The Development of Supplementary Teaching Material for Ibnu Hadjar’s Biography to Improve Collagers’ Critical Thinking Skills of History Education
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alfian, S. Y. (2017). Mengajarkan Sejarah Tanpa Membosankan. Surabaya: Pustaka Media Guru.
Aliakbari, M., & Sadeghdaghighi, A. (2013). Teachers’ Perception of the Barriers to Critical Thinking. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 70, 1–5. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.01.031
Aman. (2011). Model Evaluasi Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Arikunto, S. (2006). Instrumen Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya.
Browne, M. N., & Keeley, S. M. (2015). Pemikiran Kritis Panduan untuk Mengajukan dan Menjawab Pertanyaan Kritis. (B. R. Daffi, Ed.) (10th ed.). Jakarta: Indeks.
Budi, J. F. S. (2016). Berpikir ala Einsten dan Bertindak ala Gandhi. Yogyakarta: Diva Press.
Cavus, N., & Uzunboylu, H. (2009). Improving Critical Thinking Skills in Mobile Learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1(1), 434–438. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.078
Daud, S. (2013). Antara Biografi dan Historiografi (Studi 36 Buku Biografi di Indonesia). Analisis: Jurnal Studi Keislaman, 3(1), 243–270.
Emir, S. (2009). Education Faculty Students’ Critical Thinking Disposition According to Achedemic Achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2466–2469. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.433
Ernawati. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berdasarkan Model 4-D Pada Materi Getaran Gelombang dan Bunyi Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa SMP Negeri 6 Palu. Jurnal Sains dan Teknologi Tadulako, 3(1), 62–71.
Evans, M. (2016). The Accidental Guerrilla: Fighting Small Wars in the Midst of a Big One. Small Wars & Insurgencies, 2318(June), 197–200. https://doi.org/10.1080/09592318.2012.632871
Gay, L. R. (1991). Educational Evaluation and Measurement: Competencies for Analysis and Application (2nd ed.). New York: Macmillan Publishing Compan.
Jayanti, T., Nuryatin, A., & Mardikantoro, H. B. (2015). Pengembangan Buku Pengayaan Menulis Cerita Biografi Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter bagi Peserta Didik Kelas VIII SMP. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 65–71. https://doi.org/10.15294/seloka.v4i2.9862
Klein, S. R. E. (2010). Teaching History in the Netherlands: Teachers’ Experiences of a Plurality of Perspectives. Curriculum Inquiry, 40(5), 614–634. https://doi.org/10.1111/j.1467-873X.2010.00514.x
Kuper, A., & Kuper, J. (2002). Ensiklopedi Ilmu-Ilmu Sosial (2nd ed.). Jakarta: Rajawali Press.
Kurniawati, F. E. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Aqidah Ahklak di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Penelitian, 9(2), 367–388.
Noor, Y. (2017). Hassan Basry, Ibnu Hadjar, dan Mitos Harta Karun Ibnu Hadjar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sejaran. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.
Pusat Perbukuan Depdiknas. (2008). Pedoman Penilaian Buku Nonteks Pelajaran. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Sari, D. H. (2011). Biografi Siti Manggopoh sebagai Sumber Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Sejarah (Studi Kasus pada Siswa MAN Koto Kecil Kabupaten Agam Propinsi Sumatera Barat). Marwah: Jurnal Perempuan, Agama, dan Jender, 10(1), 1-16.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/marwah.v10i1.482
Sayono, J. (2013). Pembelajaran Sejarah di Sekolah: Dari Pragmatis ke Idealis. Jurnal Sejarah dan Budaya, 7(1), 109–123.
Senen, A., & Barnadib, I. (2000). Tantangan Guru Sejarah: Pesan Sejarah sebagai Konsep Pendidikan Nilai. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 3(2), 131-140. https://doi.org/10.21831/pep.v2i3.2090
Sitepu, B. P. (2012). Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Siti Hawa Abdullah, & Aini Hassan. (2007). Empati Sejarah dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah. Malaysian Journal of Educators and Education, 22, 61–74.
Subagyo. (2010). Membangun Kesadaran Sejarah. Semarang: Widyakarya.
Subekti, S. (2018). Mencetak Generasi Cerdas Melalui Berpikir Kritis. Surabaya: Cipta Media Edukasi.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sungkono. (2009). Pengembangan dan Pemanfaatan Bahan Ajar Modul dalam Proses Pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 1(1), 1–13.
Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children (Vol. 74). Minneapolis, Minnesota: Leadership Training Institute/Special Education, University of Minnesota.
Tomlinson, B. (2012). Materials Development for Language Learning and Teaching. Language Teaching, 45(2), 143–179. https://doi.org/10.1017/S0261444811000528
Vanicheva, T., Kah, M., & Ponidelko, L. (2015). Critical Thinking within the Current Framework of ESP Curriculum in Technical Universities of Russia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 199, 657–665. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.595
Winarni, E. W. (2018). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif Kualitatif Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Jakarta: Bumi Aksara.
Zulkifli. (2016). Pengajian Tasawuf K. H. Muhammad Ridwan Baseri di Majelis Taklim Al-Hidayah Hulu Sungai Selatan (Telaah Karisma dan Tasawuf Modern). Al-Banjari, 15(1), 1–14.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i10.14141
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Febri Irwandi, Joko Sayono, R Reza Hudiyanto
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |