Pengaruh Model The 5E Learning Cycle terhadap Penguasaan Konsep dan Penyelesaian Masalah Pecahan Siswa Kelas V Sekolah Dasar

Khorid Agustin, Syamsul Hadi, Lia Yuliati

Abstract


Abstract: The study aims to determine the effect of the application of The 5E Learning Cycle model rather than conventional model on mastery of concepts and problem solving fractions of fifth grade elementary school students. The research is using experimental method. The research population is all group learning in class V SDN Tunjungsekar. The sample of study consisted of 2 classes, Va and Vb classes. This study uses essay tests to collect data. The data uses Basic Competencies 3.1 and 4.1 about addition operations of fractions with different denominators. All data were processed and analyzed using statistical techniques. The results showed that there was a significant influence on the application of The 5E Learning Cycle learning model rather than conventional learning on the mastery of concepts and problem solving in the fifth grade students of SDN Tunjungsekar 01 Malang.

Abstrak: Penelitian bertujuan untuk mengetahui adanya pengaruh penerapan model The 5E Learning Cycle daripada model konvensional terhadap penguasaan konsep dan penyelesaian masalah pecahan siswa kelas V SD. Metode eksperimen dipergunakan dalam penelitian ini. Populasi penelitian yaitu seluruh rombongan belajar kelas V SDN Tunjungsekar 01. Sampel penelitian terdiri dari dua kelas, yaitu siswa kelas Va dan Vb. Penelitian menggunakan tes essay untuk mengumpulkan data. Data yang dikumpulkan berupa skor hasil tes pecahan Kompetensi Dasar 3.1 dan 4.1 tentang operasi penjumlahan pecahan dengan penyebut berbeda. Data yang diperoleh selanjutnya dianalisis dengan mempergunakan teknik statistik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada pengaruh yang signifikan pada penerapan model The 5E Learning Cycle daripada model konvensional terhadap penguasaan konsep dan penyelesaian masalah pecahan siswa kelas V SDN Tunjungsekar 01 Malang.

Keywords


the 5E learning cycle; mastery of concepts; solution to problem; the 5E learning cycle; penguasaan konsep; pemecahan masalah

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Ayundhita, A., & Soedjoko, E. (2014). Komparasi Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dengan Model Learning Cycle. Unnes Journal of Mathematics Education, 3(3), 151-157.

Bishop, C., & Polya, G. (1991). How to Solve It. The Mathematical Gazette. https://doi.org/10.2307/3619013

Bybee, R. W., Taylor, J. a, Gardner, a, Scotter, P. V, Powell, J. C., Westbrook, a, & Landes, N. (2006). The BSCS 5E Instructional Model: Origins, Effectiveness, and Applications. Bscs. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Caballero, A., Blanco, L. J., & Guerrero, E. (2011). Problem Solving and Emotional Education in Initial Primary Teacher Education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. https://doi.org/10.12973/ejmste/75206

Depdiknas. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang SISDIKNAS dan Peraturan Pemerintah RI Tahun 2015 tentang Standar Nasional Pendidikan dan Wajib Belajar.

Gazali, A., Hidayat, A., & Yuliati, L. (2015). Efektivitas Model Siklus Belajar 5E terhadap Keterampilan Proses Sains dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 3(1), 10–16.

Handayani, I., Sadra, M., & Ardana, M. (2014). Pengaruh Model Siklus Belajar 5E Berbasis Pemecahan Masalah Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Pengetahuan Awal Siswa. Jurnal Jurusan Pendidikan Matematika Ganesha.

Ibrahim, M. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Menggunakan Model Siklus Belajar 5E untuk Melatihkan Kemampuan Berpikir Kritis. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 6, 56–65.

Irawan, I. P. E., Suharta, I. G. P., & Suparta, I. N. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika: Pengetahuan Awal, Apresiasi Matematika, dan Kecerdasan Logis Matematis. Prosiding Seminar Nasional MIPA 2016.

Karplus, Robert and Thier, Herbert D. (1968). A New Look at Elementary School Science. Chicago: Rand McNally & Company. https://doi.org/10.1002/sce.37305201101.

Lutvaidah, U. (2016). Pengaruh Metode dan Pendekatan Pembelajaran terhadap Penguasaan Konsep Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i3.653

Mahmudi, A. (2008). Pemecahan Masalah dan Berpikir Kreatif. Konferensi Nasional Matematika (KNM) XIV Universitas Sriwijaya Palembang, 24-27 Juli 2008.

Marisna, R., & Sigit, D. (2018). Perbedaan Hasil Belajar Kognitif Antara Siswa yang Dibelajarkan dengan Model Pembelajaran Learning Cycle 5E dan Learning Cycle 5E-Mind Mapping pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(7), 891–897.

Mulyasa, E. (2005). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyati, T. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 1-15. https://doi.org/10.17509/eh.v3i2.2807

National Council of Teachers of Mathematics. (2017). Compendium for Research in Mathematics Education. National Council of Teachers of Mathematics.

Pangestika, D. S., & Prasetyo, Z. K. (2018). Practical Guide Baased on Learning Cycle 5E to Enhance Students' Cognitive Learning Outcomes. Biosaintifika, 10(1), 491–499.

Permadi, W. E., & Irawan, E. B. (2016). Memahamkan Konsep Pecahan pada Siswa Kelas IV SDN Sumberejo 03 Kabupaten Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(9), 1735–1738.

Pratiwi, D. D. (2016). Pembelajaran Learning Cycle 5E Berbantuan Geogebra terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 191-202.

Prihandhika, A. (2017). Perbedaan Kemampuan Koneksi Matematis Melalui Model Pembelajaran React dengan Model Pembelajaran Learning Cycle 5E Siswa SMKN 39 Jakarta. JNPM, 1(1), 1–9.

Putra, F., Nurkholifah, I. Y., Subali, B., & Rusilowati, A. (2018). 5E-Learning Cycle Strategy: Increasing Conceptual. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al BiruNi, 07(2), 171–181. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v7i2.2898

Qarareh, A. O. (2012). The Effect of Using the Learning Cycle Method in Teaching Science on the Educational Achievement of the Sixth Graders. International Journal of Educational Sciences. https://doi.org/10.1080/09751122.2012.11890035

Rasyid, M. R., & Sulasteri, S. (2018). Peningkatan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Koneksi Matematik melalui Model Pembelajaran Learning Cycle 5E. Lentera Pendidikan, 21(1), 73–83.

Sulastri., Scolastika, M., & Mashuri. (2015). Studi Perbedaan Pembelajaran Keefektifan Pembelajaran LC-5E dan IRC terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. KREANO: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(1), 26–32.

Tuna, A., & Kacar, A. (2013). The Effect of 5E Learning Cycle Model in Teaching Trigonometry on Students’ Academic Achievement and The Permanence of Their Knowledge. International Journal on New Trends in Education and Their Implications.

Utami, B. (2013). Implementation of The 5E Learning Cycle with Student Worksheets To Improve The Students ’ Learning Process Quality and Learning. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 32(2), 315–325.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i1.14379

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Khorid Agustin, Syamsul Hadi, Lia Yuliati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License