PENINGKATAN HASIL BELAJAR MAHASISWA MENGGUNAKAN MODUL

Nyimas Aisyah, Purwoko

Abstract


Abstract: Improving The Students' Performance through The Use of Learning Module. This action research is aimed at improving the students' performance through the use of learning module in Curriculum Analysis. Subjects in the research are students taking the course in the second semester of academic year 2008/2009. The research was implemented in two cycles, each of which consisting of four steps: planning, implementing, observing, and reflecting. Data were collected through a test. The result shows improvement in students performances. Mastery level increases from 45.45% in the first cycle to 78.79% in the second cycle.

Abstrak: Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa Menggunakan Modul. Penelitian Tindakan Kelas ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar mahasiswa melalui penggunaan modul pembelajaran mata kuliah Telaah Kurikulum. Penelitian dilakukan pada semester genap Tahun Akademik 2008/2009 dengan subjek penelitian adalah mahasiswa program studi Pendidikan Matematika FKIP Unsri yang menempuh mata kuliah Telaah Kurikulum Matematika. Prosedur penelitian dilakukan dalam dua siklus dengan setiap siklus terdiri atas empat tahap, yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Pengumpulan data dilakukan melalui tes. Hasil análisis data tes menunjukkan bahwa telah terjadi pening­katan hasil belajar mahasiswa dari siklus 1 dengan tingkat ketuntasan 45,45% ke siklus 2 dengan ketun­tasan 78,79%.


Keywords


modul pembelajaran; hasil belajar; telaah kurikulum

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jip.v17i5.2868

Free counters!Creative Commons LicenseCheck Google PageRank
Jurnal Ilmu Pendidikan by Jurnal Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jip.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jip. View My Stats