Project-Based Learning Using Alfa Zone Approach and Learning Outcome on Vocational Students of Accounting

Nismawati Nismawati, Sunaryanto Sunaryanto, Bambang Sugeng

Abstract


Pembelajaran Berbasis Proyek dengan Pendekatan Zona Alfa dan Hasil Belajar Siswa Kejuruan Akuntansi

Abstract: This study aims to determine the effectiveness of project-based learning with alpha zone approach on the student's learning outcomes in accounting vocational training. The research design uses non-randomized control group pretest-posttest design. This Research is conducted on students of SMK Buol totaling 103 students. Convinience sampling is used by using sampling or determine the experimental class and control class. Data were analyzed using T Test. The results showed that there were differences between the learning outcomes of students in the experimental class and the control class project-based learning approach is more effective than the alpha zone on project-based learning without an alpha zone.
Key Words: project-based learning, alpha zone, learning outcomes


Abstrak: Penelitian  ini bertujuan untuk mengetahui efektifitas pembelajaran berbasis proyek dengan pendekatan zona alfa terhadap hasil belajar siswa pada mata diklat kejuruan akuntansi. Rancangan penelitian ini menggunakan Nonrandomized Control Group Pretest-Posttest Design. Penelitian dilakukan pada siswa SMK Se-Kabupaten Buol yang berjumlah 103 siswa. Pengambilan sampel menggunakan teknik Convinience Sampling atau menentukan kelas eksperimen dan kelas kontrol. Teknik analisis data menggunakan T Test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar antara siswa pada kelas eksperimen dan kelas kontrol yakni pembelajaran berbasis proyek dengan pendekatan zona alfa lebih efektif dari pada pembelajaran berbasis proyek tanpa zona alfa.
Kata kunci: pembelajaran berbasis proyek, zona alfa, hasil belajar


Keywords


pembelajaran berbasis proyek, zona alfa, hasil belajar

Full Text:

PDF


Copyright (c) 2015 Jurnal Pendidikan Humaniora (JPH)




Jurnal Pendidikan Humaniora

Graduate School, Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPH is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License