Telaah Nilai Toleransi Sosial Dalam Novel Karya Ahmad Tohari

Rayi Oktafiani Utomo, Muakibatul Hasanah, Maryaeni Maryaeni

Abstract


Abstract: This study aims to examine and describe the values of social tolerance contained in the novels by Ahmad Tohari. Social tolerance is an attitude of mutual respect and respect for racial, religious, cultural differences and is polite and friendly to others. The values of social tolerance examined in this study include (1) courtesy and (2) understanding social identity. The approach and method in this research is a qualitative approach to the sociology of literature and text studies. The results of this study include (1) the attitude of courtesy found is illustrated by the attitude of greeting and saying goodbye when meeting, not saying rude or dirty, not refuting the commands of an older person, listening well when others speak, and not violating the norm or rules that apply in society, and (2) the attitude of understanding the social identity found is described by respecting and appreciating differences, understanding the rights and obligations of others, and not imposing the will on others.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menelaah dan mendeskripsikan nilai toleransi sosial yang terdapat dalam novel-novel karya Ahmad Tohari. Toleransi sosial adalah sikap saling menghormati dan menghargai perbedaan ras, agama, budaya serta sopan dan ramah kepada orang lain. Nilai toleransi sosial yang ditelaah dalam penelitian ini, meliputi (1) sopan santun dan (2) memahami identitas sosial. Pendekatan dan metode pada penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dengan sosiologi sastra dan studi teks. Hasil dari penelitian ini, meliputi (1) sikap sopan santun yang ditemukan digambarkan dengan sikap memberi salam dan pamit saat bertemu, tidak berkata yang kasar atau kotor, tidak membantah perintah orang yang lebih tua, mendengarkan dengan baik ketika orang lain berbicara, dan tidak melanggar norma atau aturan yang berlaku di masyarakat, dan (2) sikap memahami identitas sosial yang ditemukan digambarkan dengan menghargai dan mengapresiasi perbedaan, memahami hak dan kewajiban orang lain, dan tidak memaksakan kehendak kepada orang lain.

Keywords


the value of social tolerance; literature work; nilai toleransi sosial; karya sastra

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2013). Kajian Sosiologi Sastra dan Nilai Pendidikan Dalam Novel Tuan Guru Karya Salman Faris. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Sebelas Maret, Surakarta.

Amriani, H. (2014). Realitas Sosial dalam Novel Ronggeng Dukuh Paruk Karya Ahmad Tohari. Sawerigading, 20(1), 99-108.

Astuti, C. W. (2017). Sikap Hidup Masyarakat Jawa Dalam Cerpen-Cerpen Karya Kuntowijoyo. Jurnal Kata: Penelitian tentang Ilmu Bahasa dan Sastra, 1(1), 64-71.

Aswinarto. (2011). Kesantunan Berbahasa Mampu Menjaga Harkat dan Martabat Diri serta Mampu Menghormati Orang Lain. Deiksis, 3(3), 258–265.

Bakar, A. (2015). Konsep Toleransi dan Kebebasan Beragama. Toleransi: Media Komunikasi Umat Beragama, 7(2), 123-131.

Creswell, J. (2009). Research Design : Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Los Angeles, London, New Delhi: SAGE Publications.

Damayanti, R., & Jatiningsih, O. (2014). Sikap Sopan Santun Remaja Pedesaan dan Perkotaan di Madiun. Jurnan Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 3(2), 912-926.

Djuwita, P. (2017). Pembinaan Etika Sopan Santun Peserta Didik Kelas V Melalui Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar Nomor 45 Kota Bengkulu. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1), 27-36. https://doi.org/10.33369/pgsd.10.1.27-36

Frinaldi, A., & Embi, M. A. (2014). Budaya Jawa Ewuh Pekewuh di Kalangan Pegawai Negeri Sipil Etnik Jawa (Studi pada Kabupaten Pasaman Barat, Provinsi Sumatra Barat). Jurnal Humanus: Jurnal Ilmiah Ilmu-ilmu Humaniora, 13(1), 68-75. DOI: https://doi.org/10.24036/jh.v13i1.4099

Ginting, R., & Ayaningrum, K. (2009). Toleransi dalam Masyarakat Plural. Majalah Lontar, 23(4), 1-10.

Idrus, M. (2012). Pendidikan Karakter pada Keluarga Jawa. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(2), 118-130.

Istiqomah, N., Doyin, M., & Sumartini, S. (2014). Sikap Hidup Orang Jawa Dalam Novel Orang-Orang Proyek Karya Ahmad Tohari. Jurnal Artikulasi, 6(2), 310-326.

Nurjamily, W. O. (2015). Kesantunan Berbahasa Indonesia Dalam Lingkungan Keluarga (Kajian Sosiopragmatik). Jurnal Humanika, 3(15), 1-18.

Panjaitan, H. (2014). Pentingnya Menghargai Orang Lain. Humaniora, 5(1), 88-96. https://doi.org/10.21512/humaniora.v5i1.2984

Purwadi. (2011). Etika Komunikasi dalam Budaya Jawa: Sebuah Penggalian Nilai Kearifan Lokal demi Memperkokoh Jati diri serta Kepribadian Bangsa. Jurnal Ikadbudi, 2(1), 1-25.

Ratna, N. K. (2011). Antropologi Sastra Peranan Unsur-unsur Kebudayaan dalam Proses Kreatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sari, Y. M. (2016). Pembinaan Toleransi dan Peduli Sosial Dalam Upaya Memantapkan Watak Kewarganegaraan (Civic Disposition) Siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 23(1), 15-26. https://doi.org/10.17509/jpis.v23i1.2059

Sastrapratedja, M. (2001). Pancasila sebagai Visi dan Referensi Kritik Sosial. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.

Soekanto, S., & Sulistyowati, B. (2017). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Supriyanto, A., & Wahyudi, A. (2017). Skala Karakter Toleransi: Konsep dan Operasional Aspek Kedamaian, Menghargai Perbedaan dan Kesadaran Individu. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 7(2), 61-70. https://doi.org/10.25273/counsellia.v7i2.1710

Susetyo, D. B., HM. Edy Widiyatmadi, & Y. Sudiantara. (2014). Konsep Self dan Penghayatan Self Orang Jawa. Psikodimensia, 13(1), 47-59.

Wardani, F. L. R., & Uyun, Z. (2017). “Ngajeni Wong Liyo” ; Menghormati Orang yang Lebih Tua pada Remaja Etnis Jawa. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(2), 176-183. https://doi.org/10.23917/indigenous.v2i2.5681

Widowati, C. (2016). Hukum Sebagai Norma Sosial Memiliki Sifat Mewajibkan. ADIL: Jurnal Hukum, 4(1), 150-167.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i6.13620

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Rayi Oktafiani Utomo, Muakibatul Hasanah, Maryaeni Maryaeni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License