Konstruksi Pengetahuan Multikultural dalam Buku Tematik Terpadu untuk SD/MI Kelas IV

Sumirah Butet, Djoko Saryono, Taufik Dermawan

Abstract


This research tries to construct multiculturalism knowledge in integrated thematic textbook based on multiculturalism indicator. The outlines of indicators of multiculturalism outline consist of (1) an appreciation of the reality of cultural plurality in society, (2) recognition of human dignity and human rights, (3) development of world community responsibility, and (4) development of human responsibility towards Earth. The four indicators of multiculturalism are spelled out in units of Teks Ayo Membaca, Teks Latihan, dan Teks Literasi. The method used in this research is hermeneutic Ricoeur. Based on the four descriptions of indicators of multiculturalism found a number of developments that make up the construction. The construction of multiculturalism formed can be likened to a building consisting of foundation (Indonesian diversity), pole (fourth indicator of multiculturalism, and roof (equality).

Penelitian ini berusaha mengonstruksi pengetahuan multikulturalisme dalam buku teks tematik terpadu berdasarkan jabaran indikator multikulturalisme. Jabaran indikator multikulturalisme secara garis besar terdiri atas (1) apresiasi terhadap adanya kenyataan pluralitas budaya dalam masyarakat, (2) pengakuan terhadap harkat manusia dan hak asasi manusia, (3) pengembangan tanggung jawab masyarakat dunia, dan (4) pengembangan tanggung jawab manusia terhadap planet bumi. Keempat indikator multikulturalisme dijabarkan pada beberapa unit Teks Bacaan yakni Teks Ayo Membaca, Teks Latihan, dan Teks Literasi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah hermeneutik Ricoeur. Berdasarkan keempat jabaran indikator multikulturalisme tersebut ditemukan sejumlah pengembangan yang membentuk konstruksi. Konstruksi multikulturalisme yang terbentuk dapat diibaratkan sebuah bangunan yang terdiri atas pondasi (keragaman Indonesia), tiang (keempat indikator multikulturalisme, dan atap (keseteraan).


Keywords


construction; multiculturalism; textbooks; konstruksi; multikulturalisme; buku teks

Full Text:

PDF

References


Anggari, A. S., dkk. (2016). Berbagai Pekerjaan: Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Anggari, A. S., dkk. (2016). Indahnya Kebersamaan: Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Anggari, A. S., dkk. (2016). Pahlawanku: Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Anggari, A. S., dkk. (2016). Peduli terhadap Makhluk Hidup: Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Anggari, A. S., dkk. (2016). Selalu Berhemat Energi: Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Baidhawi, Z. (2005). Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. Jakarta: Erlangga.

Banks, J. A., Cherry.A., & McGee B. (Ed). (2010). Multicultural Education: Issues and Perspective. Washington: Wiley.

Bennet, C. I. (2013). Comprehensive Multicultural Education: Theory and Practice. Boston: Allien & Bacon.

Cunningsworth, A. (1995). Choosing Your Coursebook. Oxford: Macmillan Education.

Dubìn, F., & Elie Olshtain. (2000). Course Design: Developing Programs and Materials for Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Gollnick, D. M. & Philip C. C. (2013). Multicultural Education in a Pluralistic Society. New York: Pearson Education.

Karitas, D. P., dkk. (2016). Cita-citaku: Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kusumawati, H., dkk. (2016). Indahnya Keragaman di Negeriku: Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kusumohamidjojo, B. (2010). Filsafat Kebudayaan: Proses Realisasi Manusia. Yogyakarta: Jalasutra.

Littlejohn, A.W., & Karen A. F. Tanpa Tahun. Teori Komunikasi. Terjemahan Mohammad Y.H. 2014. Jakarta: Salemba Humanika.

Lubis, A. Y. (2004). Filsafat Ilmu dan Metodologi Postmodernis. Bogor: AkaDemiA.

Richard, J. C. (2003). Curricullum Development in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Ricoeur, P. (1975). The Rule of Metaphor. Translated by Robert Czerny and John Costello, S.J. 1987. Toronto: University of Toronto Press.

Subekti, dkk. (2016). Daerah Tempat Tinggalku: Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Sulalah. (2011). Pendidikan Multikultural: Didaktika Nilai-Nilai Universalitas Kebangsaan. Malang: UIN-Maliki Press.

Tilaar, H. A. R. (2003). Kekuasaan dan Pendidikan: Suatu Tinjauan dari Perspektif Studi Kultural. Magelang: Indonesia Tera.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i3.10644

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Sumirah Butet, Djoko Saryono, Taufik Dermawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License