Pengembangan Model Latihan Teknik Dasar Bulutangkis Berbasis Media Audio Visual untuk Atlet Pemula
Abstract
Abstract: The development of this study is the mastery of basic techniques of badminton; short service backhand, long service forehand, lob, and smash is not good and there is no model of basic technique of badminton sport media-based visual media for special athlete athletes given for athlete beginners son badminton club Cirebon. This research is to carry out and to know the result of requirement analysis and product development, and product test to find out the test result of effectivity of basic technique technique of badminton based on audio visual media at beginner athlete of badminton club in Cirebon regency. The first result of the preliminary is the needs analysis using interview and observation method, the model of badminton basic technique that is less varied and still low level of mastery of badminton basic technique at the beginner athlete son at badminton club in Cirebon district.
Abstrak: Tujuan pengembangan adalah penguasaan teknik dasar bulutangkis; servis pendek backhand, servis panjang forehand, lob, dan smash yang belum baik dan belum adanya model latihan teknik dasar bulutangkis berbasis media audio visual untuk atlet pemula secara khusus yang diberikan untuk atlet pemula putra klub bulutangkis Kabupaten Cirebon. Penelitian ini untuk melaksanakan dan mengetahui hasil analisis kebutuhan dan mengembangkan produk awal, melaksanakan dan mengetahui uji ahli dan uji lapangan, dan melaksanakan uji efektivitas produk untuk mengetahui hasil uji keefektivan model latihan teknik dasar bulutangkis berbasis media audio visual pada atlet pemula putra klub bulutangkis di Kabupaten Cirebon. Hasil yang pertama pendahuluan adalah analisis kebutuhan dengan menggunakan metode wawancara dan observasi, model latihan teknik dasar bulutangkis yang kurang bervariasi dan masih rendahnya tingkat penguasaan teknik dasar bulutangkis pada atlet pemula putra di klub bulutangkis di Kabupaten Cirebon.Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alwi, H. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan.
Amung, M., & Yudha, M. S. (2000). Perkembangan Gerak dan Belajar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Arief, S. (2009). Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Press.
Arikunto, S. (2009). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi 6. Jakarta: Rineka Cipta.
Bloom, B. S., & Engelhart, M. D. (1956). The Taxonomy Objectives the Classification of Educatio Goals. New York: Mckay.
Bompa, T.O. (1983). Theory and Methodology of Training. Dubuque: Hunt Publising Company.
Borg, W. R. & Gall, M. D. (1983). Educational Research an introduction. New York: Longman.
Daryanto. (2012). Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Gava Media.
Gagne, R. M., & Briggs, L. J. (1973). Principle of Instructional Design. New Yorks: Holt Rinehart and Winston.
Grice, T. (2007). Bulutangkis. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Ibrahim, M. (2000). Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Universiti Press.
James, P. (2007). Belajar Bulutangkis. Bandung: Pionir Jaya
Johnson M.L. (1984). Bulutangkis. Jakarta: Mutiara Sumber Widya.
Subarjah, H. (2000). Permainan Bulutangkis. Surakarta: CV Setya Aji.
Sudjana, N. (2002). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.
Syahri, A. M. S. (2007). Gemar Bermain Bulutangkis. Surakarta: CV Setya Aji.
Tohar. (1992). Olahraga Pilihan Bulutangkis. Semarang: Nasution.
Winkel, W. S. (1991). Psikologi Pengajaran. Jakarta: Gramedia.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i2.10734
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Harish Firdaus, Sugiyanto Sugiyanto, Sapta Kunta Purnama
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |