Problematika Pengintegrasian Penguatan Pendidikan Karakter pada Pembelajaran Tematik

Wilis Wijanarti, I Nyoman Sudana Degeng, Sri Untari

Abstract


Abstract: This study aims to describe the problem of integrating the strengthening of character education in thematic learning that discuss the problem of the design of learning implementation, implementation of learning, assessment of learning and solutions. This study used a qualitative descriptive approach with a type of case study research and used the Robert K. Yin data analysis model. The results of this study state that there are problems in making the design of the implementation of learning, the implementation of learning and assessment of learning. It is suggested that the teacher must optimize the planting of characters by cooperating with each other between the school, the community, and the education office to improve deficiencies in the planting of character education in schools. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan problem pengintegrasian penguatan pendidikan karakter dalam pembelajaran tematik yang membahas tentang masalah rancangan pelaksanaan pembelajaran, pelaksanaan pembelajaran, penilaian pembelajaran dan solusinya. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus dan menggunakan analisis data model Robert K. Yin.  Hasil dari penelitian ini menyatakan terdapat masalah dalam pembuatan rancangan pelaksanaan pembelajaran, pelaksanaan pembelajaran dan penilaian pembelajaran. Disarankan guru harus mengoptimalkan penanaman karakter dengan saling bekerja sama antar pihak sekolah, masyarakat, dan dinas pendidikan guna memperbaiki kekurangan dalam penanaman pendidikan karakter di sekolah.

Keywords


problems in thematic learning character building; problematika pembelajaran tematik; pendidikan karakter

Full Text:

PDF

References


Agung, I. (2017). Peran Fasilitator Guru Dalam Penguatan Pendidikan Karakter (PPK). Perspektif Ilmu Pendidikan, 31(2), 106–119. https://doi.org/10.21009/PIP.312.6

Degeng, N. S. (2013). Ilmu Pembelajaran Klasifikasi Variabel untuk Pengembangan Teori dan Penelitian. Bandung: Kalam Hidup.

Degeng, N. S. (2016). Sendi Pendidikan Karakter Orkestra Hubungan Antarmanusia di Tengah Keberagaman Bahasa Cinta. 1–6. http://pasca.um.ac.id/conferences/index.php/gtk/article/view/167/156

Degeng, N. S. (2017). Revolusi Mental Dalam Belajar dan Pembelajaran. Kapita Selekta Karya Ilmiah Dosen Pascasarjana Universitas Negeri Malang, 1–17. http://pasca.um.ac.id/conferences/index.php/kskid/article/download/638/322

Fadlillah, M & Khirida, M. L. (2013). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini: Konsep & Aplikasinya dalam PAUD. Yogyakarta: Ar Ruzz.

Fitria, M. Z. (2017). Pelaksanaan Penilaian Sikap Siswa pada Kurikulum 2013 Kelas I di SD Negeri 1 Tanjung Boyolali. -, 01, 1–7. http://eprints.ums.ac.id/54218/1/NASKAH PUBLIKASI.pdf

Ghufron, A. (2007). Integrasi nilai-nilai karakter bangsa pada kegiatan pembelajaran. Cakrawala Pendidikan, 13–24. http://journal.uny.ac.id/index.php/article/viewFile/230/pdf

Ginanjar, W. (2015). Implementasi Kurikulum 2013 tentang Penilaian Sikap Siswa Kelas 1 SD HJ. Isriati Baiturrahman 1 Semarang Tahun Ajaran 2015/2016. http://eprints.walisongo.ac.id/5351/1/113911010.pdf

Hamzah, A. (2016). Profil Pembelajaran Karakter di Sekolah Dasar. JINOTEP, (6), 302. http://journal2.um.ac.id/index.php/jinotep/article/viewFile/2341/1406

Handayani, E. R. (2018). Internalisasi Nilai-Nilai Karakter di SDN 1 Dono Kecamatan Sendang Kabupaten Tulungagung. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Hidayatullah, F. (2010). Pendidikan Karakter: Membangun Peradaban Bangsa. Surakarta: Yuma Pustaka.

Johansson, D. (2011). Practies for teaching moral velues in the early year: A call for a pedagogy of participation. 6, 109–124. https://www.researchgate.net/publication/254091165_Practices_for_teaching_moral_values_in_the_early_years_A_call_for_a_pedagogy_of_participation/download

Julaiha, S. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran. Dinamika Ilmu, 14(2), 226–239. http://journal.iainsamarinda.ac.id/index.php/dinamika_ilmu/acticle/view/15/pdf_16.

Marzuki. (2012). Pengintegrasian Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(1), 33–44. https://media.neliti.com/media/publications/122370-ID-pengintegrasian-pendidikan-karakter-dala.pdf

Moleong, J. L. (2012). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Saptono. (2011). Dimensi-Dimensi Pendidikan Karakter: Wawasan, Strategi, dan Langkah Praktis. Bandung: Penerbit Erlangga.

Suwandayani, B. I., & Isbadrianingtyas, N. (2017). Peran Budaya Sekolah dalam Pembentukan Karakter Anak Sekolah Dasar. SENASGABUD, 34–41. http://research-report.umm.ac.id/index.php/SENASGABUD

Untari, S. (2016). Public-Private Partnerships in Improving the Quality of Education for the Poor in Indonesia. Public Policy and Administration Research, 6(6), 65–72. https://www.iiste.org/Journals/index.php/PPAR/article/view/31414

Wibowo, A. (2012). Pendidikan Karakter: Strategi Membangun Karakter Bangsa Berperadaban. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Yin, R. K. (2004). Studi Kasus: Desain dan Metode. Jakarta: Raja Grafindo Persada.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i3.12161

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Wilis Wijanarti, I Nyoman Sudana Degeng, Sri Untari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License