The Local Wisdom of Indigenous People on Forest Preservation as Learning Source of Geographic Subject

Sukmawati Sukmawati, Sugeng Utaya, Singgih Susilo

Abstract


Kearifan Lokal Masyarakat Adat dalam Pelestarian Hutan Sebagai Sumber Belajar Geografi

Abstract: The purpose of this research is to identify the values of Adat Ammatoa’s local wisdom in preserving forests that will serve as a geography’s learning resources. This study is a qualitative study with ethnographic approach. Data about Local wisdom values of Adat Ammatoa retrieved from observations and interviews of Adat Ammatoa’s people. Data analysis was performed through the stages of data reduction, data presentation, drawing conclusions and verification. Result of this study is forest conservation of people in Adat Ammatoa always respect Pasang’s law. The values of Adat Ammatoa’s local wisdom is important to known by student. So that the values can be used as a main learning resources in teaching geography.

Key Words: . local wisdom, preserving forest, geography’s learning resources

 

Abstrak: Tujuan Penelitian ini adalah mengidentifikasi nilai-nilai kearifan lokal Adat Ammatoa dalam melestarikan hutan yang akan dijadikan sebagai sumber belajar geografi. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan pendekatan etnografi. Data tentang nilai-nilai kearifan lokal Adat Ammatoa diperoleh dari hasil observasi dan wawancara pada masyarakat Adat Ammatoa. Analisis data dilakukan melalui tahapan reduksi data, sajian data, penarikan simpulan dan verifikasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kelestarian hutan pada komunitas Adat Ammatoa tak lepas dari hukum adat yang selama ini dihormati dan dijunjung tinggi masyarakat adat yakni, “Pasang. Nilai-nilai kearifan lokal tersebut penting untuk diketahui mahasiswa. Olehnya itu nilai-nilai tersebut dapat dijadikan sumber belajar utamanya dalam pembelajaran geografi.

Kata Kunci: Kearifan Lokal, Pelestarian Hutan, Sumber Belajar Geografi


Keywords


local wisdom; preserving forest; geography’s learning resources

Full Text:

PDF


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan Humaniora (JPH)




Jurnal Pendidikan Humaniora

Education Journal Of Social Sciences

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPH is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License