Analisis Penggunaan Media Puppet Show untuk Peningkatan Kemampuan Menyimak dan Bercerita Siswa

Zulfikar Nurhanani, Bambang Budi Wiyono, Nurchasanah Nurchasanah

Abstract


Abstract: Supporting students can develop well supporting the selection of appropriate media specifically in developing listening and storytelling abilities. Researchers looking for the influence of the shadow play media show the ability to listen and tell stories in grade II elementary school. This study uses quantitative research with the design of Quasi-Experiment Pretest and posttest Control Group Design. Displaying performance shows using the Puppet Show media has been in accordance with the steps of the activities that are developed, and there is a development with the use of the Puppet Performance media to the ability to listen and tell the second grade students with sig. the experimental class of 0.144 which is smaller than 0.05 in the control class.

Abstrak: Kemampuan berbahasa siswa dapat berkembang dengan baik apabila didukung pemilihan media yang tepat khususnya dalam pengembangan kemampuan menyimak dan bercerita. Peneliti mencari pengaruh media puppet show terhadap kemampuan menyimak dan bercerita kelas II SD. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kuantitatif dengan rancangan Quasi-Experiment Pretest and postest Control Group Design. Hasilnya menunjukkan pelaksanaan pembelajaran dengan menggunakan media Puppet Show telah sesuai dengan langkah kegiatan yang dikembangkan, dan ada pengaruh dengan penggunaan media Puppet Show terhadap kemampuan menyimak dan bercerita siswa kelas II dengan nilai sig. kelas eksperimen yaitu 0,144 yang lebih kecil dari 0,05 pada kelas kontrol.

Keywords


listening ability; storytelling skills; puppet show; kemampuan menyimak; kemampuan bercerita; puppet show

Full Text:

PDF

References


Altun, D. (2018). The Efficacy of Multimedia Stories in Preschoolers’ Explicit and Implicit Story Comprehension. Early Childhood Education Journal, 46(6), 629–642. https://doi.org/10.1007/s10643-018-0916-8

Ariani, F., Dawud., & Basuki, I. A. (2019). Korelasi Kemampuan Bernalar dengan Kemampuan Menyimak Kritis Debat pada Siswa Kelas X. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(3), 230—234.

Bachri, B. S. (2005). Pengembangan Kegiatan Bercerita di Taman Kanak-kanak, Teknik dan Prosedurnya.

Bulut, B., & Ertem, İ. S. (2018). A Think-Aloud Study: Listening Comprehension Strategies Used by Primary School Students. Journal of Education and Training Studies, 6(5), 135. https://doi.org/10.11114/jets.v6i5.3050

Chrisyarani, D. D. (2018). Pengembangan Media Boneka Tangan dengan Metode Bercerita untuk Siswa Kelas V SDN Sudimoro 2 Kabupaten Malang. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 2(1), 57-62.

Dunst, C. J. (2012). Effects of Puppetry on Elementary Students’ Knowledge of and Attitudes Toward Individuals with Disabilities. International Electronic Journal of Elementary Education, 4(3), 451–457.

Fakhrudin, A. & Inayati, A. (2015). Pengembangan Media Boneka Tangan padaTema Lingkungan Kelas II SD Negeri 02 Medayu Kabupaten Pemalang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 80–85.

Fatimah, N. (2015). Implementasi Cooperative Learning Tipe Think-Pair-Share dalam Pembelajaran Bercerita di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Penelitian Humaniora, 16(4), 90–98.

Kök, İ. (2018). Relationship between Listening Comprehension Strategy Use and Listening Comprehension Proficiency. International Journal of Listening, 32(3), 163–179. https://doi.org/10.1080/10904018.2016.1276457

Kusdiyati, S. (2018). Pengaruh Pemberian Dongeng Dengan Boneka Tangan Terhadap Kemampuan Berbahasa Indonesia. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(2), 157–168. https://doi.org/10.15575/psy.v3i2.2184

Mariana, S., & Zubaidah, E. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Boneka Tangan terhadap Keterampilan Bercerita Siswa Kelas V Sd Se-Gugus 4 Kecamatan Bantul. Jurnal Prima Edukasia, 3(2), 166. https://doi.org/10.21831/jpe.v3i2.6538

Maureen, I. Y., van der Meij, H., & de Jong, T. (2018). Supporting Literacy and Digital Literacy Development in Early Childhood Education Using Storytelling Activities. International Journal of Early Childhood, 50(3), 371–389. https://doi.org/10.1007/s13158-018-0230-z

Mulyati, Y. (2009). Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Berorientasikan dalam Perspektif Pendidikan. Bandung: Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FPBS UPI.

Nugraha, A. S. (2017). Peningkatan Kemampuan Bercerita Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Tahun Pelajaran 2016 / 2017. LITERASI: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 7(2), 153–159. http://dx.doi.org/10.23969/literasi.v7i2.535.

Nurgiyantoro, B. (2010). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE.

Pennycuff, S. M. and L. (2008). The Power of Story: Using Storytelling to Improve Literacy Learning. Journal of Cross-Disciplinary Perspectives in Education, 1(3), 36–43.

Permatasari, A. I., Sudarmiatin., & Mudiono, A. (2019). Proses Pembelajaran PKn Berbasis Lesson Study menggunakan Media Boneka Tangan pada Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(1), 85—90-90.

Prananta, Y. R., Setyosari, P., & Santoso, A. (2017). Pengembangan Media Boneka Tangan Berbasis Digital Storytelling. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(5), 627–636.

Rosdawita. (2013). Pembelajaran Menyimak Berbasis Pendekatan Kontekstual. Pembelajaran Menyimak Berbasis Pendekatan Kontekstual, 3(2), 2089–3973.

Saddhono. (2012). Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia (Teori dan Aplikasi). Bandung: Karya Putra Darwati.

Sadiman, S. Arief. R. Rahardjo. Haryono, A. R. (2010). Media Pendidikan. Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Pustekkom Dikbud dan PT RajaGrafindo Persada.

Syafrina, D., Dermawan, T., & Widiati, N. (2017). Implementasi Pembelajaran Menyimak di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(2), 706—713.

Septiadi, I.G.A, Ni Wayan Arini, K. P. (2014). Pengaruh Strategi The Direct Listening Thinking Activity Berbantuan Media Audio terhadap Keterampilan Menyimak Siswa Kelas VI SD. E-Journal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD, Vol: 2 No:

Septiyani, S., & Kurniah, N. (20017). Pengaruh Media Big Book terhadap Kemampuan Berbicara pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Potensia, 2(1), 47–56.

Sri Ustari, K. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Dramatic Learning Berbantuan Boneka Tangan terhadap Keterampilan Berbicara. Journal of Education Technology, 2(4)(3), 153–159.

Safitri, A. R., & Sukidi, M. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Boneka Tangan terhadap Keterampilan Bercerita Siswa Kelas II SDN Keret Krembung Sidoarjo. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 03(2), 1703-1712.

Susan, S. R. (2016). Exploring Aging Attitudes through a Puppet Making Research Study. International Journal of Education and the Arts, 17, 13.

Tarigan, H. (2008). Membaca sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Whiteland, S. R. (2016). Exploring Aging Attitudes Through a Puppet Making Research Study. International Journal of Education & the Arts, 17(3), 1–30.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i7.13812

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Zulfikar Nurhanani, Bambang Budi Wiyono, Nurchasanah Nurchasanah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License