STUDI IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 DITINJAU DARI KEGIATAN PEMBELAJARAN PADA PAKET KEAHLIAN TEKNIK KOMPUTER DAN JARINGAN PADA SMK KOTA MALANG

Muhammad Aziz, Syarif Suhartadi, Muladi Muladi

Abstract


This is descriptive quantitative research which has purpose to reveal and to describe Kurikulum 2013 implementation in teaching process from student and teaching of Vocational School in Malang point of view. The reviewed teaching process covers teaching planning, teaching implementation, and teaching evaluation. Research variable has 5 study implementation components (teaching planning reviewed from teacher, teaching implementation reviewed from teacher, teaching evaluation reviewed from teacher, teaching implementation reviewed from student, and teaching evaluation reviewed from student). Research sample and population are teacher and student of Computer and Networking of Vocational School which is already applied Kurikulum 2013 in Malang. Numbers of Research samples are 35 teacher respondents and 209 student respondents. Research instrument is semi open questionnaire which has statement items using Likert scale variable. Research result shows that teacher understanding about teaching planning based on Kurikulum 2013 in Computer and Networking of Vocational School in Malang are very good 86,64%. It is proved by teacher ability in arranging syllabus and teaching implementation plan. Teacher Understanding in teaching process based on Kurikulum 2013 are in very good category 86,50%. The result is shown in teachers ability in handling class. Teacher understanding in teaching evaluation based on Kurikulum 2013 in Computer and Networking of Vocational School in Malang are in good category 82,29%. This is approved by teachers ability in doing authentic approach. Student response or perception research result on teaching implementation based on Kurikulum 2013 conducted by Computer and Networking of Vocational School teachers in Malang are good category 72,3%. Student perception on teaching evaluation or appraisal based on Kurikulum 2013 conducted by Computer and Networking of Vocational School teacher in Malang are in good category 75,82%.  

Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif deskriptif yang bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi Kurikulum 2013 pada proses pembelajaran. Proses pembelajaran ditinjau dari perencanaan pembelajaran, pelaksanaan pembelajaran, dan evaluasi pembelajaran. Variabel dalam penelitian ini meliputi lima komponen studi implementasi Kurikulum 2013 (perencanaan pembelajaran ditinjau dari guru, pelaksanaan pembelajaran ditinjau dari guru, evaluasi pembelajaran ditinjau dari guru, pelaksanaan pembelajaran ditinjau dari siswa, dan evaluasi pembelajaran yang ditinjau dari siswa) yang berfokus pada proses pembelajaran. Populasi dan sampel dalam penelitian ini adalah guru dan siswa Teknik Komputer dan Jaringan pada Sekolah Menengah Kejuruan Kota Malang yang sudah menerapkan Kurikulum 2013 sejak awal diterapkan pada tahun 2013. Sampel dalam penelitian ini diambil sebesar 35 untuk responden guru dan 209 untuk responden siswa paket Keahlian Teknik Komputer dan Jaringan. Instrumen dalam penelitian ini berupa angket semi terbuka yang berisi butir-butir pernyataan, dengan pengukuran angket variabel menggunakan skala Likert. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa, pemahaman guru tentang perencanaan pembelajaran berbasis Kurikulum 2013 masuk dalam kategori sangat baik, dengan persentase sebesar 86,64%. ini dibuktikan dari kemampuan guru dalam menyusun silabus dan rencana pelaksanaan pembelajaran. Untuk pemahaman guru tentang pelaksanaan pembelajaran berbasis Kurikulum 2013 masuk dalam kategori sangat baik, dengan nilai persentase sebesar 86,50%. Hal ini terlihat dari kemampuan guru dalam hal penguasaan kelas. Untuk pemahaman guru tentang evaluasi pembelajaran berbasis Kurikulum 2013 masuk dalam kategori baik, dengan nilai persentase sebesar 82.29%. Hal ini dapat dibuktikan dari kemampuan guru dalam hal melakukan pendekatan autentik. Sementara itu, respon siswa tentang pelaksanaan pembelajaran berbasis Kurikulum 2013 yang dilakukan oleh guru menunjukkan kategori cukup baik, dengan persentase sebesar 72.37%. Untuk persepsi siswa tentang evaluasi atau penilaian pembelajaran berbasis Kurikulum 2013 yang dilakukan oleh guru masuk dalam kategori baik, dengan persentase sebesar 75.82%.


Keywords


kurikulum 2013; teaching process; vocational school teacher and student; kurikulum 2013; proses pembelajaran; guru dan siswa SMK

Full Text:

PDF

References


Abdullah, R.S. 2014. Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Sudjana. 2014. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Rosda.

Surat Keputusan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 156928/MPK.A/KR/2013 Tentang Implementasi Kurikulum 2013.

Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2003. Jakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v2i1.8448

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License