Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Kelas XI

Abdi Maulana Rahman, Budijanto Budijanto, I Nyoman Ruja

Abstract


This study aims to determine the increase in student learning outcomes of class XI IPS SMA Negeri 1 Pamukan Barat using STAD type cooperative learning model on the material distribution of flora and fauna in Indonesia. This research is a Classroom Action Research (PTK) which consists of four stages of planning, implementation, observation and reflection. The results showed that by using STAD type learning model can improve student learning outcomes of class XI on the material distribution of flora and fauna in Indonesia. The learning achievement of students seen from the mastery of students' learning on the cycle of student learning completeness reached 91,43%. 

Penelitian yang dibuat memberikan manfaat untuk mengenal kemajuan dari prestasi belajar peserta didik kelas XI IPS SMA Negeri 1 Pamukan Barat menerapkan model STAD dengan materi fauna yang ada di Indonesia. Jenis penelitian tidak lain adalah penelitian yang digunakan oleh guru pada umunya yang disebut dengan PTK dan mempunyai empat tahapan. Ujung penelitian menggambarkan dengan mengaplikasikan model STAD maka mampu memajukan skor belajar peserta didik dengan memanfaatkan STAD. Skor belajar yang didapatkan dari hasil observasi dan pengumpulan data ketuntasan belajar siswa siklus dua mencapai 91,43%.


Keywords


STAD type cooperative learning model; geography learning outcomes; model pembelajaran kooperatif tipe STAD; hasil belajar geografi

Full Text:

PDF

References


Aprilianto, K. F. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Student Team Achievement Division (STAD) untuk Meningkatkan

Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Geografi Kelas XI IPS-1 SMAN 1 Besuk Kabupaten

Probolinggo. (Skripsi tidak diterbitkan). Universitas Negeri Malang, Malang.

Hamalik, O. (2009). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara.

Hamzah, B. U. (2006). Teori Motivasi dan Pengukurannya Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Huda, M. (2013). Cooperative Learning Metode, Teknik, Struktur, dan Model Penerapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kamil. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Gramedia.

Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran. Bandung: Mulia Mandiri Press.

Syah, M. (2002). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Wulandari, T., A. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division (STAD) untuk Meningkatkan

Keaktifan dan Minat Belajar Geografi Siswa Kelas XI IPS 2 SMAN 1 Kademangan Kabupaten Blitar. (Skripsi tidak

diterbitkan), Universitas Negeri Malang, Malang.

Yamin. (2007). Strategi Pembelajaran Berbasis Kompetensi. Jakarta: Gaung Persada Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i2.10493

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Abdi Maulana Rahman, Budijanto Budijanto, I Nyoman Ruja

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License