Perilaku Konsumsi Mahasiswa Menggunakan Mobile Payment

Mufinna Fauziyah, Sunaryanto Sunaryanto, Sugeng Hadi Utomo

Abstract


Abstract: The reasearch is to analyze student consumption behavior using OVO mobile payment. This research uses a qualitative method of phenomenology type because researchers analyze more deeply the phenomenon of consumption behavior by students in using OVO mobile payments. Research informants was students who use OVO and students who have taken S1. The results showed that the consumption behavior of students using mobile payment ovo included in rational consumption was seen with the perceptions of students, consumption behavior carried out by students considering price and time as well as efficiency and effectiveness obtained by using mobile payment OVO.

Abstrak: Tujuan penelitian adalah menganalisis perilaku konsumsi mahasiswa menggunakan mobile payment OVO. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif jenis fenomenologi karena peneliti menganalisis lebih dalam fenomena perilaku konsumsi yang dilakukan mahasiswa dalam menggunakan mobile payment OVO. Informan penelitian ini adalah mahasiswa yang menggunakan OVO dan mahasiswa yang telah menempuh jenjang S1. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perilaku konsumsi mahasiswa menggunakan mobile payment OVO termasuk dalam konsumsi rasional terlihat dengan persepsi yang dimiliki mahasiswa, perilaku konsumsi yang dilakukan mahasiswa mempertimbangkan harga dan waktu serta efesiensi dan efektivitas yang didapatkan dengan menggunakan mobile payment OVO.

Keywords


mobile payments; consumption behavior; college student; mobile payment; perilaku konsumsi; mahasiswa

Full Text:

PDF

References


Aisy, R. (2019). Perilaku Konsumen dalam Menggunakan Uang Elektronik OVO di Kota Banjarmasin. Skripsi tidak diterbitkan. UIN Antasari Banjarmasin.

Alriani, A., Komariah, K., Sani, A., & Setianti, Y. (2017). The Usage of E-Money A Phenomenological Study of E-Money Usage by Users in Bandung City. KnE Social Sciences, 2(4), 44. https://doi.org/10.18502/kss.v2i4.866

Astuti, E. D. (2013). Perilaku Konsumtif Dalam Membeli Barang pada Ibu Rumah Tangga di Kota Samarinda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(2), 148–156.

Attuquayefio and Hillar. (2014). Using the UTAUT model to analyze students ’ ICT adoption Samuel NiiBoi Attuquayefio Methodist University College , Ghana Hillar Addo University of Professional Studies , Ghana. 10(3), 75–86.

Dahlberg, T., Mallat, N., Ondrus, J., & Zmijewska, A. (2008). Past, present and future of mobile payments research: A literature review. Electronic Commerce Research and Applications, 7(2), 165–181. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2007.02.001

Davis, F. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 13 (3). https://doi.org/https:doi.org/10.2307/249008

Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models. Management Science, 35(8), 982–1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982

De Yusa, V. (2015). Pengaruh Motif Rasional dan Motif Emosional terhadap Keputusan Pembelian Ponsel Blackberry di Bandar Lampung. Derivatif:Jurnal Manajemen, 9(2), 97–111.

Dibyantoro, Rasyid, & Ristania, A. (2013). Pengaruh Motif Rasional terhadap Keputusan Pembelian Steak. Jurnal Ekonomi Dan Informasi Akuntansi (JENIUS), 3(2).

Didin Elok Parastiti1, Imam Mukhlis2, A. H. (2015). Analisis Penggunaan Uang Elektronik pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang (Studi Kasus: Uang Elektronik Brizzi). Jurnal Ekonomi dan Studi Pembangunan.

Dow, S. C. (2005). Axioms and Babylonian Thought: A Reply. Journal of Post Keynesian Economics, 27(3), 385–391. https://doi.org/10.1080/01603477.2005.11051453

Indrianawati & Soesatyo. (2018). Pengaruh Tingkat Pendapatan dan Pengetahuan Ekonomi terhadap Tingkat Konsumsi Mahasiswa Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 214–226.

Ismail, H. A. (2016). Intention to Use Smartphone Through Perceived Compatibility, Perceived Usefulness, and Perceived Ease of Use. Jurnal Dinamika Manajemen, 7(1), 1. https://doi.org/10.15294/jdm.v7i1.5748

Khairi, M. R., & Gunawan, E. (2019). Analisis Penggunaan Alat Pembayaran menggunakan Kartu (APMK) dan E-Money Terhadap Konsumsi Masyarakat di Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Islam, 1, 19–36.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Prinsip-prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Amstrong, G. (2014). Principles of Marketing, 12th Edition (12 th; Jilid 1 Terjemahan Bob Sabran, ed.). Jakarta: Erlangga.

Kotler, P. (2003). Manajemen Pemasaran. Edisi kesebelas. Jakarta: Indeks.

Li, D., Wang, C. L., Jiang, Y., Barnes, B. R., & Zhang, H. (2014). The Asymmetric Influence of Cognitive and Affective Country Image on Rational and Experiential Purchases. European Journal of Marketing, 48(11–12), 2153–2175. https://doi.org/10.1108/EJM-09-2012-0505

Nurjanah, A. (2020). Persepsi Penggunaan Ovo terhadap Minat dan Kepuasan di Kalangan Mahasiswa. Prisma (Platform Riset Mahasiswa Akuntansi), 1(2), 122–131.

Priambodo, S., & Prabawani, B. (2016). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunan, dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Menggunakan Layanan Uang Elektronik (Studi Kasus Pada Masyarakat di Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(2), 127–135.

Ramadani, L. (2016). Pengaruh Penggunaan Kartu Debit dan Uang Elektronik (E-Money) Terhadap Pengeluaran Konsumsi Mahasiswa. Jurnal Ekonomi dan Ekonomi Studi Pembangunan, 8(1), 1–8. https://doi.org/10.17977/um002v8i12016p001

Sanofata. (2014). Analisis Faktor-faktor yang Memengaruhi Intensi Penggunaan Electronic Money. Universitas Gadjah Mada.

Suryani, D., Kurniawan, A., & Umiyati, I. (2020). IT Self Efficacy, IT Anxiety dan Minat Menggunakan E-money. Jurnal Riset Akuntansi dan Keuangan, 8(1), 89–108. https://doi.org/10.17509/jrak.v8i1.20387

Susanto, E., & Jimad, N. (2019). Pengaruh Persepsi Penggunaan Technology Acceptance Model (Tam) terhadap Penggunaan E-Filling. 3017, 104–125.

Wahyono, H. (2001). Pengaruh Perilaku Ekonomi Kepala Keluarga terhadap Intensitas Pendidikan Ekonomi di Lingkungan Keluarga. Disertasi tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Wulandari, D., Soseco, T., & Narmaditya, B. S. (2016). Analysis of the Use of Electronic Money in Efforts to Support the Less Cash Society. International Finance and Banking, 3(1), 1. https://doi.org/10.5296/ifb.v3i1.8802

Zulkarnain, Z. K., & Alwie, A. F. (2018). Pengaruh Persepsi Manfaat , Persepsi Kemudahan ,Sikap, Kontrol Prilaku, dan Norma Subjektif terhadap Minat Penggunaan Uang Elektronik pada Bank BUMN di Kota Pekanbaru. Jurnal Manajemen dan Bisnis, 10(3), 617–631.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i2.14448

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Mufinna Fauziyah, Sunaryanto Sunaryanto, Sugeng Hadi Utomo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License