PENINGKATAN KETERAMPILAN BERPIKIR KREATIF DAN HASIL BELAJAR KOGNITIF MELALUI PEMBELAJARAN BIOLOGI BERBASIS SPEED READING-MIND MAPPING (SR-MM)

Edi Sulistiyono, Susriyati Mahanal, Murni Saptasari

Abstract


The purpose of this study was to determined the effect of Speed Reading-Mind Mapping (SR-MM) learning to the creative thinking skiils and cognitive learning outcomes. The research is a quasi-experimental research with Pretest-Posttest Factorial Design. The research sample is X-MIA4 class of SMA Kemala Bhayangkari 1 and X-MIA class of SMA Bina Bangsa Surabaya. Data from creative thinking skiils obtained from essay test and cognitive learning outcomes obtained from multiplechoice test. This data analyzed using anacova test. The result showed that SR-MM affect the the creative thinking skills and cognitive learning outcomes of students.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh pembelajaran Speed Reading-Mind Mapping (SR-MM) terhadap keterampilan berpikir kreatif dan hasil belajar kognitif. Jenis penelitian ini adalah eksperimen semu dengan menggunakan Pretest-Posttest Factorial Design. Sampel penelitian ini adalah kelas X-MIA 4 SMA Kemala Bhayangkari 1 dan kelas X-MIA SMA Bina Bangsa Surabaya. Data keterampilan berpikir kreatif diperoleh dari tes uraian dan data hasil belajar kognitif diperoleh dari tes pilihan ganda. Data tersebut dianalisis dengan menggunakan uji Annacova. Hasil penelitian menunjukkan pembelajaran Biologi yang berbasis SR-MM berpengaruh terhadap keterampilan berpikir kreatif dan hasil belajar kognitif siswa.


Keywords


creative thinking skills; cognitive learning outcomes; keterampilan berpikir kreatif; hasil belajar kognitif

Full Text:

PDF

References


Abdelrahman, MSHB dan Bsharah, MS. 2014. The Effect of Speed Reading Strategies on Developing Reading Comprehension among the 2nd Secondary Students in English Language. Journal English Language Teaching; Vol. 7, No. 6; 2014. ISSN 1916-4742 E-ISSN 1916-4750. Published by Canadian Center of Science and Education, diakses 25 Juli 2016.

Anderson, L. W. dan Krathwohl, David. R (Eds). 2001. Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Assesmen. Terjemahan Agung Prihantoro. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Bell, T. 2001. Extensive Reading: Speed and Comprehension. Journal The Reading Matrix. (Online), Vol. 1. No. 1, April 2001, (http://www.iteslj.org, diakses 6 Juli 2015).

Buzan, T. 2009. The Ultimate Book of Mind Maps (terjemahan). Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Cachia, R., Ferrari, A., Ala-Mutka, K., dan Punie, Yves. 2010. Creative Learning and Innovative Teaching: Final Report on the Study on Creativity and Innovation in Education in the EU Member State. Journal Joint Research Center Insitute for Prospective Technological Studies, (Online), JRC European Commission, (http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC62370.pdf, diakses 14 April 2016).

DePorter, B., & Hernacki, M. 2015. Quantum Learning. Bandung: Kaifa.

Dyer, J., Christensen, Clay., & Gregersen, Hal. 2011. The Innovator’s DNA: Mastering the Five Skills of Disruptive Innovators. Havard Bussines Review. (Online), (http://hbr.org, diakses 14 April 2016).

Fitriyah, N., Sulifah Aprilya Hariani., & Kamalia Fikri. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving dengan Mind Mapping terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar IPA Biologi (Siswa kelas VII SMP Negeri 11 Jember Semester Genap Tahun Pelajaran 2014/2015). Jurnal Edukasi. (Online), II (1):1—8, (http://www.dspace.unej.ac.id/bitstream/handle/, diakses 27 April 2016).

Greenstein, L. 2012. Assessing 21st Century Skills: A Guide to Evaluating Mastery and Authenthic Learning. California: Corwin A Sage Comany.

Jodai, H. 2011. Reading Rate and Comprehension. Iran: Guilan University.

Macalister, J. 2010. Speed Reading Courses and Their Effect on Reading Authentic Text: A Preliminary Investigation. Journal Reading in a Foreign Language April 2010, (Online), (http://nflrc.hawaii.edu/rfl, diakses 6 Juli 2016).

Ningsih, Y. S., Endang S., & Herlina Fitrihidajati. 2014. Validitas LKS Berbasis CPS Materi Perubahan Lingkungan dan Daur Ulang Limbah Kelas X. BioEdu Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi. (Online), Vol.3 No.3 Agustus 2014, (http://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu, diakses 12 Agustus 2016).

