Pengembangan Multimedia Interaktif Aksara Jawa untuk Sekolah Dasar

Satrio Agung Prabowo, Sumarmi Sumarmi, Cholis Sa’dijah

Abstract


Abstract: The purpose of the research and development that is producing a eligible interactive multimedia Javanese alphabet products with valid criteria, practical, interesting, and effective. This research and development using model Lee & Owens. They use some following steps; (1) analysis assessment, (2) designs, (3) development, (4) implementation, and (5) evaluation. The results showed that interactive multimedia were very valid with an average percentage of 86,93%, very practical with an average percentage of 89,83%, very interesting with an average of 88,97%. Interactive multimedia is also very effective, as evidenced by the results of the posttest for 91.66% of students who have received complete marks.

Abstrak: Tujuan penelitian dan pengembangan ini yaitu untuk menghasilkan multimedia interaktif aksara Jawa yang layak dengan memenuhi kriteria valid, praktis, menarik, dan efektif. Penelitian dan pengembangan ini menggunakan model dari Lee & Owens. Tahapan pengembangan yaitu (1) analisis kebutuhan dan analisis awal-akhir, (2) desain, (3) pengembangan, (4) implementasi, dan (5) eveluasi. Hasil penelitian didapatkan bahwa multimedia interaktif sangat valid dengan rata-rata persentase 86,93%, sangat praktis dengan rata-rata presentase 89,83%, sangat menarik dengan rata-rata persentase 88,97%. Multimedia interaktif ini juga sangat efektif dibuktikan dengan hasil posttest sebesar 91,66% siswa telah mendapatkan nilai tuntas.

Keywords


multimedia development; javanese alphabet; primary school; pengembangan multimedia; aksara jawa; sekolah dasar

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2016). Optimize The Role of Schools in Building Character. Prosiding Seminar Internasional ICET-2. Malang: Malang: FIP UM.

Akbar, S. (2015). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arafik, M. (2013). Pembelajaran Bahasa Jawa di Sekolah Dasar Berbasis Karakter. Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang.

Ariani, N. (2010). Pembelajaran Multimedia di Sekolah: :Pedoman Pembelajaran Inspiratif,Konstruktif dan Prospektif. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Arsyad, A. (2006). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Badan Pusat Statistik. (2010). Kewarganegaraan Suku Bangsa, Agama, dan Bahsa Sehari-hari Penduduk Indonesia. Jakarta: Badan Pusat Statistik.

Batubara, H. H. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif pada Materi Operasi Bilangan Bulat. Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 1–12.

Darmawan, D. (2013). Teknologi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Darmawan, D. (2014). Inovasi Pendidikan:Pendekatan Praktik Teknologi Multimedia dan Pembelajaran Online. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Djuwadi. (2016). Pasinaon Basa Jawa: Edisi Jawa Timur. Kediri: Prima Putra Pratama.

Hanim, F., Sumarmi., & Amiruddin, A.(2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Pembelajaran Interaktif. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(4), 752–757.

Haryoko, T. (2013). Pembuatan Media Pembelajaran Aksara Jawa pada Sekolah Dasar Negeri 2 Gunan Wonogiri. Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi (JTIK) STMIK Provinsi Semarang, 4(1), 59–65.

Herijanto, B. (2012). Pengembangan CD Interaktif Pembelajaran IPS Materi Bencana Alam. Journal of Educational Social Studies, 1(1), 8–12.

Jusuf, H. (2009). Perancangan Aplikasi Sistem Ajar Tematik Berbasis Multimedia. Artificial, 3(1), 60–74.

Kusmayadi., Suyitno, I., & Maryaeni. (2017). Pengembangan Multimedia Cerita Rakyat. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(7), 902–909.

Lee, William & Owens, D. (2014). Multimedia-Based Instructional Design. In Igarss 2014 (Second). https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2

Nurlaili, A. F., Suwignyo, H., & Setyosari, P. (2016). Pengembangan Multimedia untuk Pengenalan Tokoh Wayang. Jurnal Pendidikan: Teori, Pnelitian, dan Pengembangan, 1(7), 1427–1431.

Rahmat, F. N. (2016). Multimedia for Teaching and Learning Among Trainers in TVET Institution. International Journal of Vocational Education and Training Research, 2(3), 18–23. https://doi.org/10.11648/j.ijvetr.20160203.11

Ramansyah, W. (2014). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash Cs3 pada Kelas I SDN Bancaran 3 Bangkalan. Jurnal Ilmiah Edutic, 1(1), 1–11.

Tim Pengembang Kurikulum. (2010). Kurikulum Muatan Lokal Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar Mata Pelajaran Bahasa Sastra dan Budaya Lokal. Yogyakarta: Dinas Dikpora Provinsi DIY.

UU RI No. 20 Tahun 2003. (2003). Sistem Pendidikan Nasional (pp. 1–33). pp. 1–33.

Wiyoto, A. (2015). Peningkatan Motivasi dan Prestasi Belajar Bahasa Jawa Pada Siswa Kelas IX-D MTs N Kampak Trenggalek Menerapkan Pembelajaran dengan Multi Metode. Jurnal Pendidikan Profesional, 4(2), 190–201.

Yusra, A. (2016). Multimedia Education Tools for Effective Teaching and Learning. Journal of Telecommunication, Electronic and Computer Engineering Figure, 9(2), 143–146.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i8.12653

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Satrio Agung Prabowo, Sumarmi Sumarmi, Cholis Sa’dijah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License