Influence of Learning Strategies STAD Using Portfolio Assessment and Academic Ability to Concept Training Junior High School Students in Biology Education

Puspani Puspani

Abstract


Pengaruh Strategi Pembelajaran STAD Menggunakan Penilaian Portofolio dan Kemampuan Akademik terhadap Pemahaman Konsep Siswa SMP pada Pembelajaran Biologi

Abstract: This study is a quasi-experimental research (quasi experimental) which aims to: (1) examine the effect of STAD learning strategies using a portfolio assessment to the understanding of concepts and critical thinking skills, (2) test the effect of academic ability to understanding of concepts and critical thinking skills students, (3) test the interaction effect of STAD strategy using portfolio assessment and academic ability to the understanding of concepts and critical thinking skills of students. Research using the draft "non-pretest-posttest control group design equivalent" version 2x2 factorial. Data analysis to test for normality and homogeneity, followed by analysis of covariance (Anacova) and a further test LSD. The study population is class VIII SMPN 12 Balikpapan. Samples are 6 classes determined by random cluster sampling technique. The results showed: (1) there was an effect of STAD strategy using a portfolio assessment to the understanding of concepts and critical thinking skills of students, (2) no influence on the understanding of the concept of academic ability and critical thinking skills of students, (3) there is no interaction effect between strategy STAD using portfolio assessment and academic ability to the understanding of concepts and critical thinking skills of students.

Key Words: STAD, portfolios, academic ability, understanding of the concept



Abstrak: Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu (quasi experiment) yang bertujuan untuk: (1) menguji pengaruh strategi pembelajaran STAD dengan menggunakan penilaian portofolio terhadap pemahaman konsep dan kemampuan berpikir kritis, (2) menguji pengaruh kemampuan akade-mik terhadap pemahaman konsep dan kemampuan berpikir kritis siswa, (3) menguji pengaruh interaksi strategi pembelajaran STAD dengan menggunakan penilaian portofolio dan kemampuan akademik terhadap pemahaman konsep dan kemampuan berpikir kritis siswa. Penelitian menggunakan rancangan pretes-postes non-equivalent control group design versi faktorial 2x2. Analisis data dengan melakukan uji normalitas dan uji homogenitas, dilanjutkan dengan analisis kovarian (anakova) dan uji lanjut LSD. Populasi penelitian adalah siswa kelas VIII SMPN 12 Balikpapan. Sampel penelitian sebanyak 6 kelas ditentukan dengan teknik cluster random sampling. Hasil penelitian menunjukkan: (1) ada pengaruh strategi pembelajaran STAD dengan menggunakan penilaian portofolio terhadap pemahaman konsep dan kemampuan berpikir kritis siswa, (2) ada pengaruh kemampuan akademik terhadap pemahaman konsep dan kemampuan berpikir kritis siswa, (3) tidak ada pengaruh interaksi antara strategi pembelajaran STAD dengan menggunakan penilaian portofolio dan kemampuan akademik terhadap pemahaman konsep dan kemampuan berpikir kritis siswa.

Kata kunci: STAD, portofolio, kemampuan akademik, pemahaman konsep

Full Text:

Download


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jps.v1i4.4184


Jurnal Pendidikan Sains

Journal of Science Education

Graduate School of Universitas Negeri Malang, Indonesia

Lisensi Creative Commons

JPS is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License