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 53 Tahun 2015 tentang Petunjuk Penilaian Kurikulum 2013 Pendidikan Dasar dan Menengah. Jaringan Data Pengelola Pendidikan Kemendikbud Republik Indonesia. (Online), (http://www.sdm.data.kemdikbud.go.id/, diakses 27 April 2016).

Purba, H. J. 2012. Efektivitas Teknik Membaca Speed Reading dan Mind Map terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 5 Pematang Siantar Pada Sub Materi Sistem Ekskresi Manusia Tahun Pembelajaran 2011/2012. Abstract Jurnal. (Online), (http://www.digilib.unila.ac.id/view/subjects/General.html, diakses 27 April 2016).

Purnamaningrum, A., Sri Dwiastuti., Riezky Maya Probosari., & Noviawati. 2012. Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Melalui Problem Based Learning (PBL) pada Pembelajaran Biologi Siswa Kelas X-10 SMA Negeri 3 Surakarta Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Biologi. (Online), 4 (3):39—51, (http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/bio/article/view/1425, diakses 27 April 2016).

Quinn, E., I.S.P. Nation and Sonia Millet. 2007. Asian and Pasific Speed Readings for ESL Learners. Kuala Lumpur: Oxford University Press.

Rajalaksmi, P., Amudha, R., & Motha Cresenta Shakila. 2015. Perception of Employees’ toward Motivation Using Mind Mapping Technique. The International Journal of Humanities & Social Studies. (Online), Vol. 3 Issue 5, May 2015, (http://www.theijhss.com, diakses 5 Maret 2016).

Rasinski, T. V. 2002. Speed Does Matter in Reading. Commentary International Reading Association, Inc. Reprinted from The Reading Teacher, (Online), 54, 146—151, (http://www-tc.pbs.org., diakses 6 Juli 2015).

Ratnasari, D., Permana Zaski Sulianta., & Laili Hibatin Wafiroh. 2013. Penerapan Membaca Cepat untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Bagi Siswa Kelas 1 SMA Antartika Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris STKIP PGRI Sidoarjo Vol. 1, No. 1, April 2013, (Online), (http://www.lppm.stikippgri-sidoarjo.ac.id, diakses 01 Juli 2015).

Rustler, F. 2012. Mind Mapping for Dummies. Chichester: John Wiley & Sons, Ltd

Sari, A. A., Afgani, D., & Jarnawi. 2008. Pengaruh Pemberian Tugas Creative Mind Map setelah Pembelajaran terhadap Kemampuan Kreativitas dan Koneksi Matematik Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. (Online), (http://eprints.uny.ac.id, diakses 3 Februari 2016).

Sharp, C. 2004. Developing young children’s creativity: what can we learn from research?. Jurnal Autumn 2004/Issue 32, (Online), (https://www.nfer.ac.uk/nfer/publications/,diakses 14 April 2016).

Silaban, Ramlan dan Masita Anggraini Napitupulu. 2015. Pengaruh Media Mind Mapping Terhadap Kreativitas dan Hasil Belajar Kimia Siswa SMA pada Pembelajaran Menggunakan Advance Organizer. Jurnal (Online), (http://www.digilib.unimed.ac.id, diakses 3 Februari 2016).

Smarabawa, I.G.B.N., IB. Arnyana., Setiawan Igan. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat terhadap Pemahaman Konsep Biologi dan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa SMA. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, Volume 3 Tahun 2013, (Online), (http://www.pasca.udiksha.ac.id, diakses 8 Juli 2016).

Susilo, H. 2015. Pengembangan Beberapa Kecakapan Hidup Abad 21 melalui Penelitian Tindakan Kelas Berbasis Lesson Study untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Matakuliah Fisiologi Tumbuhan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2015, yang diselenggarakan oleh Prodi Pendidikan Biologi FKIP Universitas Muhammadiyah Malang, 21 Maret 2015, (Online), (http://www.biology.umm.ac.id, diakses 8 Juli 2016).

Syahidah, N. 2015. Metode Pembelajaran Mind Mapping sebagai Upaya Mengembangkan Kreativitas Siswa Dalam Pembelajaran Ekonomi. Prosiding Seminar Nasional Universitas Negeri Yogyakarta 9 Mei 2015, (Online), (http://www.eprints.uny.ac.id, diakses 26 Februari 2016).

Treffinger, D. J., Young, G. C., Selby, E. C., & Shepardson Cindy. 2002. Assessing Creativity: A Guide for Educators. Florida: The National Research Center On the Gifted and Talented.

Trilling, B., & Fadel, C. 2009. 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. New York: Jossey-Bass.

Wechsler, H. B., & Arthur H. Bell. 2006. Speed Reading for Professionals. New York: Barron’s Educational Series, Inc.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i9.9958

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Edi Sulistiyono, Susriyati Mahanal, Murni Saptasari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License