PENGEMBANGAN MEDIAVIDEO KLIP SEBAGAI SUPLEMEN PEMBELAJARAN MATERI KEBERAGAMAN BUDAYA BANGSAKU

Erlin Hartanti, Ery Tri Djatmika, Punadji Setyosari

Abstract


The purpose of this study is to produce instructional media such as video clips that feasible as a supplements implement on Nation Cultural Variety matter. This study uses a five-step development refers to the model developed by Lee & Owens. Test subjects in this study were students and teachers of SD N Nogotirto Gamping Sleman. The results showed that video clips media meet the criteria of very valid with an average of 81.85% product validity. The level of practicality and attractiveness of the products based on user trials are respectively 96.38% and 94.39%. Activities of students acquire 89.00% rate of attainment. Based on the results of the product analysis can be concluded that the video clip is very well worth to be used as an instructional supplements implement on Nation Cultural Variety matter.

Tujuan penelitian ini adalah menghasilkan  media pembelajaran berupa video klip yang layak sebagai suplemen untuk pembelajaran materi Keberagaman Budaya Bangsaku. Penelitian ini menggunakan lima langkah pengembangan yang merujuk pada model yang dikembangkan Lee & Owens. Subjek ujicoba pada penelitian ini adalah siswa dan guru SDN Nogotirto Kecamatan Gamping Kabupaten Sleman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media memenuhi kriteria sangat valid dengan rata-rata kevalidan produk sebesar 81,85%. Tingkat kepraktisan dan kemenarikan produk berdasarkan uji coba pengguna berturut-turut sebesar 96,38% dan 94,39%. Aktivitas siswa memperoleh tingkat pencapaian 89,00%. Berdasarkan seluruh hasil analisis produk dapat disimpulkan bahwa video klip pembelajaran ini sangat layak untuk digunakan sebagai suplemen pembelajaran materi Keberagaman Budaya Bangsaku.


Keywords


development; media; video clips; pengembangan; media; video klip

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. 2015. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Akbar, T.N. 2016. Pengembangan Multimedia Interaktif IPA Berorientasi Guided Inquiry pada Materi Sistem Pernapasan Manusia Kelas V SDN Kebonsari 3 Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. (Online), 1(6):1120—1126, (http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6456/2737, diakses 20 Maret 2017).

Arsyad, A. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Berk, R.A. 2009. Multimedia teaching with video clips: TV, movies, YouTube, and mtvU in the college classroom. International Journal of Technology in Teaching and Learning. (Online), 5(1):1—21, (www.sicet.org/journals/ijttl/issue0901/1_Berk.pdf, diakses 21 April 2016).

Desmita. 2013. Psikologi Perkembangan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kamus Besar Bahasa Indonesia. (Online), (http://kbbi.web.id/video klip, diakses 21 April 2016).

Lee, W.W & Owens, D.L. 2004. Multimedia Based Instructional Design Computer Based Training, Web Based Training, Distance Broadcast Training, Performance Based Solution. Sanfransisco: Pfeiffer.

Mayer, R. 2001. Multimedia Learning: Prinsip-prinsip dan Aplikasi. Terjemahan Teguh Wahyu Utomo. 2009. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Munir. 2013. Multimedia, Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Prastowo, A. 2013. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Rozie, F. 2013. Pengembangan Media Video Pembelajaran Daur Air untuk Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar IPA Siswa SD. Jurnal Pendidikan Sains. (Online), 1 (4):413—424, (journal.um.ac.id/index.php/jps/article/download/4191/846, diakses 4 Juni 2016).

Rusman dan Kurniawan, D. 2012. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi, Mengembangkan Profesionalitas Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Smaldino, S.E, Lowther, D.L, Russell, J.D. 2008. Instructional Technology and Media for Learning: Teknologi Pembelajaran dan Media untuk Belajar. Terjemahan Arif Rahman. 2011. Jakarta: Kencana.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i6.9411

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Erlin Hartanti, Ery Tri Djatmika, Punadji Setyosari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License