Kompleksitas Kalimat Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV—VI Sekolah Dasar

Berlian Pancarrani, Abd. Syukur Ghazali, Nurchasanah Nurchasanah

Abstract


Abstract: This study aims to describe the complexity of sentences based on the structure and its elements. This research uses qualitative approach and cross sectional design. Data in this research is in the form of Indonesian sentence from students’ essay seen from element and its structure. The data of this research is written by students of grade IV, V, and VI SDN Kampungdalem 1 and SDN Suwaluh 1. The result of this study shows (1) based on the structure, students have been able to arrange seven basic sentence patterns and compose three varieties of transformation sentences, and (2) based on its elements, students have used different types of word classes including nouns, verbs, adjectives, and pronouns.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kompleksitas kalimat berdasarkan struktur dan unsurnya. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan dengan rancangan cross sectional. Data dalam penelitian ini berupa kalimat bahasa Indonesia dalam karangan siswa dilihat dari unsur dan strukturnya. Sumber data penelitian ini adalah karangan yang ditulis siswa kelas IV, V, dan VI SDN Kampungdalem 1 dan SDN Suwaluh 1. Hasil dari penelitian ini menunjukkan (1) berdasarkan strukturnya siswa telah mampu menyusun tujuh pola kalimat dasar dan menyusun tiga ragam kalimat tranformasi, dan (2) berdasarkan unsurnya siswa telah menggunakan beragam jenis kelas kata, meliputi nomina, verba, ajektiva, dan pronomina.


Keywords


complexity of indonesian sentences; student essay; elementary school’s tudents grade IV—VI; kompleksitas kalimat bahasa Indonesia; karangan siswa; siswa kelas IV—VI sekolah dasar

Full Text:

PDF

References


Alwi, H., Dardjowidjojo, S., Lapoliwa, H., Moeliono, A.M. (2010). Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia (edisi ketiga). Jakarta: Balai Pustaka.

Brown, H.D. (1987). Principles of Language Learning and Teaching. New Jersey: Prentice Hall.

Chomsky, C. (1976). Creativity and Innovation in Child Language. The Journal of Education, 158(2), 12–24. https://doi.org/10.2307/42748619

Curtain, H. & Dahlberg, C. A. (2008). Language and Children Making the Match: New Language for Young Lerner. London: Pearson.

Dardjowidjojo, S. (2000). Echa: Kisah Pemerolehan Bahasa Anak Indonesia. Jakarta: PT Grasindo.

Dardjowidjojo, S. (2012. Psikolinguistik: Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Dawud. (1990). Urutan Pemerolehan Kalimat Transformasi Bahasa Indonesia sebagai Bahasa Kedua Anak Usia Sekolah Dasar. Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Ellis, R. (1986). Understanding Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University.

Ghazali, A.Sy. (1999). Kerumitan Kalimat Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Disertasi tidak diterbitkan. Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Kuntoro. (2015). Perolehan Kalimat Bahasa Indonesia dalam Karangan Narasi Siswa Kelas III SDN 2 Purwanegara, Purwokerto Utara, Banyumas. Tesis tidak diterbitkan. Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Lieven, E. (2006). How Do Children Develop Syntactic Representations from What They Hear?, 72–75. https://doi.org/10.1007/11880172_6

Lutfiah, L.Z. (2015). Penggunaan Kalimat Bahasa Indonesia dalam Karangan Anak Usia 9—11 Tahun (Kelas Tinggi di SD). Tesis tidak diterbitkan. Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Merdhana, I. N. (1995). Urutan Pemerolehan Struktur Kalimat Bahasa Indonesia Tulis Siswa Sekolah Dasar di Kota Singaraja yang Berbahasa Ibu Bahasa Bali. Tesis tidak diterbitkan. Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Rice, M. (1989). Children’s Language Acquisition. American Psychologist.

Richards, J.C. & Schmidt, R. (2010). Longman Dictionary of: Language Teaching and Applied Linguistics (fourth edition). London & New York: Routledge Taylor & Francis Group.

Sakri, A. (1995). Bangun Kalimat Bahasa Indonesia. Bandung: ITB.

Samsuri. (1985). Tata Kalimat Bahasa Indonesia. Jakarta: Sastra Hudaya.

Soedjito & Saryono, D. (2012). Tata Kalimat Bahasa Indonesia. Malang: Aditya Media Publishing.

Sumadi. (2013). Sintaksis Bahasa Indonesia. Malang: A3.

Taylor, I. (1990). Psycholinguistics: Learning and Using Language. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i9.11596

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Berlian Pancarrani, Abd. Syukur Ghazali, Nurchasanah Nurchasanah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License