Menulis Cerpen Bermuatan nilai Karakter dengan Media Film Keluarga

Yusni Anisa, Wahyudi Siswanto, Yuni Pratiwi

Abstract


Abstract: This development research aims to produce a product in the form of teaching materials for writing short stories containing character values through family film media for class XI students and producing supplementary guidelines for using short story writing teaching materials for teachers and students. This development research model uses the 4D development model which consists of four steps, viz define, design, development, and disseminate. Validation test results of expert and practitioners in terms of content, presentation, language, and appereance with qualifications worth implementing. Effectiveness test results are normally distributed> 0.05 and the significance obtained is 0.00 <005.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk bahan ajar menulis cerpen bernilai karakter melalui media film keluarga untuk siswa SMA kelas XI dan menghasilkan panduan pelengkap penggunaan produk bahan ajar menulis cerpen bagi guru dan siswa. Model penelitian yang digunakan adalah model pengembangan 4D (four D model) terdiri atas empat langkah, yaitu define, design, development, dan disseminate. Hasil uji validasi ahli dan praktisi dari segi isi, penyajian, bahasa, dan tampilan dengan kualifikasi layak diimplementasikan. Hasil uji keefektifan terdistribusi normal >0,05 dan signifikansi yang diperoleh sebesar 0,00<005.


Keywords


writing short stories; character value; family film; menulis cerpen; nilai karakter; film keluarga

Full Text:

PDF

References


Aeni, E. S., & Lestari, R. D. (2018). Penerapan Metode Mengikat Makna Dalam Pembelajaran Menulis Cerpen pada Mahasiswa IKIP Siliwangi Bandung. Semantik, 7(1), 1-15. DOI 10.22460/semantik.vXiX.XXX

Andayani, R., Pratiwi, Y., & Priyatni, E. T. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Menulis Cerpen Bermuatan Motivasi Berprestasi untuk Siswa Kelas XI SMA. BASINDO: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pembelajarannya, 1(1), 103–116. https://doi.org/10.17977/um007v1i12017p103

Bird, C. (2001). Menulis dengan Emosi: Panduan Empatik Mengarang Fiksi. Bandung: Kaifa.

Dedy Herawan, K., & Sudarsana, I. K. (2017). Relevansi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Geguritan Suddhamala untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di Indonesia. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 223. https://doi.org/10.25078/jpm.v3i2.203

Dewi, A. M. S. (2013). Majalah Dinding sebagai Implementasi Kemampuan Menulis Cerpen Siswa yang Mengikuti Ektrakurikuler Jurnalistik di SMP N 4 Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 1(1), 1-15.

Ghufron, A. (2010). Integrasi Nilai-Nilai Karakter Bangsa pada Kegiatan Pembelajaran. 12.

Kusumarini, R. (2013). Kemahiran Menulis Cerita Pendek dengan Mode Sugesti Imajinasi Media Lagu dan Video Klip Peserta Didik Berintelegensi Musik Tinggi dan Berintelegensi Musik Rendah SMA 1 Mejobo. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 6.

Mubaroq, A. K., & Subyantoro. (2017). Keefektifan Pembelajaran Menulis Cerpen dengan Model Sinektik dan Model Kreatif-Produktif pada Peserta Didik SMA Berdasarkan Tipe Pemerolehan Informasi. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(1), 53-58.

Mustafa, D. A. I., & Efendi, A. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Pembelajaran Menulis Cerita Berbasis Pendekatan Proses Bagi Siswa SMP. LingTera, 3(1), 1. https://doi.org/10.21831/lt.v3i1.8469

Ramdhani, M. A. (2014). Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 8(1), 28-37.

Romansyah, K. (2016). Pedoman Pemilihan dan Penyajian Bahan Ajar Mata Pelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. LOGIKA: Jurnal Ilmiah Lemlit Unswagati Cirebon, 17(2), 59-66.

Samani, & Hariyanto. (2013). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Thiagarajaan. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. Indiana: University Bloomington.

Wahyuni, Hj. E. (2015). Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerpen melalui Iklan Televisi pada Siswa Kelas IX-A SMP Negeri 3 Balikpapan. LINGUA: Journal of Language, Literature and Teaching, 12(2), 233–242. https://doi.org/10.30957/lingua.v12i2.38




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i3.13304

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Yusni Anisa, Wahyudi Siswanto, Yuni Pratiwi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License