PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK DENGAN PEER ASSESSMENT PADA KONSEP KLASIFIKASI MAKHLUK HIDUP

Ade Kirana Aryani, Hadi Suwono, Parno Parno

Abstract


Aim of this research is to know the effect of project based learning with peer assessment implementation to learning achievements in bio clasification, matter and the change of matter classification concepts. This research used mixed methods with embedded design. The instrument used 10 questions of learning achievements test with reliability score is 0,605 (high level). This research held on November to December 2016 in 7’th class at SMPN 3 Batu. The results of this research showed that PjBL with PA could increase the student’s learning achievements in nature of science (t test = 12,121, p-value 0,000, effect size = 2,110). Based on questionnaires and interviews, the students had positive responses of PBP with PA sustainability to held on the next matter.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh penerapan pembelajaran berbasis proyek dengan peer assessment terhadap hasil belajar pada konsep klasifikasi makhluk hidup, materi serta perubahannya. Penelitian ini menggunakan mixed methods dengan embedded design. Instrumen menggunakan 10 soal tes hasil belajar dengan reliabilitas 0,605, masuk kategori tinggi. Penelitian dilaksanakan pada bulan November—Desember 2016 pada kelas VII SMPN 3 Batu. Hasil penelitian menunjukkan PBP dengan PA mampu meningkatkan hasil belajar peserta didik dalam pembelajaran IPA (t hitung = 12,121, p-value 0,000, effect size = 2,110). Berdasarkan angket dan wawancara, peserta didik merespon positif akan keberlanjutan PBP dengan PA untuk diadakan dalam pembelajaran materi berikutnya.


Keywords


learning achievement; nature of science; project based learning; peer assessment; hasil belajar; IPA; pembelajaran berbasis proyek; peer assessment

Full Text:

PDF

References


Achmad, R. 2011. Penerapan Asesmen Autentik Berbasis Konstruktivisme untuk Meningkatkan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar Biologi di Kelas X-1 SMAN 2 Malang. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Ali, L.U., Suastra, I.W., Sudiatmika, A.A.I.A.R. 2013. Pengelolaan Pembelajaran IPA Ditinjau dari Hakikat Sains pada SMP di Kabupaten Lombok Timur. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA, Volume 3.

Andana, I. M. E., Raga, G., Sudana, D. N. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Hasil Belajar IPA Peserta didik Kelas IV SD di Gugus V Kecamatan Tegallalang. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD, 2.

Chang, Shu-Hsuan., Wu, Tsung-Chih., Kuo, Yen-Kuang., You, Li-Chih. 2012. Project-Based Learning with an Online Peer Assessment System in a Photonics Instruction for Enhancing LED Design Skill. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(4), 236—246.

Chen, Chao-Hsiu. 2010. The Implementation and Evaluation of a Mobile Self- and Peer-Assessment System. Computers and Education, 55 (2010), 229—236.

Chusick, Anne., Camer, Danielle., Stamenkovic, Alexander., Zaccagnini, Melissa. 2015. Peer Assisted Study Sessions for Research Trainees. Journal of Peer Learning, 8 (2015), 18—33.

Cobern, W. W. 1998. Socio-Cultural Perspectives on Science Education: An International Dialogue. Springer-Science+Business Media, B. V.

Creswell, J.W. & Clark, V.L.P. 2007. Designing and Conducting Mixed Methods Research. London: Sage Publications, Inc.

Depdiknas. 2003. Kurikulum 2004 SMA: Pedoman Khusus Pengembangan Silabus dan Penilaian Mata Pelajaran Kimia. Jakarta: Ditjen Dikdasmen Direktorat Dikmenum.

Gilbert, J. 2006. Science Education: Science, education, and the formal curriculum, Volume 1. London: Routledge Taylor & Francis Group.

Gora, W. dan Sunarto. 2010. Pakematik Strategi Pembelajaran Inovatif Berbasis TIK. Jakarta: PT. Elex Gramedia.

Harsono, E., Suparmi, Cari. 2014. Pembelajaran Fisika Menggunakan Model STAD dengan Peer Assesment untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Analitis dan Prestasi Belajar Peserta didik Kelas XI IPA. Jurnal Inkuiri, 3 (3):107—119.

Jaillet, A., & Bouzidi, L’hadi. 2009. Can Online Peer Assessment be Trusted?. Educational Technology & Society, 12 (4):257—268.

Rachmadi, B. N. 2007. Franchising - Membedah Tawaran Franch. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Rahimah, S. B., Kusmiati, M., Widyastuti, E. 2017. Hubungan Self Assessment-Peer Assessment dengan Nilai Kelulusan OSCE Mahapeserta didik Fakultas Kedokteran Unisba. Global Medical and Health Communication, 5 (1):19—26.

Rochmiyati. 2013. Model Peer Assessment pada Pembelajaran Kolaboratif Elaborasi IPS Terpadu di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 17 (2): 333—346.

Rusnayati, H., Gumelar, G. F., Rusdiana, D. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik Sekolah Menengah Pertama (SMP) Berdasarkan Gaya Belajar Vark (Visual). Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF2016, 5.

Saifuddin. 2014. Pengelolaan Pembelajaran Teoritis dan Praktis. Yogyakarta: Deepublish.

Sani, R. A. 2014. Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Sener, S. & Saridogan, E. 2011. The Effects Of Science-Technology-Innovation On Competitiveness And Economic Growth. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24 (2011): 815—828.

Siwa, I. B., Muderawan, Tika, I. N. 2013. Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Pembelajaran Kimia terhadap Keterampilan Proses Sains ditinjau dari Gaya Kognitif Peserta didik. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA, 3.

Suyono dan Hariyanto. 2014. Belajar dan Pembelajaran: Teori dan Konsep Dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Tasiwan, Nugroho, S.E., Hartono. 2014. Pengaruh Advance Organizer Berbasis Proyek terhadap Kemampuan Analisis-Sintesis Peserta didik. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, Volume 10.

Thomson, S and De Bortoli, L. 2008. Exploring Scientific Literacy: How Australia Measures Up the PISA 2006 Survey of Students’ Scientific, Reading and Mathematical Literacy Skills. Camberwell, Vic: ACER Press.

Topping, K. J. 2009. Peer Assessment. Theory Into Practice, 48, 20—27.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i8.9908

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Ade Kirana Aryani, Hadi Suwono, Parno Parno

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License