KARAKTER IDEAL KONSELOR DALAM BUDAYA BUGIS KAJIAN HERMENEUTIK TERHADAP TEKS PAPPASENG
Abstract
This research aims to assess the four values in text pappaseng, four values are acca (skill), lempu (honesty), warani (courage), and getteng (commitment) which can be absorbed into the concept of character ideal counselor. This research used a qualitative approach with data, analysis and interpretation follows the rules of hermeneutics Gadamerian. The research finding indicate (1) acca (skill) refers to aspect of intelligence and competence that is characterized by conceptuan thinking, communication skills and problem solving, logical thinking (2) lempu (honesty) refers to aspects of skill interpersonal relationship characterized by trusthworthy, respect the right of other, humble, prosocial and obedient to God, (3) warani (courage) refers to the aspect of mental strength counselor, characterized by readiness and emotional stability, (4) getteng (commitment) refers to the counselor’s commitment to upgrade his self and his professional attitude.
Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji empat nilai di dalam teks pappaseng, yakni acca (kecakapan), lempu (kejujuran), warani (keberanian), dan getteng (keteguhan) yang dapat diserap menjadi konsep karakter ideal konselors. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan data, analisis dan interpretasinya mengikuti kaidah-kaidah hermeneutika Gadamerian. Temuan penelitian menunjukkan (1) nilai acca (kecakapan) mengacu pada aspek kecerdasan dan kompetensi yang ditandai dengan ciri sikap penuh pertimbangan, terampil berkomunikasi dan menyelesaikan masalah, berpikir logis, teguh terhadap kejujuran, (2) nilai lempu (kejujuran) mengacu pada aspek keterampilan hubungan interpersonal dengan ciri meliputi dapat dipercaya, menghormati hak orang lain, rendah hati, prososial dan taat kepada Tuhan, (3) nilai warani (keberanian) mengacu pada aspek kekuatan mental konselor dengan ciri sikap kesiapan diri dan kestabilan emosi, dan (4) nilai getteng (keteguhan) mengacu pada komitmen konselor terhadap pengambangan profesi dengan ciri konsisten.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Baumeister, R.F. & Bushman, Brad J. 2008. Social Psychology and Human Nature. USA: Thomson Wadsworth.
Cormier & Cormier. 1985. Interviewing Strategies for Helper. USA: Brooks.
Elfira, M. 2013. Model Kepemimpinan Berbasis Kearifan Lokal di Minangkabau dan Bugis. Makalah. Tidak diterbitkan.
Feist & Feist. 2006. Theories of Personality. USA: Mc Graw Hill.
Feist & Feist. 2009. Teori Kepribadian. Terjemahan Handriatno. 2012. Jakarta: Salemba Humanika.
Fromm, E. 1947. Man for Him Self. New York: Fawcett Premier Books.
Fromm, E. 1955. Masyarakat Yang Sehat. Terjemahan Thomas Bambang Murtrianto. 1995. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Fromm, E. 1955. The Sane Society. New York: Fawcett World Library.
Haddade, M.N. 1986. Ungkapan, Peribahasa, dan Paseng. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Kassin, F & Markus. Social Psychology. 2011. USA: Wadswort Cengage Learning.
Machmud, H. 2000. Silasa, Kumpulan Petuah Bugis Makassar. Jakarta: Saudagar.
Mattalitti, M.A. 1986. Pappaseng to Riolota, Wasiat Orang Terdahulu. Jakarta: Departemen Pendidian dan Kebudayaan.
McLeod, J. 2003. An Introduction to Counselling. New York: Open University Press.
Palmer, R. 1963. Hermeneutika. Terjemahan oleh Musnur Hery & Damanhuri Muhammad. 2003. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Palmer, R. 1969. Hermeneutics. USA: Northwestern University Press.
Patterson, M.E & Williams, Daniel, R. 2002. Collecting and Analyzing Qualitative Data: Hermeneutics Principles, Methods, and Case Examples. USA: Sagamore Publishing.
Rahardjo, M. 2010. Hermeneutika Gadamerian: Kuasa Bahasa dalam Wacana Politik Gusdur. Malang: UIN Maliki Press.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v2i2.8535
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Sitti Rahmi, Andi Mappiare-AT, Muslihati Muslihati
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |