Application of Guided Inquiry Learning Laboratory-Based Process to Improve Skills and Learning Outcomes IPA Grade VIII-4 at SMPN 1 Probolinggo

Karyatin Karyatin

Abstract


Penerapan Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Laboratorium untuk Meningkatkan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII-4 di SMPN 1 Probolinggo

Abstract: This study was conducted to describe keterlaksanaan guided inquiry learning through activities in the laboratory to improve the skills of process and outcomes of cognitive learning science (biology) students. Description feasibility study was obtained from the problems encountered in the classroom to be solved with the support of empirical data from the field. The research is also intended to reveal the problems thoroughly and contextually by utilizing research as a key instrument. This research approach is qualitative research. This research is a classroom action research (PTK) is conducted in two cycles. This research is a classroom action research (PTK) is conducted in two cycles. Each cycle consisted of four meetings with the allocation of time each meeting 2x40 minutes. Data collected by observation, achievement test, documentation, and field notes. The subjects studied are students of class VIII SMP number of 28 students. The results showed that the guided inquiry learning based laboratory activities through the application of science process skills increased. The results also showed that the guided inquiry-based learning activities can improve laboratory science process skills, and learning outcomes IPA (biology) class VIII SMP.

Key Words: guided inquiry-based laboratory, science process skills, learning outcomes



Abstrak: Penelitian ini dilakukan untuk mendeskripsikan keterlaksanaan pembelajaran inkuiri terbimbing melalui kegiatan di laboratorium untuk meningkatkan keterampilan proses dan hasil belajar kognitif IPA (biologi) siswa. Deskripsi keterlaksanaan pembelajaran diperoleh dari masalah-masalah yang dihadapi di kelas untuk dicari pemecahannya dengan dukungan data empiris dari lapangan. Penelitian juga dimaksudkan untuk mengungkapkan permasalahan secara menyeluruh dan kontekstual dengan memanfaatkan peneliti sebagai instrumen kunci. Pendekatan penelitian ini adalah penelitian kualitatif. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam dua siklus. Masing-masing siklus terdiri dari empat kali pertemuan dengan alokasi waktu masing-masing pertemuan 2x40 menit. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik observasi, tes hasil belajar, dokumentasi, dan catatan lapangan. Subjek yang diteliti adalah siswa kelas VIII SMP sejumlah 28 siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran inkuiri terbimbing berbasis kegiatan laboratorium melalui penerapan keterampilan proses IPA mengalami peningkatan. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa pembelajaran inkuiri terbimbing berbasis kegiatan laboratorium dapat meningkatkan keterampil-an proses IPA dan hasil belajar IPA (biologi) siswa kelas VIII SMP.

Kata kunci: inkuiri terbimbing berbasis laboratorium, keterampilan proses IPA, hasil belajar

Full Text:

Download


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jps.v1i2.4161


Jurnal Pendidikan Sains

Journal of Science Education

Graduate School of Universitas Negeri Malang, Indonesia

Lisensi Creative Commons

JPS is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License