Multimedia Interaktif Buku Digital 3D pada Materi IPS Kelas IV Sekolah Dasar

Debi Adis Setiawan, Wahjoedi Wahjoedi, Siti Malikhah Towaf

Abstract


Abstract: This research aims at developing interactive multimedia product that is digital 3D book which is entitled “my home town”. This material is one of the content of social studies and it will be used for students at fourth grade elementary school. The effectiveness of this book is feasible and comply with its validity, attractiveness, effectiveness, and practicality. The development of the product used the model developed by Lee & Owens. The assessment of product validity covered one material expert, one media expert, one teacher, twelve students in small group test, and fifty students in field test. Test product has been trialed in SDN Ngembe 1 Beji, Pasuruan. The obtained result shows that the product produced has met the criteria of validity, attractive, effective, and practical so that the product is feaseble to use.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan produk multimedia interaktif buku digital 3D tema “Daerah Tempat tinggalku” pada materi IPS untuk kelas IV Sekolah Dasar yang efektivitasnya layak dan memenuhi kriteria kevalidan, kemenarikan, keefektifan, dan kepraktisan. Pengembangan produk menggunakan model yang dikembangkan oleh Lee & Owens. Penilaian kelayakan produk melibatkan 1 ahli materi, 1 ahli media, 1 guru, 12 siswa pada uji kelompok kecil, dan 50 siswa pada uji lapangan. Uji produk dilakukan di SDN Ngembe 1 Beji, Pasuruan. Hasil data yang diperoleh menunjukan produk yang dihasilkan memenuhi kriteria valid, menarik, efektif, dan praktis sehingga produk yang dikembangkan layak untuk digunakan.


Keywords


interactive multimedia; digital 3D book; social studies subject; elementary school; multimedia interaktif; buku digital 3D; materi IPS; sekolah dasar

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2015). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Rosda Karya.

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Dewi, T. A. (2015). Implementasi Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Ekonomi di Sekolah. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3, 1–10.

Fitriani,. Wahjoedi,. & Towaf, S. M. (2017). Penerapan Model Kooperatif Tipe Make a Match Berbantuan Kartu Bergambar untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial dan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(12), 1577–1584. Diperoleh dari http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/10284/4907

Karemaker, A., Jelley, F., Clancy, C., & Sylva, K. (2017). The effects on children’s literacy skills of reading e-books with different features: Are ‘bells and whistles’ over-rated? International Journal of Child-Computer Interaction.

Lee, W.W. & Owens, D. L. (2004). Multimedia-Based Instructional Design, Computer-Based Training, Web Based Training, Distance Broadcast Training, Performance-Based Solutions. San Francisco: Pfeiffer.

Majid, M., Ali, M., Rahim, A., & Khamis, N. (2012). The Development of Technical English Multimedia Interactive Module to Enhance Student Centered Learning (SCL). Procedia - Social and Behavioral Sciences. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.337

Manik, K. & Gafur, A. (2016). Penerapan Model Two Stay Two Stray Berbantuan Multimedia untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidiakan IPS, 3, 39–49. Diperoleh dari https://journal.uny.ac.id/index.php/hsjpi/article/download/9693/8508

Munir. (2012). Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Puspitasari, A., & Rakhmawati, L. (2013). Pengembangan E-Book Interaktif pada Matakuliah Elektronika Digital. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 2. Diperoleh dari jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/article/4867/44/article.pdf

Rahmattullah, M. (2011). Pengaruh Pemanfaatan Media Pembelajaran Film Animasi terhadap Hasil Belajar (Studi Eksperimen pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas VII SMPN 6 Banjarmasin). Jurnal Pendidikan. Diperoleh dari jurnal.upi.edu/file/17-Muhammad_Rahmattullah.pdf

Richter, A., Courage, M. L. (2017). Comparing Electronic and Paper Storybooks for Preschoolers: Attention, Engagement, and Recall. Journal of Applied Developmental Psychology.

Surahman, E. & M. (2017). Peran Guru IPS Sebagai Pendidik dan Pengajar Dalam Meningkatkan Sikap Sosial dan Tanggung Jawab Sosial Siswa SMA. Jurnal Pendidikan IPS, 4, 1–13. Diperoleh dari https://journal.uny.ac.id/index.php/hsjpi/article/download/8660/9816

Suyitno, I. (2012). Pengembangan Pendidikan Karakter dan Budaya Bangsa Berwawasan Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Karakter. Diperoleh dari https://journal.uny.ac.id/index.php/jpka/article/download/1307/1088

Utari, U., Degeng, I.N.S., & Akbar, S. (2016). Pembelajaran Tematik Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar Dalam Mengadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA). Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 1. Diperoleh dari journal.um.ac.id/index.php/jtppips/article/download/5861/2413

Wahjoedi. (2015). Pendidikan Ekonomi Berkarakter Nilai-Nilai Pancasila. Malang: Universitas Negeri Malang.

Wijiningsih, N., & Wahjoedi., & Sumarmi. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Budaya Lokal. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(8), 1030–1036. Diperoleh dari journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/download/9760/4612




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i9.11532

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Debi Adis Setiawan, Wahjoedi Wahjoedi, Siti Malikhah Towaf

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License