PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE 7E UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA

Partini Partini, Budijanto Budijanto, Syamsul Bachri

Abstract


This study aims to improve students' critical thinking skills through learning cycle 7E learning model on geography subjects. This study uses classroom action research design. This research was conducted in the SMA. The subject of the research is students of class X which consist of 14 students. The implementation of the cycles is done through four phases: planning, acting, observing and reflecting. The data used in the study are the result of observation and students’ test scores. Data are analyzed by simple statistics namely percentage. The results shows that the critical thinking ability of students in the first cycle is 69.92%, while in the second cyclethe percentage then increases to 76.71%, so there is a 7.71% increase between the first cycle and the second cycle.

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa melalui model pembelajaran learning cycle 7E mata pelajaran Geografi. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian tindakan kelas. Penelitian ini dilaksanakan di SMA. Subjek penelitian siswa kelas X yang berjumlah 14 siswa. Pelaksanaan siklus melalui 4 tahap, yaitu perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan, dan refleksi. Data yang digunakan dalam penelitian adalah hasil observasi dan nilai tes siswa, data dianalisis dengan statistika sederhana,  yaitu persentase. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan berpikir kritis siswa pada siklus I sebesar 69,92%, sedangkan pada siklus II meningkat menjadi 76,71%, sehingga ada peningkatan sebesar 7,71% antar siklus I dengan siklus II.


Keywords


learning model; learning cycle 7E; critical thinking; model pembelajaran; learning cycle 7E; berpikir kritis

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Eisenkraft, A. 2003. Expanding the 5E Model a proposed 7E Model Emphasizes a Journal for High School Science Educators

Published by The National Science Teachers Association the Science Teacher Vol. 70, No.6.

Fajaroh, F. & I Wayan Dasna. 2007. Pembelajaran Model Siklus Belajar (Learning Cycle). (Online), (http://lubisgrafura.wordpress.com/2007/09/20/pembelajaran-dengan-model-siklus-belajar-learning-cycle, diakses 21 Oktober 2015).

Hartono. 2012. Learning Cycle 7E model to Increase Student’s Critical Thinking on Science. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia (JPFI). Vol 9. Hal 58—66.

Mashari. 2015. Penerapan Model Learning Cycle 5E untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Materi Lingkungan Hidup Siswa Kelas XI-IIS SMA Selamat Pagi Indonesia Kota Batu. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Simatupang, D. 2008. Pembelajaran Model Siklus Belajar (Learning Cycle). Jurnal Kewarganegaraan, 10 (1):62—70.

Sudiarto, P. 2006. Pengembangan Model Pembelajaran Berorientasi Pemecahan Masalah Open-Ended Berbantu LKM untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Hasil Belajar Mahasiswa Matakuliah Pengantar Dasar Matematika, (Online), Jurnal Pendidikan dan Pengajaran UNDIKSHA 39 nomor 2, April 2006. Singaraja: UNDIKSHA, diakses 21 Oktober 2015.

Suwito. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle 5E terhadap Hasil Belajar Geografi SMA Negeri 8 Malang. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v2i2.8541

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Partini Partini, Budijanto Budijanto, Syamsul Bachri




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License