Pengaruh Model STAD Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Fisika Zat Padat Mahasiswa

- Parno

Abstract


Abstract: The Effect of STAD Model on Students’ Achievement in Solid State Physics Course. This quasi- experimental study was intended to invesitage whether the students taught using Student Teams Achievement Division (STAD) learning model performed better in Solid State Physics Course than those taught using concept mapping with problem-solving models. Using randomized control group pre-test post-test design, this study involved students of physics study program, State University of Malang (UM), who had been randomly selected andthen assiged to experimental and control classes. The results of analyzing data obtained from achievement test and questionnaire show that STAD learning model improved students' achievement; the students in the experimental class of STAD learning model had a positive response slightly higher than the control class upon the learning process.

Abstrak: Pengaruh Model STAD terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Fisika Zat Padat Mahasiswa.
Penelitian kuasi-eksperimen ini bertujuan membandingkan model Student Teams Achievement Division (STAD) dan peta konsep dengan model pemecahan masalah dalam pembelajaran Fisika Zat Padat (FZP) untuk meningkatkan prestasi belajar mahasiswa. Rancangan yang digunakan adalah randomized control group pre - test post - test design . Mahasiswa Fisika FMIPA UM angkatan 2006/2007 menjadi subjek eksperimen yang dipilih secara rambang (random). Data dikumpulkan dengan tes prestasi FZP dan angket, kemudian dinalisis dengan menggunakan gain score ternormalisasi rerata, dan analisis kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran model STAD mampu meningkatkan prestasi belajar mahasiswa. Mahasiswa kelas eksperimen memberikan respon positif sedikit lebih tinggi daripada kelas kontrol terhadap proses pembelajaran.

Keywords


prestasi belajar, STAD, peta konsep, pemecahan masalah, Fisika Zat Padat

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jip.v18i2.3622

Free counters!Creative Commons LicenseCheck Google PageRank
Jurnal Ilmu Pendidikan by Jurnal Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jip.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jip. View My Stats