Bermain Fantasi: Pengembangan Model Pembelajaran Menulis Fiksi Ilmiah
Abstract
Abstract: This research and development aims to produce a short story learning model of learning with science fiction. Then, test the effectiveness of Fantasy Play model products. The use of the development model used is 4-D which has stages of define, design, develop, and desseminate. The test is carried out with an expert validation process and a small scale field test. The test results indicate that the qualifications are feasible to implement and have a normal distribution> 0.05 and the significance is 0.000 <0.05. These results indicate that the Fantasy Play model can be used in learning.
Abstrak: Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk mengahasilkan model pembelajaran menulis cerpen dengan jenis fiksi ilmiah. Kemudian, melakukan pengujian efektivitas produk model Bermain Fantasi. Penggunaan model pengembangan yang digunakan ialah 4-D yang memiliki tahapan define, design, develop, dan desseminate. Pengujian dilakukan dengan proses validasi ahli dan uji lapangan skala kecil. Hasil uji menunjukkan kualifikasi layak diimplementasikan dan berdistribusi normal >0,05 serta signifikasi diperoleh 0,000 <0,05. Hasil tersebut menunjukkan bahwa model Bermain Fantasi dapat digunakan dalam pembelajaran.Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aqib, Z., & M., dan A. (2016). Kumpulan Metode Pembelajaran Kreatif dan Inovatif. Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.
Aripin, U. dan, & P., R. (2017). Penerapan Pembelajaran Berbasis Alternative Solutions Worksheet untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2), 225–233. https://doi.org/10.24127/ajpm.v6i2.989
Ayuni, R. D., Siswati, D., & R., D. (2013). Pengaruh Storytelling Terhadap Perilaku Empati Anak. Psikologi Undip, 12(2), 81–129. https://doi.org/10.14710/jpu.12.2.121-130
Bahri, H. (2019). Strategi Edutainment Berbasis Perkembangan Anak Usia Dini. Nuansa, 12(1), 30–43. https://doi.org/10.29300/nuansa.v12i1.2103
Hockstein, N. G., C. G. Gourin, R. A. Faust, dan D. J. T. (2007). A History of Robots : From Science Fiction to Surgical Robotics. Journal of Robotic Surgery, 1, 113–118. https://doi.org/10.1007/s11701-007-0021-2
Holis, A. (2006). Belajar Melalui Bermain untuk Pengembangan Kreativitas dan Kognitif Anak Usia Dini. Pendidikan Universitas Garut, 09(01), 23–37. https://doi.org/10.1142/9789812773678_0145
Inah, E. N. (2015). Peran Komunikasi dalam Interaksi Guru dan Siswa. Al-Ta’dib, 8(2), 150–167.
Kaye, J., & D., P. (2014). Special Issue on Science Fiction and Ubiquitous Computing. Pers Ubiquit Comput, 18, 765–766. https://doi.org/10.1007/s00779-014-0773-4
Kornienko, A. A., Anatoly V. K., Oleg B. F., M. P. C. (2015). Knowledge in Artificial Intelligence Systems: Searching the Strategies for Application. Sciendirect, 166, 589–594. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.12.578
Kurnia, R. (2012). Konsepsi Bermain dalam Menumbuhkan Kreativitas pada Anak Usia Dini. EDUCHILD, 01(1), 77–85.
Leppink, J. (2017). Cognitive Load Theory: Practical Implications and an Important Challenge. Taibah University Medical Sciences, 12(5), 385–391. https://doi.org/10.1016/j.jtumed.2017.05.003
Lundquist, C. A. (2012). The Science and Fiction of Robert L . Forward. SciVerse ScienceDirect, 38, 109–115. https://doi.org/10.1016/j.phpro.2012.08.016
Merrie, A., Patrick K., Marc M., H. O. (2018). Radical Ocean Futures-Scenario Development Using Science Fiction Prototyping. Futures, 95, 22–32. https://doi.org/10.1016/j.futures.2017.09.005
Nurmina. (2014). Menulis Kreatif Cerita Fiksi Anak. JUPENDAS, 1(2), 10–14.
Rahmah, N. (2014). PENDEKATAN DAN MODEL PEMBELAJARAN YANG MENGAKTIFKAN SISWA. AL-Khwarizmi, 2(1), 91–102.
Raven, P. G. (2017). Telling Tomorrows : Science Fiction as an Energy Futures Research Tool. Energy Research and Social Science, 31(October 2016), 164–169. https://doi.org/10.1016/j.erss.2017.05.034
Rosa, F. O. (2015). Analisis Kemampuan Siswa Kelas X pada Ranah Kognitif, Afektif, dan Psikomotorik. OMEGA: Jurnal Fisika dan Pendidikan Fisika, 1(2), 24–28.
Sabani, N. (2018). Generasi Milenial dan Absurditas Debat Kusir Virtual. INFORMASI: Kajian Ilmu Komunikasi, 48(1), 95–108.
Sayuti, S. A., Esti S. S., & B. L. (2012). Resepsi Kesadaran Berbahasa secara Kritis dalam Aktivitas Penulisan Fiksi Guru dan Siswa. LITERA, 11(1), 15–33.
Suryadi, I. (2010). Teori Konvergensi Simbolik. JURNAL ACADEMICA Fisip Untad, 2(02), 426–437.
Triyanto. (2014). Pendidikan Seni Berbasis Budaya. Pendidikan Seni Berbasis Budaya, VIII(1), 33–42.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i7.13682
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Al Kayyizu Azizin Nisa’, Roekhan Roekhan, Wahyudi Siswanto
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |