Decreasing Student’s Academic Stress Levels by Using Self Instruction Technique
Abstract
Menurunkan Stres Akademik Siswa dengan Menggunakan Teknik Self-Instruction
Abstract: The purpose of this study was to determine: 1) a decrease in students’ academic stress after intervention with self-instruction techniques; 2) increase the ability of students before and af-ter the intervention in changing the thoughts, feelings, and physical Events negative when: a) opinion conveying; b) gather information; and c) take action. Subjects in this study amounted to 3 people, which is selected by purposive. Design studies using multiple treatments with ABCD type. Data was collected using observation, interviews, and job sheets. The data obtained is analyzed using graphic visual analysis and descriptive analysis. The results of the study are: in general self-instruction techniques can lower academic stress, and in particular the technique can improve: 1) expression in subjects 1 and 3 subjects after entering the second intervention phase (B). While the subject of 2 may indicate a change, and stable after being on the third intervention phase (D); 2) collect information on the subject since the middle third second intervention (C); and 3) act positively on the subject 1 and subject 2 since entering the first intervention phase (B), while three new subjects may indicate a change, and stable in the mid-third intervention (D).
Key Words: academic stress, self-instruction techniques
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui: 1) penurunan stres akademik siswa setelah dilakukan intervensi dengan teknik self-instruction; 2) peningkatan kemampuan siswa sebelum dan sesudah intervensi dalam merubah pikiran, perasaan, dan kodisi fisik yang negatif ketika: a) menyampaikan pendapat; b) mengumpulkan informasi; dan c) melakukan tindakan. Subjek dalam penelitian ini berjumlah 3 orang, yang dipilih dengan cara Purposive. Desain penelitian menggunakan multiple treatment dengan tipe A-B-C-D. Pengumpulan data dilakukan dengan: observasi, wawancara, dan lembar tugas, kemudian data yang diperoleh dianalisa dengan menggunakan analisa visual grafis dan analisa deskriptif. Hasil penelitian adalah secara umum teknik self-instruction dapat menurunkan stres akademik, dan secara khusus teknik ini dapat meningkatkan kemampuan: 1) menyampaikan pendapat pada subjek 1 dan subjek 3 setelah memasuki tahap intervensi kedua (B). Sedangkan subjek 2 dapat menunjukkan perubahan, dan stabil setelah berada pada tahap intervensi ketiga (D); 2) mengumpulkan informasi pada ketiga subjek sejak pertengahan intervensi kedua (C); dan 3) bertindak positif pada subjek 1 dan subjek 2 sejak memasuki tahap intervensi pertama (B), sedangkan subjek 3 baru dapat menunjukkan perubahan, dan stabil pada pertengahan intervensi ketiga (D).
Kata kunci: stres akademik, teknik self-instruction
Keywords
Full Text:
PDFCopyright (c)
Jurnal Pendidikan Humaniora Education Journal Of Social Sciences Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPH is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |