Kreativitas Siswa SMP yang Bergaya Kognitif Reflektif atau Impulsif dalam Memecahkan Masalah Geometri

Warli Warli

Abstract


Abstract: This research aim was describing a profile of students’ creativity with reflective or impulsive cognitive style in solving geometric problems. This research was explorative and qualitative. The subjects were junior high school students of reflective or impulsive cognitive styles measured by MFFT (Matching Familiar Figures Test). There were 10 subjects which consisted of 5 reflective and 5 impulsive students. This research resulted in the following: The creativity profile of students with reflective cognitive style in solving geometric problems tended to be high. The creativity profile of impulsive students in solving geometric problems tended to be very low.


Keywords:  creativity, problem solving, reflective, impulsive, and cognitive style.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan profil kreativitas siswa yang bergaya kognitif reflektif atau impulsif dalam memecahkan masalah geometri. Jenis penelitian ini adalah eksploratif yang bersifat kualitatif. Subjek penelitian adalah siswa SMP yang bergaya kognitif reflektif atau impulsif yang diukur dengan MFFT (Matching Familiar Figures Test). Subjek penelitian ada 10 siswa, terdiri dari 5 siswa reflektif dan 5 siswa impulsif. Hasil penelitian adalah sebagai berikut: Profil kreativitas siswa yang bergaya kognitif reflektif dalam memecahkan masalah geometri cenderung tinggi. Dan profil kreativitas siswa impulsif dalam memecahkan masalah geometri cenderung sangat rendah.


Kata Kunci: kreativitas, pemecahan masalah, reflektif, impulsif, dan gaya kognitif.


Keywords


kreativitas; pemecahan masalah; reflektif; impulsif; gaya kognitif

Full Text:

Full Text