Pengaruh Model Pembelajaran Experiential Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa Geografi

Tifani Yuniar Priyandari, I Komang Astina, Dwiyono Hari Utomo

Abstract


Abstract: Problem solving skills must be possessed by every student to solve problems by involving critical, logical and systematic thinking. This study aims to determine the effect of Experiential Learning on students' problem solving skills. This study used a quasi experiment method with a pretest-posttest control design. The subjects in this study were geography students, with 68 students in total from two homogeneous classes. Data collection technique used instruments in the form of essay test to measure students’ problem solving skills. The results present that there is a significant effect of Experiential Learning on students’ problem solving skills.

Abstrak: Kemampuan pemecahan masalah harus dimiliki oleh setiap mahasiswa untuk menyelesaikan permasalahan dengan melibatkan pemikiran yang kritis, logis dan sistematis. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Experiential Learning terhadap kemampuan pemecahan masalah mahasiswa. Penelitian ini menggunakan metode quasi experiment dengan rancangan pretest-posttest control design. Subjek dalam penelitian ini adalah mahasiswa geografi sebanyak 68 mahasiswa pada dua kelas yang bersifat homogen. Teknik pengumpulan data menggunakan instrumen berupa soal esai untuk mengukur kemampuan pemecahan masalah. Hasil penelitian menunjukkan terdapat pengaruh signifikan model pembelajaran

Keywords


experiential learning model; problem solving skills; model pembelajaran experiential learning; kemampuan pemecahan masalah

Full Text:

PDF

References


Chesimet, M. C. (2016). Effects of Experiential Learning Approach on Students’ Mathematical Creativity among Secondary School Students of Kericho East Sub-County, Kenya. Journal of Education and Practice, 7(23), 51-57.

Istighfaroh, Z. (2014). Pelaksanaan Model Pembelajaran Experiental Learning di Pendidikan Dasar Sekolah Alam Anak PrimaYogyakarta. Jurnal Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/fiptp/article/download/143/136

Jogiyanto. (2006). Pembelajaran Metode Kasus untuk Dosen dan Mahasiswa. Yogyakarta: Andi.

Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as a Source of Learning and Development. New Jersey: Prentice Hall.

Kolb, A. Y., & Kolb, D. A. (2005). Learning Styles and Learning Spaces: Enhancing Experiential Learning in Higher Education. Academy of Management Learning & Education, 4(2), 193—212.

Kumara, A. (2004). Active Learning Mata Pelajaran Sains Tingkat SD Kota Yogyakarta sebagai Upaya Peningkatan Life Skills. Jurnal Psikologi, 31(2), 63—91.

Latipah, E. (2016). Pengaruh Strategi Experiential Learning terhadap Self-Regulated Learning Mahasiswa. Humanitas, 14(1), 4156.

Lestari, N. W. R., Sadia, I. W., & Suma, K. (2014). Pengaruh Model Experiential Learning terhadap Keterampilan Berpikir Kritis dan Motivasi Berprestasi Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1).

Munif, I. R. S. & Mosif. (2009). Penerapan Metode Experiential Learning pada Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 5(2), 79—82.

Mustika, F. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Experiential Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Sholihah, M., Utaya, S., & Susilo, S. (2016). Pengaruh Model Experiential Learning terhadap Kemampuan Berpikir Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(11), 2096—2100.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i1.13117

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Tifani Yuniar Priyandari, I Komang Astina, Dwiyono Hari Utomo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License