Pengembangan Model Pelukan HOTS Bagi Guru Sekolah Dasar

Hana Septina Kristanti, Yari Dwikurnaningsih, Wasitohadi Wasitohadi

Abstract


Abstract: This study aims to describe the existing HOTS learning training, its strengths and weaknesses, and to develop a HOTS learning inductive training model for elementary school teachers. This research method is R&D. The research results reveal: (1) teacher training on HOTS so far has only focused on preparing HOTS questions, (2) training so far has not answered the needs of elementary school teachers both in terms of material and self-development. Strengths all primary schools, both public and private, have teacher representatives who have received training on HOTS topics, and (3) creation of HOTS Hugging Model for Elementary School Teachers who have advantages over existing training models. The conclusion is that the training model product falls into the very good criteria after being validated by 3 experts. The test results are in the good category.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pelatihan pembelajaran HOTS yang ada selama ini, kelemahan dan kelebihannya, serta mengembangkan model pelatihan induktif pembelajaran HOTS bagi guru SD. Metode penelitian ini adalah R&D. Hasil penelitian mengungkap (1) pelatihan guru tentang HOTS selama ini hanya berfokus pada penyusunan soal HOTS, (2) pelatihan selama ini belum menjawab kebutuhan guru SD baik dari segi materi maupun segi pengembangan diri. Kelebihan, semua SD baik negeri maupun swasta, sudah ada perwakilan guru yang mendapatkan pelatihan dengan topik HOTS, (3) terciptanya Model Pelukan HOTS bagi guru SD yang memiliki keunggulan dibandingkan dengan model pelatihan yang sudah ada. Kesimpulan produk model pelatihan masuk pada kriteria sangat baik setelah divalidasi oleh tiga pakar. Hasil ujicoba produk pada kategori baik.

Keywords


inductive training model; HOTS learning; primary school teachers; model pelatihan induktif; pembelajaran HOTS; guru sekolah dasar

Full Text:

PDF

References


Alghamdi, A. K. H. (2018). Faculty Professional Development and its Impact on Teaching Strategies in Saudi Arabia. Journal of Teaching and Teacher Education, 6(02), 77–93.

Arnellis, A., Jamaan, E. Z., & Amalita, N. (2019). Improving Teacher Professionalism Through In-House Training Model to Higher Order Thinking Skills Items SMAN 10 Reference Padang. Pelita Eksakta, 2(1), 74–78.

Effendi, E., & Gunarto, W. (2019). Pelatihan pembelajaran dan penilaian berbasis HOTS (Higher Order Thingking Skill) bagi guru SD. Jurnal Indonesia Mengabdi, 1(2), 40–43.

Faisal, F., Mailani, E., Ananda, L. J., & Lova, S. M. (2019). Deskripsi Implementasi Penilaian Autentik Berbasis High Order Thinking Skills (HOTS) dalam Menjawab Tantangan Abad 21 di Sekolah Dasar Kota Medan. Elementary School Journal PGSD FIP Unimed, 9(2), 126–132.

Febrianti, V. (2017). Peranan Guru dalam Pengembangan Instrumen Penilaian High Order Thinking Skill pada Mata Pelajaran PPKn untuk Siswa Kelas XI SMA di Kabupaten Sleman. Jurnal Jurnal Pendidikan Kewaraganegaraan dan Hukum, 2(1), 9–18.

Gunarso, G., & Sulasmono, B. S. (2015). Pengembangan Model Diklat Guru Sosiologi SMA tentang Pembelajaran Inkuiri Berbasis Budaya Lokal. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 34–46.

Hanifah, N. (2019). Pengembangan Instrumen Penilaian Higher Order Thinking Skill (HOTS) di Sekolah Dasar. Current Research in Education: Conference Series Journal, 1(1), 5.

Hepp, P., Fernández, M. À. P., & García, J. H. (2015). Teacher Training: Technology Helping to Develop an Innovative and Reflective Professional Profile. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 12(2), 30–43.

Hidayat, A., & Mariam, P. (2018). Pengembangan Kemampuan Menulis Penelitian Tindakan Kelas Guru MTs. Miftahulfalah Bandung. Educare, 16(2), 1–7.

Kamil, M. (2010). Model Pendidikan dan Pelatihan (Konsep dan Aplikasi). Bandung: Alfabeta.

