Pengaruh Interactive Demonstration terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X pada Materi Hukum Newton
Abstract
Newton's law is one of the materials of Physics which is still considered difficult by students, thus causing the skills to solve low Physics problems. Good problem solving skills will make it easier for students to understand the concepts being studied. This study aims to determine whether there is influence of Interactive Demonstration learning model on problem solving skills on Newton law’s. This research is an experimental research. The sample consisted of 33 students of grade X SMAN 1 Singosari. Technique of data analysis in this research use paired t test statistic and N-gain. The Results paired t test obtained t value = 33.664 with a significance of 0.000 smaller than 0. This result shows that there is influence of Interactive Demonstration learning model on Newton law’s problem solving skills in grade X SMAN 1 Singosari students.
Hukum Newton merupakan salah satu materi Fisika yang masih dianggap sulit oleh siswa, sehingga menyebabkan kemampuan pemecahan masalah Fisika yang rendah. Kemampuan pemecahan masalah yang baik akan memudahkan siswa untuk memahami konsep yang sedang dipelajari. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada tidaknya pengaruh model pembelajaran Interactive Demonstration terhadap kemampuan pemecahan masalah pada materi hukum Newton. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen. Sampel penelitian terdiri dari 33 siswa kelas X SMAN 1 Singosari. Teknik analisis data pada penelitian ini menggunakan uji statistik paired t test dan N-gain. Hasil paired t test diperoleh nilai t = 33,664 dengan signifikansi 0,000 lebih kecil dari 0,00. Hasil ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh model pembelajaran Interactive Demonstration terhadap kemampuan pemecahan masalah materi hukum Newton pada siswa kelas X SMAN 1 Singosari.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Costa, A. L., & Kallick, B. (2000). Habit of Mind: Activating & Engaging. USA: ASCD.
Crebert, G., dkk. (2011). Problem Solving Skills Toolkit 2nd Edition Quensland: Griffit University.
Ding, L., Reay, N., Lee, A., & Bao L. (2011). Exploring the Role of Conceptual Scaffolding in Solving Synthesis Problems. Physical Review Special Education Research, 8(2), 1—15. DOI:https://doi.org/10.1103/PhysRevSTPER.7.020109.
Dwi, M. I., H. Arif., & Kusairi, S. (2013). Pengaruh Strategi Problem Based Learning Berbasis ICT terhadap Pemahaman Konsep dan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 9(1), 8—17. DOI: http://dx.doi.org/10.15294/jpfi.v9i1.2575.
Hake, R. R. (1998). Interactive Enggagement Versus Traditional Methods: A Six Thousand Student Survey Mechanics Test Data for Introductory Physics Courses. American Journal of Physics, 66 (1), 64—74. https://doi.org/10.1119/1.18809.
Malichatin, H. (2013). Pengembangan Materi Subjek bagi Mahasiswa Calon Guru Fisika. Journal of Innovative Science Education, 2(1), 35—41. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jise/article/view/1290.
Nieminen, P., Saviainen A., & Viiri, J. (2012). Relation Between Representational Consistensy, Conceptual Understanding of The Force Concept, and Scientific Reasoning. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 8(1), 1—10. DOI: https://doi.org/10.1103/PhysRevSTPER.8.010123.
Nursita., Darsikin., & Syamsu. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Hukum Newton pada Siswa Kelas X SMA Negeri 4 Palu. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako, 3(2), 18—23. DOI: 10.22487/j25805924.2015.v3.i2.4472.
Tunnisah, T., Syamsu., & Werdhiana, I. K. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Dinamika Partikel pada Mahasiswa Calon Guru Fisika Berdasarkan Taxonomy of Introductory Physics Problems. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako, 4(3), 27—35. DOI: 10.22487/j25805924.2016.v4.i3.6219.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i3.10631
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Nora Susiana, Lia Yuliati, Eny Latifah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |