Pengembangan Media Permainan Imajinasi dalam Pembelajaran Menulis Puisi bagi Siswa Kelas X

Helmi Wicaksono, Roekhan Roekhan, Muakibatul Hasanah

Abstract


This research aims to media games imajination learning to write poems free to grade X SMA. A model used in this research is model Borg & Gall research. A product produced form games imajination accompanied by teaching guidebook and LKPI. According on the tests conducted to media experts learning literature, expert learning literature, practitioner, and used media product is feasible and can be implemented.

Penelitian ini bertujuan mengembangkan media permainan imajinasi dalam pembelajaran menulis puisi untuk siswa kelas X SMA. Model yang digunakan dalam penelitian ini adalah model penelitian Borg & Gall. Produk yang dihasilkan berupa media permainan imajinasi yang dilengkapi oleh buku panduan mengajar dan LKPI. Berdasarkan hasil uji yang dilakukan kepada ahli media pembelajaran sastra, ahli pembelajaran sastra, praktisi, dan pengguna produk menyatakan bahwa produk media layak dan dapat diimplementasikan.


Keywords


media; game imagination; learning writing poems; media; permainan imajinasi; pembelajaran menulis puisi

Full Text:

PDF

References


Ariani, D. (2014). Model Imajinasi untuk Pembelajaran Menulis Puisi. (Tesis tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Hamalik, O. (2010). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Heinich, M., R., Michael, & Russel, J. D. (1985). Instructional Media. USA: John Wiley and Sons, Inc.

Iskandarwassid & Sunendar, D. (2009). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Rosda Karya.

Kurniawan, S. (2014). Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Siswadengan Menerapkan Teknik Imagine(Khayalan Visual) di Kelas XII Bahasa SMAN 4 Kota Bengkulu. (Skripsi tidak diterbitkan). Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Bengkulu, Bengkulu.

Miarso, Yusufhadi, Sadiman, Arief S., Suhedi., Suleiman., Habib, Zamris., Rahardjo, R., Susanto, Djoko., & Hariandja, L. (1986). Teknologi Komunikasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali.

Munadi, Y. (2008). Media Pemelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.

Muslich, M. (2010). Text Book Writing. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media Group.

Nurhadi. (2008). Bagaimana Menulis. Malang: Universitas Negeri Malang.

Sanjaya, W. (2008). Strategi Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Setyosari, H. P. (2010). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana.

Sukino. (2009). Pembelajaran Menulis Kreatif dengan Strategi Belajar Akselerasi. Yogyakarta: UM Purworejo Press.

Wena, M. (2010). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer: Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i2.10526

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Helmi Wicaksono, Roekhan Roekhan, Muakibatul Hasanah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License