Role Playing untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara pada Anak Kelompok A Taman Kanak-Kanak

Regina Christine Takumansang, Triyono Triyono, Sulthoni Sulthoni

Abstract


Abstract: Speaking ability is one of the aspect in language development, which is vital to be planted since young age. The purpose of this research are (1) to describe the role playing practice in order to elevate the speaking ability of Group A in TK Ananda Kota Batu, (2) to describe the enhancement of speaking ability of Group A through role playing practice in TK Ananda Kota Batu. This research used “Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). This research utilize 2 cycle of data processing which allows each data is processed using qualitative analysis and quantitative analysis. The result of this research shows that there is an increase of speaking ability for child from cycle I to cycle II.

Abstrak: Kemampuan berbicara merupakan salah satu aspek perkembangan bahasa yang perlu ditanamkan sejak anak usia dini. Tujuan dari penelitian ini untuk (1) mendeskripsikan penerapan role playing dalam meningkatkan kemampuan berbicara pada anak kelompok A TK Ananda Kota Batu (2) mendeskripsikan peningkatan kemampuan berbicara anak kelompok A melalui penerapan role playing di TK Ananda Kota Batu. Penelitian ini menggunakan Peneilitian Tindakan Kelas. Penelitian ini menggunakan dua siklus dimana setiap siklus analisis data yang digunakan menggunakan analisis kualitatif dan kuantitatif. Instrumen penelitian ini menggunakan lembar observasi. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa kemampuan berbicara anak dari siklus I sampai II terjadi peningkatan.

Keywords


role playing; speaking ability; early childhood; role playing; kemampuan berbicara; anak usia dini

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, M. (2012). Pendidikan bagi Anak Berkesulitan Belajar: Teori, Diagnosis, dan Remediasinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Amri, N. A. (2017). Pengaruh Metode Bermain Peran terhadap Kemampuan Komunikasi (Bahasa Ekspresif) Anak Taman Kanak-Kanak Raudhatul Athfal Alauddin Makassar. Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 1(2), 105–110.

Dewi, T. A. (2017). Efektivitas Model Role Playing dalam Meningkatkan Kompetensi Mahasiswa pada Matakuliah Manajemen Keuangan. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 5(1), 95–104.

Dhieni, N., Hapidin, & Ningtias, A. A. (2017). The Speaking Ability of Five-to-Six-Year-Old Children in Morning Journal Activity. International Journal of Education and Research, 5(5), 223–230.

Djiwandono M. (2016). Tes Bahasa dalam Pengajaran. Bandung: ITB Bandung.

Ernani., & Syarifuddin, A. (2016). Pengaruh Metode Role Playing terhadap Keterampilan Berbicara Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V di Madrasah Ibtidaiyah Wathoniyah Palembang. Jurnal Ilmiah PGMI, 2(1), 29–42.

Hamdayama, J. (2014). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.

Hurlock, E. (1991). Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.

Hurlock, E. (2017). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Kemmis, & Taggart, M. (2010). The Action Research Planner. Geelong: Deaken Univercity Press.

Ningsih, E. (2013). Penggunanan Metode Bermain Peran Dalam Menumbuhkan Keterampilan Berbahasa Anak Usia Dini. Jurnal Empowerment, 2(2), 126–136.

Piotrowski, J. T., Lapierre, M. A., & Linebarger, D. L. (2013). Investigating Correlates of Self-Regulation in Early Childhood with a Representative Sample of English-Speaking American Families. Journal Child Family Study, 22(3), 423–436.

Rumilasari, N. P. D., Tegeh, I. M., & Ujianti, P. R. (2016). Pengaruh Metode Bermain Peran (Role Playing) terhadap Kemampuan Berbicara pada Anak Kelompok A. E-Journal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 1–11.

Sudarminah, S. (2009). Upaya Peningkatan Pembelajaran Berbicara dengan Model Pembelajaran Gambar Seri untuk Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Semarang. Jurnal Lemlit, 3(2), 45–52.

Suhartono. (2015). Pengembangan Keterampilan Bicara Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i2.13161

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Regina Christine Takumansang, Triyono Triyono, Sulthoni Sulthoni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License