Kuncoro, T. A. (2018). Peningkatan Kinerja Guru Penjasorkes melalui Pendidikan dan Latihan Model Induktif Perangkat Kurikulum di UPTD Pendidikan Kecamatan Tugu dan Kecamatan Ngaliyan Kota Semarang. Universitas Kristen Satya Wacana.

Mailani, E. (2018). Potret Implementasi Pembelajaran Berbasis High Order Thinking Skills (HOTS) di Sekolah Dasar Kota Medan. Jurnal Pembangunan Perkotaan, 6(2), 102–111.

Mikidadi, M. M. (2013). The Effectiveness of Training of Government Primary School Teachers on Job Performance: The Case of Bukoba District Council. The Open University of Tanzania.

Moekijat, M. (2011). Latihan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Bandar Maju.

Noe, R. A., Hollenbeck, J. R., Gerhart, B., & Wright, P. M. (2010). Manajemen Sumber Daya Manusia Mencapai Keunggulan Bersaing. In Human Resources Management: Gaining a Competitive Advantage. McGraw-Hill/Irwin Boston, MA.

Rahaju, E. B., & Fardah, D. K. (2018). An Identification of Teachers’ Ability on Posing HOTS Mathematics Problems. International Conference on Science and Technology (ICST 2018).

Rapih, S., & Sutaryadi, S. (2018). Perpektif Guru Sekolah Dasar terhadap Higher Order Tinking Skills (HOTS): Pemahaman, Penerapan dan Hambatan. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 8(1), 78–87.

Riyanti, E. (2018). Pengembangan Model Pelatihan Guru PPKn Berwawasan Pluralisme. Universitas Kristen Satya Wacana.

Samo, D. D., & Garak, S. S. (2019). Pelatihan Pengembangan Soal Geometri Level Higher-Order Thinking Skill (HOTS) bagi guru Sekolah Dasar di Kota Kupang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Keguruan dan Pendidikan (JPM-IKP), 2(01), 17–27.

Santosa, E. R. (2020). Improving Teacher’s Ability to Make Lesson Plan Based on High Order Thinking Skills (HOTS) through group guidance. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran), 4(2), 338–346.

Setiawan, A. M., Munzil, M., Sugiyanto, S., Muhardjito, M., Pratiwi, N., Yulianti, E., & Marsuki, M. F. (2019). Workshop Pengembangan Soal-Soal HOTS (High Order Thinking Skills) bagi MGMP IPA SMP Banyuwangi. Jurnal Pembelajaran Sains, 3(1), 21–23.

Sugandhi, D. F. P. (2016). Pemanfaatan Hasil Belajar pada Pelatihan Keterampilan Mekanik Otomotif: Studi Kasus pada Lulusan Lembaga Pendidikan Keterampilan Pelita Massa. Universitas Pendidikan Indonesia.

Sugiyono, P. D. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suhardiyanto, A., & Tijan, T. (2019). Pendampingan Pengembangan Penilaian Pengetahuan Berbasis HOTS bagi MGMP PPKn SMP di Kota Semarang. Jurnal Panjar: Pengabdian Bidang Pembelajaran, 1(1), 65–69.

Supriyadi, S., Rusilowati, A., Isnaeni, W., & Winarsih, R. (2019). Peningkatan Kemampuan Guru SD di Kecamatan Gajah Mungkur dalam Menyusun Soal HOTS Setelah Mengikuti Pelatihan. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Prosnampas), 2(1), 844–848.

Ulla, M. B., Barrera, K. I. B., & Acompanado, M. M. (2017). Philippine Classroom Teachers as Researchers: Teachers’ Perceptions, Motivations, and Challenges. Australian Journal of Teacher Education, 42(11), 4.

Wardhana, D. E. C., Ariesta, R., & Sarwono, S. (2020). Pelatihan Penyusunan Soal Bahasa Indonesia Berorientasi HOTS untuk Guru SMP dan SMA. ABDI: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(1), 1–11.

Zainal, V. R., Ramly, H. M., Mutis, T., & Arafah, W. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia untuk Perusahaan dari Teori ke Praktik. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Zarkasi, A. (2019). Peningkatan Keterampilan Guru Dalam Penyusunan RPP berbasis HOTS melalui Workshop dan Pembimbingan di SMA Negeri 8 Penajam Paser Utara. Kompetensi, 12(1), 86–96.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i12.14279

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Hana Septina Kristanti, Yari Dwikurnaningsih, Wasitohadi Wasitohadi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License