Pengembangan Bahan Ajar Menulis untuk Pelajar BIPA Tingkat Pemula

Izhhar Amala Zein, Gatut Susanto, Kusubakti Andajani

Abstract


Abstract: This development research aims to produce teaching material of writing for beginner students of BIPA. The development procedure is carried out by the stages of goal setting, designing, developing and disseminating the product. The development procedure was adapted from Thiagarajan's four-D Models. The results of the development indicated that three aspects were described, namely (1) the content of teaching materials; (2) language; and (3) the presentation based on the results of the validation test in accordance with BIPA experts and BIPA practitioners in the use of products, it can be concluded that writing teaching materials for beginner students of BIPA are feasible to be used.

Abstrak: Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan bahan ajar menulis bagi pelajar BIPA tingkat pemula. Prosedur pengembangan dilakukan dengan tahapan penetapan tujuan, perancangan, pengembangan, dan diseminasi produk. Prosedur pengembangan tersebut diadaptasi dari four-D Model.  Hasil pengembangan menunjukkan bahwa tiga aspek yang digambarkan, yaitu (1) isi bahan ajar; (2) kebahasaan; (3) penyajian berdasarkan hasil uji validasi pakar BIPA dan praktisi BIPA dalam penggunaan produk dapat disimpulkan bahan ajar menulis untuk pelajar BIPA tingkat pula ini layak digunakan.

Keywords


material teaching; BIPA students; writing skills; authentic approach; bahan ajar; pelajar BIPA; keterampilan menulis; pendekatan autentik

Full Text:

PDF

References


Al Azri, R. H., & Al-Rashdi, M. H. (2014). The Effect of Using Authentic Materials in Teaching. International Journal of Scientific & Technology Research, 3(10), 249–254.

Arumdyahsari, S., Hardjosoemarto, W., & Susanto, G. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Tingkat Madya. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(5), 828-834.

Azizah, R. F. (2017). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia untuk Penutur Asing (BIPA) Berfokus Struktur Kalimat. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

DeLuca, G. (2013). Teaching Writing. Dialogue on Writing: Rethinking ESL, Basic Writing, and First-Year Composition, 1–8.

Kamariah, A., Husain, D., Atmowardoyo, H., & Salija, K. (2018). Developing Authentic-Based Instructional Materials for Writing Skill. Journal of Language Teaching and Research, 9(3), 591–599.

Lin, V., Liu, G. Z., & Chen, N. S. (2020). The Effects of an Augmented-Reality Ubiquitous Writing Application: A Comparative Pilot Project for Enhancing EFL Writing Instruction. Computer Assisted Language Learning, 0(0), 1–42.

Mussaif, M. M. (2017). Keanekaragaman Budaya Menjadi Basis Pembelajaran BIPA. Nusa: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra, 12(4), 164–172.

Prasetiyo, A. E. (2015). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Bermuatan Budaya Jawa bagi Penutur Asing Tingkat Pemula. Lingua: Jurnal Bahasa dan Sastra, 11(1), 1-11.

Ramadhani, A. A. (2017). Analisis Kebutuhan Belajar untuk Menyusun Perangkat Pembelajaran BIPA Tingkat Pemula yang Berorientasi American Council for Teaching Foreign Language (ACTFL). Paradigma: Jurnal Filsafat, Sains, Teknologi, dan Sosial Budaya, 23(2), 19–28.

Setyaningrum, R. A. (2019). Pengembangan Buku Ajar Keterampilan Menulis Berdasarkan Pendekatan Autentik dan Gaya Belajar untuk Mahasiswa. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta.

Sinaga, B. R., Andayani, A., & Widodo, S. T. (2018). Relevansi Wujud Kohesi dan Koherensi sebagai Bahan Ajar Menulis Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). Seminar Internasional Riksa Bahasa, 865–874. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.

Sunarto, R. (2007). Pengantar Statistika untuk Penelitian: Pendidikan, Sosial, Ekonomi, Komunikasi dan Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Susanto, G. (2007). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Berdasarkan Kesalahan Bahasa Indonesia Pembelajar Asing. Jurnal Bahasa dan Seni, 35(2), 231–240.

Suyitno, I. (2017). Norma Pedagogis Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Penutur Asing (1st ed.). Bandung: PT Refika Aditama.

Swender, E., Conrad, D. J., & Vicars, R. (2012). ACTFL Proficiency Guidelines. America: American Council on the Teaching of Foreign Languages.

Thiagarajan, S. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. England: ERIC.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i11.14153

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Izhhar Amala Zein, Gatut Susanto, Kusubakti Andajani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License