Relevansi Nilai Sosial dalam Antologi Puisi Malu Aku Jadi Orang Indonesia Karya Taufik Ismail dengan Muatan Isi Kurikulum 2013
Abstract
This study aims to describe social values based on religious, family, education and relevance to content content contained in the curriculum 2013. This research uses descriptive qualitative methods. The findings of social value research based on religious, family and educational attributes concerning the spiritual social values associated with a human belief in God YME, vital social values, concerning the function of affection or affection, and the latent function of educational institutions related to maintaining social integration. Then the relevance to the content content in the curriculum 2013, related to KI, KD, and Indicators contained in the learning of SMP class VIII.
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan nilai sosial berdasarkan pranata agama, keluarga, pendidikan, dan relevansinya dengan muatan isi yang terdapat dalam kurikulum 2013. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Temuan penelitian nilai sosial berdasarkan pranata agama, keluarga dan pendidikan menyangkut nilai sosial kerohanian yang berkaitan dengan sebuah keyakinan manusia terhadap Tuhan YME, nilai sosial vital, menyangkut fungsi afeksi atau kasih sayang, dan fungsi laten lembaga pendidikan yang berkaitan dengan memelihara integrasi sosial. Kemudian relevansinya dengan muatan isi pada kurikulum 2013, berkaitan dengan KI, KD, dan Indikator yang terdapat pada pembelajaran SMP kelas VIII.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Hidayat, S. (2013). Pengembangan Kurikulum Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Haryati, M. (2008). Model dan Teknik Penilaian pada Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada Press.
Ismail, T. (2008). Malu (Aku) Jadi Orang Indonesia (seratus puisi Taufik Ismail). Jakarta: PT. Cakrawala Budaya Indonesia.
Kusumawati. (2013). Pendidikan Karakter Bangsa Dalam Puisi Malu (Aku) Jadi Orang Indonesia Karya Taufiq Ismail. Retrieved from http://ejournal.uin-suka.ac.id/adab/Adabiyyat/article/view/563/505.
Nazir, M. (2011). Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.
Pratiwi, Y., & Siswiyanti. (2014). Teori Drama dan Pembelajaranya. Yogyakarta: Penerbit Ombak (Anggota IKAPI).
Purwulan, H. (2013). Kepedulian Sosial dalam Pengembangan Interpersonal Pendidik. Retrieved from http://stkipdrnugroho.ac.id/up-pdf4/jurnal/7.heni.pdf.
Rusyan, A. T. (2006). Pendidikan Budi Pekerti. Jakarta: Inti Media Cipta Nusantara.
Salirawati, D. (2008). Tinjauan Berbagai Aspek Character Building Bagaimana Mendidik Anak Berkarakter. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Santoso, A. (2009). Pranata Sosial: Pengertian, Tipe dan Fungsi. Retrieved from http://dinus.ac.id/repository/docs/ajar/pranata-sosial-pengertian-tipe-dan-fungsi.pdf.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i1.10375
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Anton Susilo, Yuni Pratiwi, Sunoto Sunoto
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |