Keefektifan Konseling Kognitif dengan Strategi Reframing untuk Meningkatkan Konsep Diri Akademik Siswa SMA

Ujang Abdul Basir, M. Ramli, Adi Atmoko

Abstract


Abstract: The purpose of this research is improving academic self-concept in high school students by a cognitive group counseling activities with reframing techniques modivication. The type of research used quasi experimental design that is non-equivalent control group design. The results of this study showed that there is an increase in students academic self-concepts. This is evidenced by the acquisition of Mann-Withney U between the experimental group and the control group with a value Asymp. Sig. (2-tailed) of 0,27 and this results less than 0,5 so it can be concluded that cognitive group counselling with reframing techniques is effective for improving academic self-concept in high school students. The conclusion of this research is the students academic self-concepts in islamic high school Al-Maarif Singosari improved after given cognitive group counselling services with reframing techniques.   

Abstrak: Tujuan penelitian ini yaitu untuk meningkatkan konsep diri akademik siswa SMA melalui kegiatan konseling kelompok kognitif yang dimodifikasi dengan teknik reframing. Penelitian ini merupakan quasi experimental design dengan jenis non-equivalent control group design. Hasil dari penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan konsep diri akademik yang dimiliki siswa SMA. Hal ini dibuktikan dengan perolehan hasil uji Mann-Whitney U antara kelompok eksperimen dan kelompok kontrol yaitu dengan nilai Asymp. Sig. (2-tailed) sebesar 0,27 dan hasil ini kurang dari 0,5 sehingga dapat ditegaskan bahwasanya konseling kelompok kognitif dengan strategi reframing efektif untuk mengubah konsep diri akademik siswa SMA. Kesimpulan penelitian ini yaitu konsep diri akademik siswa SMA Al-Maarif Singosari meningkat setelah diberi layanan konseling kelompok kognitif dengan teknik reframing.

Keywords


cognitive group counselling; reframing techniques; academic self-concept; konseling kelompok kognitif; teknik reframing; konsep diri akademik

Full Text:

PDF

References


Agustina, I., & Lukitaningsih, R. (2014). Penerapan Strategi Reframing untuk Mengurangi Perasaan Rendah Diri Siswa Kelas VII-H SMP Negeri 1 Jogorogo Ngawi. Jurnal BK UNESA, 4(3), 710—717.

Atmoko. A. (2012). Bahan Ajar Matakuliah Desain dan Analisis Data. Malang. Universitas Negeri Malang

Bayu, M. V. S., & Pratiwi, T. I. (2016). Penerapan Strategi Reframing untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Positif Siswa Kelas X APK-2 SMKN 1 Surabaya. Jurnal BK UNESA, 6(1), 1—7.

Burns, R. B. (1993). Konsep Diri, Teori, Pengukuran, dan Perilaku. Jakarta: Penerbit Arcan.

Burns. D. (1990). Terapi Kognitif: Pendekatan Baru bagi Penanganan Depresi. Alih Bahasa Santosa. Jakarta: Erlangga.

Cormier, S., Nurius, P., & Osborn, C. J. (2009). Interviewing and Change Strategies for Helpers: Fundamental Skills and Cognitive Behavior Interventions. USA: Brooks/Cole. Google Books.

Gerber, P. J. Reiff, H. B, & Ginsberg, R. (1996). Reframing The Learning Disabilities Experience. Journal Learning Disabilities, 29(1), 98—101.

Guay, T., Ratelle, F., Roy, C.F., Litalien, A., David. (2010). Academic Self-Concept, Autonomous Academic Motivation, and

Academic Achievement: Mediating and Additive Effects. Journal of Faculty of Educational Sciences, Laval Universit.

, 644-653.

Gunarsa, S. D., & Gunarsa, Y. S. D. (2006). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: PT BPK Gunung Mulia.

Laksmi, K. L., Antari, N. N. M., Dantes, N. (2014). Penerapan Konseling Rasional Emotif dengan Teknik Reframing untuk Meminimalisir Learned Helplessness pada Siswa Kelas XI IPA 3 SMA Negeri 3 Singaraja Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Online Jurusan Bimbingan Konseling, 2, 1

Liu, W. C., & Wang, C. K. J. (2005). Academic Self-Concept: A Cross-Sectional Study of Grade and Gender Differences in A Singapore Secondary School. Asia Pacific Education Review, 6, 1.

Mapiare, A. (2000). Psikologi Remaja. Surabaya: Usaha Nasional.

Mattila, A. (2001). Seeing Things in A New Light: Reframing in Therapeutic Conversation. Helsinky: Helsinky University Press.

Mudana, I. N. O., Dharsana, I. K., Suranata, K. (2014). Penerapan Konseling Gestalt dengan Teknik Reframing untuk Meningkatkan Kesadaran Diri Dalam Belajar Siswa Kelas VIII A1 SMP Negeri 4 Singaraja Tahun Ajaran 2013/2014.e-journal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling, 2(1)

Nursalim. (2014). Strategi dan Intervensi Konseling. Jakarta: PT Indeks.

Rahmatika, R., Warsito, H., Farminto, E., Lukitaningsih, R. (2013). Keefektifan Strategi Reframing untuk Membantu Siswa Mengurangi Rasa Takut terhadap Guru Bimbingan Konseling. Jurnal BK UNESA, 1(3) 301—307.

Ramli, M. 2005. “Terapi Perilaku Kognitif”. Artikel. Dalam Mamat Supriatna (2005). Pendidikan dan Konseling di Era Global. Bandung: BK UPI

Rauh, I. Y. (2013). Kontribusi Kompetensi Profesional Guru, Konsep Diri Akademik Serta Motivasi Kerja Guru terhadap Kinerja Guru Matematika di Tingkat SMA Se-Kabupaten Karangasem. Jurnal Penelitian Pascasarjana Undiksha, (4), 1—14.

Riadiningsih, H. & Astutik, R. P. (2018). Kondisi Psikologis Anak Putus Sekolah. Proceeding Seminar Nasional & Call for Papers (SCA-3), 3(1).

Rosalia. D. N. (2015). Perbedaan Komitmen Tugas Siswa SMP Negeri 4 Malang Melalui Penerapan Teknik Reframing dan Self Instruction. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Saifullah. 2015. Hubungan Konsep Diri Akademik dengan Prestasi Akademik. Jurnal Lisan Al-Hal Fakultas Dakwah IAI Ibrahimi, 7(2), 449—458.

Siegle, D., McCoach, B. (2003). The Structure and Function of Academic Self-Concept in Gifted and General Education Students. Roeper Review, 25(2), 61—65.

Triyono., Hidayah, N., Zen, E.F., Bisri, M., Flurentin, E., Hotifah, Y., Farida, I. A. (2012). Perkembangan Peserta Didik. Malang. FIP UM.

Utamaya, E. L., Pratiwi, T. I., Nursalim, M., Setiawati, D. (2013). Penerapan Konseling Kelompok dengan Strategi Reframing untuk Meningkatkan Motivasi Siswa Mengikuti Pelajaran di Kelas di SMP Negeri 1 Kandat. Jurnal BK UNESA, 1(3), 224—230.

Wiwoho. R. (2004). Kunci Hidup Bahagia 24 Jam Sehari. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Zahra, T. A. 2010. Relationship of Academic, Physical and Social Self-Concepts of Students with Their Academic Achievement. 3(3), 73—78.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i7.13785

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Ujang Abdul Basir, M. Ramli, Adi Atmoko

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License