PARTIKEL SEBAGAI PEMARKAH WACANA TUTURAN GURU DALAM INTERAKSI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA

Noorhana Noorhana, Anang Santoso, Martutik Martutik

Abstract


This study aimed to describe the particle’s as a discourse markers of teacher’s interaction speech of teaching and learning Indonesian Subject. This research was qualitative descriptive research with Miles and Hubberman flow design. This design the data analysis showed with some ollection steps like, reduction data included description and identification of variations particle form as discourse markers, data presented by encoding and converting the result into matriks form, the last step was deduction data and verification. The result of this study showed that the form of particle of vowels or word were not ussualy derivable or inflected, such as interjection, preposition and articles that appear in the teacher’s speech were e, ya, kan, and nah. It could be concluded that particles were used by teacher’s as a discourse markers in the learning interaction to give a signal for student to give messages to be delivered in the next step in speech unit.

Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan partikel sebagai pemarkah wacana tuturan guru dalam interaksi pembelajaran Bahasa Indonesia. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif dengan model alir Miles & Hubberman. Dengan menggunakan model ini, kegiatan analisis data dilakukan dengan langkah pengumpulan data, reduksi data yang meliputi deskripsi dan identifikasi variasi bentuk partikel sebagai pemarkah wacana, penyajian data dengan memberi kode serta mentransformasikan hasilnya ke dalam bentuk matriks, langkah terakhir adalah penyimpulan data dan verifikasi. Hasil penelitian menunjukkan partikel dalam bentuk suara vokal atau kata yang biasanya tidak dapat diderivasikan atau diinfleksikan, misalnya interjeksi, preposisi, dan artikel yang muncul dalam tuturan guru adalah ya, kan, nah, e, dan oh. Dapat disimpulkan bahwa partikel digunakan oleh guru sebagai pemarkah wacana dalam interaksi pembelajaran untuk memberikan sinyal kepada siswa tentang informasi atau pesan yang akan disampaikan pada unit tuturan berikutnya.


Keywords


particle; discourse markers; teacher’s speech; learning interaction; partikel; pemarkah wacana; tuturan guru; interaksi pembelajaran

Full Text:

PDF

References


Chaudron, C. 1988. Second Languange Classroom: Research on Teaching and Learning. New York: Cambridge University Press.

Kridalaksana, H. 2008. Kamus Linguistik. Jakarta: Gramedia.

Levinson, S.C. 1992. Pragmatik. Cambridge: Cambridge University Press.

Miles, Matthew B & Huberman, A. Michael. 1992. Analisis Data Kualitatif. Diterjemahkan oleh Tjetjep Tohandi. Jakarta: UI Press.

Moleong, J.L. 2014. Metodologi Penelitian Kualitatif. Edisi revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Othman, Z. 2010. The Use of Okay, Right and Yeah in Academic Lectures by Native Speaker Lectures: Their ‘Anticipated’ and ‘Real’ Meanings. Discourse Studies. (Online), 12 (5):665—681, (http://dis.sagepup.com, diakses 23 Oktober 2015).

Rivers, W.M. 1987. Interactive Languange Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Sack, et all .1974. A Simplest Systematics for the Organization of Turn-Taking for Conversation. Language. 50 (1). Linguistic Society of America.

Schiffrin, D. 1987. Discourse Markers. Cambridge: Cambridge University Press.

Wouk, F. 2001. Solidarity in Indonesian Conversation: The Discourse Marker ya. Journal of Pragmatics. (Online), 33 (2), (www.sciencedirect.com, diakses 1 November 2016).

Wray, A. 2002. Formulaic Language and Lexicon. Cambridge: Cambridge University Press. Dari Google Books, (Online), (https://books.google.co.id, diakses 2 Mei 2017).




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i7.9619

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Noorhana Noorhana, Anang Santoso, Martutik Martutik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan

Electronic ISSN 2502-471X

Graduate School of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License