Pemanfaatan Kearifan Lokal Maluku dalam Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Prosedur untuk Siswa Kelas VII

Dince Avia Kormasela, Dawud Dawud, AH. Rofi’uddin

Abstract


Abstract: Teaching materials are a very important learning tool to support learning activities and are arranged systematically so that they can be used in teaching and learning activities. Basically, instructional materials compiled include knowledge and skills and contain information, facts, concepts and learning objectives. The teaching material developed in this study was writing a text for procedures containing Maluku local wisdom. Teaching materials that have been prepared display a variety of Maluku local wisdom formed in the procedural text of each unit. Text that contain step or steps that must be done to get the final destination is known as the procedure text.

Abstrak: Bahan ajar adalah sebuah alat pembelajaran yang sangat penting untuk menunjang kegiatan pembelajaran dan disusun dengan sistematis sehingga dapat dipergunakan pada kegiatan belajar mengajar. Pada dasarnya, bahan disusun mencakup pengetahuan maupun keterampilan dan berisi informasi, fakta, konsep, dan tujuan pembelajaran. Bahan ajar yang dikembangkan dalam penelitian ini adalah menulis teks prosedur bermuatan kearifan lokal Maluku. Bahan ajar yang telah disusun menampilkan beragam kearifan lokal Maluku yang dibentuk dalam teks prosedur pada setiap unit. Teks yang berisi tahapan atau langkah yang wajib dilakukan guna mendapatkan tujuan akhir dikenal dengan nama teks prosedur.

Keywords


Maluku local wisdom; teaching materials; procedure text; kearifan lokal Maluku; bahan ajar; teks prosedur

Full Text:

PDF

References


Anggraini, S., Rusminto, Nurlaksana, E., & Agustina, E. S. (2015). Pembelajaran Memahami Teks Prosedur Kompleks pada Siswa Kelas X. Jurnal Kata (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya), 2(4), 1–8.

Aprilianti, N. F. F., & Sugiarto, B. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Induktif untuk Melatih Keterampilan Metakognitif Siswa pada Materi Larutan Penyangga. Unesa Journal of Chemical Education, 3(2), 246–254.

Asriati, N. (2012). Mengembangkan Karakter Peserta Didik Berbasis Kearifan Lokal Melalui Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Pendidikan Sosiaologi dan Humaniora, 3(2).

Astuti, Y. W., & Mustadi, A. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Film Animasi terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas V SD. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 250-262. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2723

Dewi, P. C., Hudiyono, Y., & Mulawarman, W. G. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Prosedur Kompleks dengan Model Pembelajaran Discovery Learning menggunakan Media Audio Visual (Video) di Kelas XI SMA Negeri 1 Samarinda. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 1(2), 101-112. https://doi.org/10.30872/diglosia.v1i2.pp101-112.

Durukan, E. (2011). Effects of Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Technique on Reading-Writing Skills. Educational Research and Reviews.

Fajarini, U. (2014). Peranan Kearifan Lokal dalam Pendidikan Karakter. SOSIO DIDAKTIKA: Social Science Education Journal, 1(2), 123-130. https://doi.org/10.15408/sd.v1i2.1225

Jones, V. S., Holland, A. J. A., & Oldmeadow, W. (2008). Inductive Teaching Method - An Alternate Method for Small Group Learning. Medical Teacher. https://doi.org/10.1080/01421590802259274

Kellogg, R. T. (2008). Training Writing Skills: A Cognitive Developmental Perspective. Journal of Writing Research. https://doi.org/10.17239/jowr-2008.01.01.1

Kellogg, R. T., & Raulerson, B. A. (2007). Improving the Writing Skills of College Students. Psychonomic Bulletin and Review. https://doi.org/10.3758/BF03194058

Kristanti, K. W., & Sriasih, S. A. P., & Astika, I. M. (2015). Penerapan Metode Demonstrasi Guru Bahasa Indonesia dalam Pembelajaran Teks Prosedur pada Siswa Kelas VIII A1 SMP Negeri 3 Sawan. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksa, 3(1), 1–12.

Lestari, D. W., Herdiantina., & Sudrajat, R. T. (2018). Pembelajaran Menulis Teks Prosedur dengan menggunakan Metode CTL (Contextual Teaching and Learning) pada Siswa Kelas X MAN Cimahi. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Satra Indonesia, 1(5), 815–820.

Mandasari, W. A., Atmazaki., & Noveria, E. (2017). Pengaruh Model Project Based Learning Berbantuan Media Gambar terhadap Keterampilan Menulis Teks Prosedur. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 401–408.

Meliono, I. (2011). Understanding The Nusantara Thought and Local Wisdom as an Aspect of the Indonesian Education. TAWARIKH: International Journal for Historical Studies, 2(2), 221-234.

Mungmachon, M. R. (2012). Knowledge and Local Wisdom: Community Treasure. International Journal of Humanities and Social Science, 2, 174–181.

Nadlir, M. (2016). Urgensi Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 300-330.

Oktaria, D., Andayani, & Saddhono, K. (2017). Penguasaan Kalimat Efektif sebagai Kunci Peningkatan Keterampilan Menulis Eksposisi (The Mastery of Effective Sentences as the Key to Improve Exposition Writing Skill). Metalingua, 15(2), 165-177.

Owon, R. A. S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Berbagai Jenis Teks Bertema Kearifan Lokal Sikka bagi Siswa SMP. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 3(1), 528-541. https://doi.org/10.22219/jinop.v3i1.4318

Pattinama, M. J. (2009). Pengentasan Kemiskinan dengan Kearifan Lokal (Studi Kasus di Pulau Baru-Maluku dan Surade-Jawa Barat). Maraka - Jurnal Sosial Humaniora, 13(1), 1-12.

Persada, N. P. R., Mangunjaya, F. M., Tobing, I. S. (2018). Sasi sebagai Budaya Konservasi Sumber Daya Alam di Kepulauan Maluku. Ilmu dan Budaya, 41(59), 6869–6900.

Pornpimon, C., Wallapha, A., & Prayuth, C. (2014). Strategy Challenges the Local Wisdom Applications Sustainability in Schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1210

Pratama, F., Pratiwi, Y., & Andajani, K. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Eksposisi Bermuatan Cinta Lingkungan dengan Strategi Pemodelan untuk Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(3), 448-462.

Qalby, U. N. M. R. J. Y. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments dalam Keterampilan Menulis Bahasa Jerman Siswa Kelas XII IPA SMA Negeri 1 Bontonompo Kabupaten Gowa. Jurnal Penelitian Pendidikan INSANI, 20(1), 67–72.

Rao, Z. (2007). Training in Brainstorming and Developing Writing Skills. ELT Journal, 61, 100–106. https://doi.org/10.1093/elt/ccm002

Saputro, E., Widodo, M., & Rusminto, N. E. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal. Jurnal J-Simbol (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya), 2 (1), 1–15.

Selasih, N. N., & Sudarsana, I. K. (2018). Education Based on Ethnopedagogy in Maintaining and Conserving the Local Wisdom: A Literature Study. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 6(2), 292–306. https://doi.org/10.26811/peuradeun.v6i2.219

Sugiyono, P. D. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyo, R., & Purwastuti, L. A. (2017). Local Wisdom-Based Character Education Model in Elementary School in Bantul Yogyakarta Indonesia. Sino-US English Teaching, 14(5), 299-308. https://doi.org/10.17265/1539-8072/2017.05.003

Sumaryati, E., & Sumarno, U. (2013). Pendekatan Induktif-Deduktif Disertai Strategi Think-Pair-Square-Share untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Berpikir Kritis serta Disposisi Matematis Siswa SMA. Infinity Journal, 2(1), 26-42. https://doi.org/10.22460/infinity.v2i1.22

Suyitno, I. (2013). Pengembangan Pendidikan Karakter dan Budaya Bangsa Berwawasan Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(1), 1-13.

Wanti, N., Juariah., Farlina, E., Kariadinata, R., & Sugilar, H. (2017). Pembelajaran Induktif pada Kemampuan Penalaran Matematis dan Self-Regulated Learning Siswa. Jurnal Analisa, 3(1), 56-69. https://doi.org/10.15575/ja.v3i1.1497

Wijayanti, W., & Zulaeha, I. R. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Kompetensi Memproduksi Teks Prosedur Kompleksyang Bermuatan Kesantunan bagi Peserta Didik Kelas X SMA/MA. Seloka - Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 94–101.

Wikanengsih. (2013). Model Pembelajaran Neurolinguistic Programming Berorientasi Karakter bagi Peningkatan Kemampuan Menulis Siswa SMP. Semantik, 19(2), 177-186.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i8.13872

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Dince Avia Kormasela, Dawud Dawud, AH. Rofi’uddin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License