PENGEMBANGAN MONOGRAF EKSPRESI MATERI GENETIK DENGAN MODEL THIAGARAJAN BERDASARKAN PENELITIAN TWINNING RATE GENE PADA SAPI KEMBAR

Rahman Fadli, Mohamad Amin, Umie Lestari

Abstract


The aim of this study was to produce monograph gene expression based on twinning rate gene research on twinning cow for Biology students university. The method of research and development adapted from Thiagarajan. The results of the assessment needed could be concluded that students supported to developed monograph about gene expression in genetic lecture. Validation from Subject expert and media were gift score 100% and 100%. The trial test result to a individual and medium group students was 84,91 % and 86,26%. The conclusion of this research and development was that monograph about gene expression in genetic lecture for Biology students in university has been produced with interpretation level was very good.

Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan monograf ekspresi materi genetik berdasarkan penelitian gen kembar pada sapi untuk mahasiswa Biologi. Metodologi penelitian dan pengembangan ini mengadaptasi dari model Thiagarajan. Hasil dari analisis kebutuhan dapat disimpulkan bahwa dibutuhkannya monograf tentang ekspresi materi genetik di dalam perkuliahan. Validasi dari ahli materi dan media masing-masing mendapatkan skor 100 % dan 100 %. Uji coba perorangan dan kelompok sedang mendapatkan skor 84,91 % dan 86,26%. Kesimpulan dari penelitian dan pengembangan ini adalah telah dihasilkannya monograf ekspresi materi genetik untuk perkuliahan genetika pada mahasiswa Biologi dengan interpretasi sangat baik


Keywords


twin genes; monograph; gene expression; genetics; thiagarajan; gen kembar; monograf; ekspresi gen; genetika; thiagarajan

Full Text:

PDF

References


Alkatiri, I.J. 2012. Pengembangan Handout Berbasis Kontekstual untuk Pembelajaran Kimia Materi Makromolekul sebagai

Sumber Belajar Mandiri Peserta Didik Kelas XII SMA/MA. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: Prodi Pendidikan

Kimia, FMIPA, UNY.

Amin, M. 2010. Implementasi Hasil-Hasil Penelitian Bidang Biologi Dalam Pembelajaran. Prosiding Seminar Biologi. (Online), 1 (7), (http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/prosbio/article/view/1202, diakses 21 Mei 2017).

Amin. 2012. Strategi Efektif Peningkatan Efisiensi Reproduksi Alamiah dengan Penanda Molekuler Mikrosatelit Pada Kerbau

Lokal Jawa. Penelitian Institusi.

Amin, M. 2015. Biologi sebagai Sumber Belajar untuk Generasi Masa Kini dan Mendatang yang Berintegritas dan

Berperadapan Tinggi. Pidato Pengukuhan Guru Besar. Kemristekdikti. Universitas Negeri Malang.

Amin, M. 2016. Pesatnya Perkembangan Biologi dan Tantangan Pembelajarannya pada Abad 21. Makalah utama pada Seminar Nasional Sain Teknologi dan Pembelajarannya di Universitas Muhammadiyah Surakarta. 21 Mei 2016.

Cummiskey, M. 2011. There’s an App for That Smartphone Use in Health and Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance.

Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.

Fadli, R. 2016. Analisis Kebutuhan Pengembangan Buku Referensi Gen kembar Sapi pada Matakuliah Genetika dengan

Model Thiagarajan. Prosiding: Seminar Nasional Biologi FMIPA UM 2016. Jurusan Biologi: Universitas Negeri Malang

Keputusan Menteri Pendidikan Nasional No. 36/D/O/2001 tentang Petunjuk Teknis Pelaksanaan Penilaian Angka Kredit Jabatan Dosen. Jakarta: Kemendiknas.

Lestari, I. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Padang: Akademia.

National Research Council. 2011. Assessing 21st Century Skills: Summary of a Workshop. J.A. Koenig, Rapporteur. Committee on the Assessment of 21st Century Skills. Board on Testing and Assessment, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.

Newby, T.J., Stepich, D.A., Lehman, J.D., & Russel, J. 2000. Instructional technology for Teaching and Learning Secon Edition. New Jersey: Prentice Hall, Inc.

Nurhadi, dkk. 2004. Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning) dan Penerapannya dalam KBK. Malang: Universitas Negeri Malang.

Prytherch, R. 2005. Harrod’s Librarians Glossary and Refrence Book. Burlington: Ashgate Publishing Company.

Sanjaya, W. 2011. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group.

Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. 1974. Instructional Development for Training Teachers of Expectional Children. Minneapolis, Minnesota: Leadership Training Institute/Special Education, University of Minnesota.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i11.10228

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Rahman Fadli, Mohamad Amin, Umie Lestari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License