Pengaruh Scientific Approach Berbantuan Penilaian Formatif terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI Perempuan pada Materi Elastisitas

Sabilal Rosyad, Markus Diantoro, Sentot Kusairi

Abstract


Abstract: This study aims to determine the effect of the application of a scientific approach assisted by formative assessment of the motivation and results of physics learning students of class XI. The study used a quasi-experimental research design. The study involved 69 students of class XI. The experimental group received treatment in the form of a scientific approach with formative assessment, while the control class used the lecture method varied with assessment in the form of group assignments. The research instrument used a questionnaire to measure learning motivation and multiple choice tests to measure learning outcomes. The results showed that the formative-assisted approach to scientific learning models influenced learning motivation and physics learning outcomes in class XI students.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan mengetahui pengaruh penerapan scientific approach berbantuan penilaian formatif terhadap motivasi dan hasil belajar fisika siswa kelas XI. Penelitian menggunakan rancangan penelitian eksperimen semu. Penelitian melibatkan 69 siswa kelas XI. Kelompok eksperimen mendapatkan perlakukan berupa pendekatan scientific disertai penilaian formatif, sementara kelas kontrol menggunakan metode ceramah bervariasi disertai penilaian berupa tugas kelompok. Instrumen penelitian menggunakan angket untuk mengukur motivasi belajar dan tes pilihan ganda untuk mengukur hasil belajar. Hasil penelitian menunjukkan model pembelajaran scientific approach berbantuan penilaian formatif berpengaruh terhadap motivasi belajar dan hasil belajar Fisika pada siswa kelas XI.

Keywords


scientific approach; motivation to learn; physics learning outcomes; scientific approach; motivasi belajar; hasil belajar fisika

Full Text:

PDF

References


Adeyemo, S. A. (2010). Teaching/Learning Physics in Niegerian Secondary School: The Curiculum Transformation, Issues, Problem, and Prospect. International Journal of Educational Research and Technology, 1(1), 99-111

Azizah, R., Yuliati, L., & Latifah, E. (2015). Kesulitan Pemecahan Masalah Fisika pada Siswa SMA. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya, 5(2), 44-50. http://dx.doi.org/10.26740/jpfa.v5n2.p44-50

Ediyanto, E. (2015). Pengembangan Model Penilaian Formatif Berbasis Web untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika. Jurnal Pendidikan Sains, 2(2), 63–75. https://doi.org/10.17977/jps.v2i2.4499

Istyowati, A., Kusairi, S., & Handayanto, S. K. (2017). Analisis Pembelajaran dan Kesulitan Siswa SMA Kelas XI terhadap Penguasaan Konsep Fisika. Prosiding Seminar Nasional III Tahun 2017, 237-243.

Hardianti., Nurhayati., & Yani, A. (2015). Peranan Pendekatan Scientific terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 1 Lappariaja. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika, 11(1), 34–39.

In’am, A., & Hajar, S. (2017). Learning Geometry Through Discovery Learning using a Scientific Approach. International Journal of Instruction, 10 (1)

Ismail, M. I. (2015). Pengaruh Bentuk Penilaian Formatif terhadap Hasil Belajar IPA Setelah Mengontrol Pengetahuan Awal Siswa. Biotel, 3(2), 175–191.

Nurfaizah., Farhan, A., & Soewarno. (2017). Pelaksanaan Pendekatan Scientific pada Pembelajaran Fisika di SMA Negeri di Kabupaten Pidie. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 2(3), 299–302.

Nursyarifah, R., Rochman, C., Nasrudin, D., & Yuningsih, E. K. (2018). Efektivitas Proses Pembelajaran Fisika Menggunakan Pendekatan Saintifik. Wahana Pendidikan Fisika, 3(2), 13–18.

Rhosalia, L. A. (2017). Pendekatan Saintifik (Scientific Approach), Pembelajaran Tematik Terpadu, Kurikulum 2013 versi 2016, 1(1), 59–77. https://doi.org/10.4236/aim.2012.24065

Samudra, G. B., Suastra, I. W., & Suma, K. (2014). Permasalahan-Permasalahan yang Dihadapi Siswa SMA di Kota Singaraja dalam Mempelajari Fisika. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 4(1), 1–7.

Sari, N., & Sunarno, W. (2018). Sekolah Menengah Atas the Analysis of Students Learning Motivation on Physics Learn- Ing in Senior Secondary School, 3, 17–32.

Sumayasa, I. N., Marhaeni, N., & Dantes, N. (2015). Pengaruh Implementasi Pendekatan Saintifik terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas VI di Sekolah Dasar se Gugus VI Kecamatan Abang Karangasem. E- Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 5, 1–11.

Wina, D. R., Hindarto, N., & Prasetyo, A. P. B. (2017). Studi Kasus Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran IPA pada Kurikulum 2013 di SMP Negeri 5 Semarang. Journal of Innovative Science Education, 01(01), 17–27.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i10.14134

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Sabilal Rosyad, Markus Diantoro, Sentot Kusairi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License