ECOLITERACY SISWA SD DALAM KEGIATAN PENGELOLAAN SAMPAH MELALUI GROUP INVESTIGATION BERBASIS OUTDOOR STUDY
Abstract
The aim of this research is to improve the student’s ecoliteracy in waste managing activities on social studies trough group investigation based outdoor study. This research is Classroom Action Research toward fourth graders have been held on two cycles. The conclusion of this research is student’s ecoliteracy cognitive aspect increases is 20%, application aspect increases is 49,6%, and attitude aspect increases is 19,4% after the two cycle action with group investigation based outdoor study.
Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan peningkatan ecoliteracy siswa dalam kegiatan pengelolaan sampah dalam pembelajaran IPS melalui group investigation berbasis outdoor study. Penelitian ini menerapkan jenis Penelitian Tindakan Kelas (PTK) terhadap siswa kelas IV SD yang dilaksanakan dalam dua siklus. Hasil penelitian menyimpulkan adanya peningkatan ecoliteracy siswa dari aspek pengetahuan sebesar 20%, aspek aplikasi sebesar 49,6%, dan aspek sikap sebesar 19,4% setelah mengikuti dua siklus pembelajaran dengan group investigation berbasis outdoor study.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Capra, F. 2002. Jaring-Jaring Kehidupan. Yogyakarta: Fajar Pustaka Baru.
Carrier, S. J. 2009. The Effects of Outdoor Science Lessons with Elementary School Students on Preservice Teachers Self-Efficacy. Journal of Elementary Science Education, (Online), 21, (2), (http://ejmste.com/v5n2/EURASIA_v5n2_bilgin_etal.pdf, diakses 17 Juli 2016).
Degeng, I. N. S. 1989. Ilmu Pengajaran Taksonomi Variabel. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Degeng, I. N. S. 1998. Mencari Paradigma Pemecahan Masalah Belajar dari Keteraturan Menuju Kesemrawutan. Pidato Pengukuhan Guru Besar IKIP Malang.
Goleman, D. 2010. Ecological Intelligence: How Knowing the Hidden Impacts of What We Buy can Change Everything (Edisi Bahasa Inggris). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Husamah. 2013. Pembelajaran Luar Kelas Outdoor Learning. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Rostika, R. D. 2005. Peningkatan Kreativitas Mahasiswa PGSD dalam Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Media. Jurnal Pendidikan. 2 (3): 30.
Slavin, R. E. 2005. Cooperative Learning: Teori, Riset, dan Praktik. Bandung: Nusa Media.
Supriatna, N. 2016. Ecopedagogy Membangun Kecerdasan Ekologis dalam Pembelajaran IPS. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Trianto. 2007. Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Kontrukstivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2013. 2005. Bandung: Nuansa Ilmu.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i7.9713
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Fanny Karlina, I Nyoman Sudana Degeng, Ach. Amirudin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |