PEMBELAJARAN BERBASIS PROJEK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR LIMNOLOGI DI JURUSAN BIOLOGI

Hadi Suwono

Abstract


Abstract: Project-Based Learning to Improve Learning Outcomes of Limnology in Biology De­partment. The purpose of Limnology course is to enable students to solve freshwater environmental prob­lems through the application of environmental management concept. The purpose of research is to improve learning outcomes of students in limnology concepts understanding, ability to design projects, and ability to implement and communicate the result. This classroom action research is designed in two cycles. Re­search was conducted on Limnology course in the Biology Department, State University of Malang, in the second semester of the year 2009/2010. Project-based learning guided by cooperative group investi­gation can increase students' understanding of limnology concept, the students' ability to plan and im­plement limnology research projects, and their ability to communicate the result of the project.

Abstrak: Pembelajaran Berbasis Projek untuk Meningkatkan Hasil Belajar Limnologi di Jurusan Biologi. Matakuliah Limnologi merupakan salah satu matakuliah keahlian berkarya di Jurusan Biologi FMIPA UM. Limnologi bertujuan melatih mahasiswa agar mampu berkarya untuk memecahkan perma­salahan lingkungan perairan tawar melalui penerapan konsep-konsep pengelolaan lingkungan. Peneli­tian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar Limnologi melalui penerapan Pembelajaran Ber­basis Projek (PBP) yang dipandu kooperatif investigasi kelompok. Hasil belajar didefinisikan sebagai pemahaman konsep, kemampuan merancang projek, dan kemampuan melaksanakan dan mengkomunika­sikan hasil projek. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang dirancang dalam dua Siklus. Penelitian dilakukan pada matakuliah Limnologi di Jurusan Biologi FMIPA Universitas Negeri Malang yang disajikan pada Semester Genap 2009/2010. Penerapan PBP yang dipandu dengan kooperatif in­vestigasi kelompok meningkatkan pemahaman konsep limnologi, meningkatkan kemampuan maha­siswa dalam merencanakan projek serta melaksanakan dan mengko­munikasikan hasil projek penelitian limnologi.


Keywords


pembelajaran berbasis projek; kooperatif investigasi kelompok; hasil belajar; limnologi

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jip.v17i5.2865

Free counters!Creative Commons LicenseCheck Google PageRank
Jurnal Ilmu Pendidikan by Jurnal Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jip.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jip. View My Stats