Pendidikan Ekonomi Informal Masyarakat Adat Loona

Alfridus Mau Manek, Agung Haryono, Hari Wahyono

Abstract


Abstract: Education is a necessity that must be owned by everyone both individually and in groups and society at large. Education can be obtained from formal channels, besides education also arises from knowledge based on experience that comes from interaction with nature and the social environment. Economic education in the family holds an irreplaceable position with existing learning at school because the learning process in the family will occur consciously or not and continue to be given by parents to children about various matters related to household and social activities. In this study, the author wants to explain the process of informal education in the culture of the Loona Indigenous People which is carried out as a process of transferring cultural values concerning attitudes and morals to the younger generation.

Abstrak: Pendidikan merupakan suatu keharusan yang wajib dimiliki oleh semua orang baik secara individu maupun kelompok dan masyarakat secara luas. Pendidikan dapat diperoleh dari jalur formal. Selain itu, pendidikan juga muncul dari pengetahuan berdasarkan pengalaman yang hadir dari interaksi dengan alam dan lingkungan sosial. Pendidikan ekonomi dalam keluarga memegang posisi yang tak tergantikan dengan pembelajaran yang ada di sekolah karena proses pembelajaran dalam keluarga akan terjadi secara disadari atau tidak dan berlangsung terus menerus yang diberikan orangtua kepada anak tentang berbagai hal yang terkait dengan aktivitas rumah tangga dan sosial. Dalam penelitian ini penulis ingin memaparkan proses pendidikan informal dalam budaya Masyarakat Adat Loona yang dilakukan sebagai proses transfer nilai budaya yang menyangkut sikap dan moral kepada generasi muda.

Keywords


informal economic education; culture value; indigenous people of Loona; pendidikan ekonomi informal; nilai budaya; masyarakat adat Loona

Full Text:

PDF

References


Ayuningtyas, T. (2014). Pengaruh Pendidikan Ekonomi di Keluarga, Pembelajaran Ekonomi di Sekolah terhadap Perilaku Konsumsi yang Dimediasi oleh Prestasi Belajar. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Ayuningtyas, T. (2014). Pengaruh Pendidikan Ekonomi di Keluarga, Pembelajaran Ekonomi di Sekolah terhadap Perilaku Konsumsi yang Dimediasi oleh Prestasi Belajar (Studi pada Siswa SMA Negeri Kelas XI IPS Se-Kabupaten Lumajang). Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Basri, M., Djatmika, E. T., Wahyono, H., & Witjaksono, M. (2016). Caring Economics Dalam Rumah Tangga Masyarakat Melayu Kubu Raya. In National Conference on Economic Education.

Djamal. (2015). Paradigma Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Mitra Pustaka.

Farecha, N. N., & Ilyas, I. (2015). Pendidikan Kewirausahaan di Lingkungan Keluarga (Studi Empiris di Kelurahan Tingkir Lor Kota Salatiga). Journal of Nonformal Education, 1(1), 61—68.

Hasan, M. (2018). Pendidikan Ekonomi Informal: Bagaimana Pendidikan Ekonomi Membentuk Pengetahuan pada Bisnis Keluarga? JEKPEND: Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 1(2), 30. https://doi.org/10.26858/jekpend.v1i2.7262

Hager, P. (2006). Recognition of Informal Learning: Challenges and Issues Recognition of Informal. Journal of Vocational Education & Training, 50(4), 521—535. https://doi.org/10.1080/13636829800200064

Koch, A. K., Nafziger, J., Suvorov, A., & van de Ven, J. (2014). Self-Rewards and Personal Motivation. European Economic Review, 68, 151–167. https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2014.03.002

Pozgaj, Z. (2008). Informal Learning in Lifelong Education. International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET), 3, 46–50.

Singh, M. (2016). Global Perspectives on Recognising Non-Formal and Informal Learning: Why Recognition Matters. In International Review of Education, 21(62), 127—129. https://doi.org/10.1007/s11159-016-9534-0

Setiaji, K. (2014). Pendidikan Ekonomi Berwawasan Lingkungan di Universitas Konservasi (Studi Kasus Integrasi Nilai Konservasi di Fakultas Ekonomi Unnes). Prosiding Pluralisme dalam Ekonomi dan Pendidikan (hal. 636–651). Universitas Negeri Semarang, Semarang.

Suryani, I. (2018). Pentingnya Pendidikan Informal tentang Ekonomi pada Keluarga Transmigran. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 2(2), 89–94. https://doi.org/10.17977/um022v2i22017p089

Sarwono, W. S. (2015). Psikologi Remaja. Jakata: Rajawali Pers.

Wahyono, H. (2001). Pengaruh Perilaku Ekonomi Kepala Keluarga terhadap Intensitas Pendidikan Ekonomi di Lingkungan Keluarga. Disertasi tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i1.13136

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Alfridus Mau Manek, Agung Haryono, Hari Wahyono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License