Koneksi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Tidak Lengkap dalam Diskusi Kelompok

Nadia Nurudini, Susiswo Susiswo, Sisworo Sisworo

Abstract


Abstract: The purpose of this study is to describe students' mathematical connection ability on cube material in solving incomplete problems in group discussion. The sample in this study were 3 groups that has high, medium, and low mathematical abilities. The results of this study was found that the students with high ability were able to understand all mathematical connection indicators, which were finding the connection between mathematical topics, finding the connection of mathematics to other knowledges, and finding the connection of mathematics to dayly life. The students with medium ability were able to understand the first and second indicators. The students with low ability were only able to understand one indicator which was finding the connection between mathematical topics.

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan kemampuan koneksi matematis siswa pada materi bangun ruang kubus dalam menyelesaikan masalah tidak lengkap dalam diskusi kelompok. Sampel dalam penelitian ini diambil tiga kelompok siswa yang memiliki kemampuan matematis tinggi, sedang, dan rendah. Dari hasil penelitian diperoleh bahwa siswa berkemampuan tinggi dapat menguasai ketiga indikator kemampuan koneksi matematis, yaitu koneksi matematis antar topik matematika, koneksi matematis dengan mata pelajaran lain, dan koneksi matematis dengan kehidupan sehari-hari. Siswa berkemampuan sedang dapat menguasai indikator I dan II. Siswa berkemampuan rendah hanya menguasai satu indicator, yaitu koneksi antar topik matematika.

Keywords


mathematical connection; incomplete problem; group discussion; koneksi matematika; masalah tidak lengkap; diskusi kelompok

Full Text:

PDF

References


Abdillah, & Mastuti, A. G. (2018). Munculnya Kreativitas Siswa Akibat Ill Structured Mathematical Problem. Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 6(1), 48–59.

Adamura, F. (2017). Efektivitas Pembelajaran Diskusi Kelas Berbasis Diskusi Kelompok Intuitif pada Matakuliah Sistem Geometri. Jurnal Math Educator Nusantara, 03(01), 53–57.

Ainurrizqiyah, Z., Mulyono, & Sutarto, H. (2015). Keefektifan Model PjBL dengan Tugas Creative Mind-Map untuk Meningkatkan Koneksi Matematik Siswa. Journal of Mathematics Education, 4(2), 172–179.

Aziziy, Y. N., Sulhadi, & Hartono. (2015). Penerapan Model Ill Structured Cooperative Problem Solving (ICPS) untuk Meningkatkan Metakognisi Siswa. Journal of Innovative Science Education, 4(2), 8–14.

Fathani, A. H. (2009). Hakekat dan Logika. Ar-Ruzz Media.

Haji, S., Abdullah, M. I., Maizora, S., & Yumiati, Y. (2017). Developing Students’ Ability of Mathematical Connection Through Using Outdoor Mathematics Learning. Infinity Journal, 6(1), 11. https://doi.org/10.22460/infinity.v6i1.234

Hasanah, Abdussamad, & Rosnita. (2013). Pengaruh Metode Diskusi Kelompok terhadap Aktivitas Pembelajaran Matematika di Kelas III SDN 19 Mempawah Hilir.

Lestari, R. S., Rohaeti, E. E., & Purwasih, R. (2018). Profil Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Kemampuan Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1), 51–58.

McGregor, D. (2014). Does Inquiry Based Learning Affect Students’ Beliefs and Attitudes Towards Mathematics? The Mathematics Education Research Group of Australasia, 453–460.

Ni’mah, A. F., Setiawani, S., & Oktavianingtyas, E. (2017). Analisis Kemampuan Koneksi Matematika Siswa Kelas IX A MTs Negeri 1 Jember Sub Pokok Bahasan Kubus dan Balok. Jurnal Edukasi, IV(1), 30–33.

Pono, N., & Lutfi, M. (2012). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Metode Diskusi Kelompok terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Geometri Dimensi Tiga di MAN Kalimukti Kec. Pabedilan Kab. Cirebon. EduMa: Mathematics Education Learning and Teaching, 1(2), 63–72.

Redhana, I. W., Sudiatmika, A. A. I. A. R., & Artawan, I. K. (2009). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah dan Pertanyaan Socratik untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 151–159.

Rohendi, D. (2012). Developing E-Learning Based on Animation Content for Improving Mathematical Connection Abilities in High School Students. 9(4), 5.

Saminanto, K. (2015). Analysis of Mathematical Connection Ability in Linear Equation with ONE Variable Based on Connectivity Theory. International Journal of Education and Research 2, 4(3), 259–270.

Vinsensia, D. (2016). Upaya Peningkatan Hasil Belajar dengan Teknik Diskusi Kelompok pada Pokok Bahasan Bilangan Bulat dan Pola Bilangan oleh Siswa SMP Negeri 1 Tanjung Pura Kab. Langkat. Junal Manajemen dan Informatika Komputer Pelita Nusantara, 19(1), 1–8.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i10.12838

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Nadia Nurudini, Susiswo Susiswo, Sisworo Sisworo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License