DEVELOPING ENGLISH COURSE BOOK FOR SECOND GRADE KINDERGARTENERS

Lely Silia Wardhani, Mohammad Adnan Latief, Yazid Basthomi

Abstract


This study is aimed to develop English course-book for second grade of kindergarten. The method used in this study is Research and Development (R&D). The steps of this study consist of needs analysis, material development, expert validation, first revision, try out, second revision, and final product. The result of this study indicates that the developed product is applicable for young learners. Additionally, the product is attractive and fun to be used.

Penelitian ini bertujuan mengembangkan buku pelajaran Bahasa Inggris bagi siswa tingkat dua Taman Kanak-kanak. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Research and Development (R&D). Langkah-langkah yang digunakan dalam penelitian ini melingkupi analisis kebutuhan, pengembangan materi, validasi ahli, revisi pertama, uji coba, revisi kedua, dan hasil produk. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa produk yang telah dikembangkan mudah digunakan oleh pembelajar usia dini. Sebagai tambahan, produk ini juga menarik dan menyenangkan.


Keywords


young learners; second grade kindergarteners; material development; pembelajar usia dini; siswa tingkat dua taman kanak-kanak; pengembangan materi

Full Text:

PDF

References


Anderson, D.W., Vault, V.D. & Dickson, C.E. 1999. Problems and Prospects for the Decades Ahead: Competency Based Teacher Education. Berkeley: Mc Cutchan Publishing Co.

Ary, D., Jacobs, L.C. & Razavieh, A. 1976. Pengantar Penelitian Pendidikan. Terjemahan oleh Arief Furchan. 1982. Surabaya:

Usaha Nasional.

Hitchcock, S., Carr., L. & Hall, W. 1996. A Survey of STM Online Journals, 1990-1995: The Calm before the Storm, (Online), (http://journal.ecs.soton.ac.uk/survey/survey.html, 7/5000, accessed on Juny, 12 1996).

Jawa Pos. 22 April, 1995. Wanita Kelas Bawah Lebih Mandiri, hlm. 3.

Kansil, C.L. 2002. Orientasi Baru Penyelenggaraan Pendidikan Program Profesional dalam Memenuhi Kebutuhan Dunia Industri. Transpor, XX (4):57—61.

Makmara, T. 2009. Tuturan Persuasif Wiraniaga dalam Berbahasa Indonesia: Kajian Etnografi Komunikasi. Disertasi

tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Pitunov, B. 13 Desember, 2002. Sekolah Unggulan ataukah Sekolah Pengunggulan? Majapahit Pos, hlm. 4 & 11.

Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa. 1978. Pedoman Penulisan Laporan Penelitian. Jakarta: Depdikbud.

Russel, T. 1998. An Alternative Conception: Representing Representation. Dalam P.J. Black & A. Lucas (Eds.), Children’s Informal Ideas in Science, London: Routledge.

Saukah, A. &Waseso, M.G. (Eds.). 2002. Menulis Artikel untuk Jurnal Ilmiah (Edisi ke-4, cetakan ke-1). Malang: UM Press.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2004. Malang: Angkasa.

Waseso, M.G. 2001. Isi dan Format Jurnal Ilmiah. Makalah disajikan dalam Seminar. Lokakarya Penulisan Artikel dan

Pengelolaan Jurnal llmiah, Universitas Lambung Mangkurat, Banjarmasin, 9—11 Agustus.

Widiati, U. 2008. Pembelajaran Membaca-Menulis melalui Buddy Journals untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Mahasiswa Jurusan Sastra Inggris. Jurnal Bahasa dan Seni. (Online), Tahun 36, Nomor 2, Agustus 2008

(http://sastra.um.ac.id, accessed on February, 3 2010).




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i6.9483

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Lely Silia Wardhani, Mohammad Adnan Latief, Yazid Basthomi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License