 1979. Supervision Human Perspektive. New York.

Tilaar, H.A.R. 2002. Membenahi Pendidikan Nasional. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Undang-undang RI Nomor 20 Tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.

Undang-undang RI Nomor 14 Tahun 2005. Tentang Guru dan Dosen. Jakarta.

Yamin, M. 2005. Profesionalisasi Guru & Implementasi KTSP. Jakarta: Gaung Persada Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i11.8127

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License